Czy w opisanej sytuacji stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie będąc podatnikiem podatku VAT i realizując lokalną Strategię Rozwoju może odzyskać ... - Interpretacja - IPTPP4/443-49/12-4/ALN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.04.2012, sygn. IPTPP4/443-49/12-4/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w opisanej sytuacji stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie będąc podatnikiem podatku VAT i realizując lokalną Strategię Rozwoju może odzyskać podatek VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, iż stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju
jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

Pismem z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.) wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007r. nr 64, poz. 427). W 2009 roku stowarzyszenie wystąpiło do Samorządu Województwa z wnioskiem o wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. W dniu 27 maja 2009 r. LGD podpisało umowę na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju oraz dnia 1 września 2009 r. na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2009. W dniu 11 lutego 2010 r. LGD zawarła umowę na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2010. Dnia 8 marca 2011 r. LGD podpisało umowę na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności na aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013.

Na podstawie wyżej wymienionej umowy LGD będzie w latach 2011-2015 otrzymywać dofinansowanie z krajowych środków publicznych i ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 (Oś IV Leader), w ramach działania 413 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie i umiejętności i aktywizacja.

W ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju realizuje następujące czynności:

  • dokonuje wyboru operacji na działania z zakresu , , ,
  • realizuje działania z zakresu ,
  • realizuje działania z zakresu ...

W ramach realizacji powyższych działań, których celem jest zapewnienie sprawnego i efektywnego działania LGD oraz aktywizacja obszaru objętego LGD będzie ponosiło następujące wydatki:

  1. Koszty bieżące (administracyjne) LGD, w tym: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji, obsługa księgowa, obsługa prawna, najem i utrzymanie i pomieszczeń biurowych, opłaty pocztowe, koszty prowadzenia rachunku bankowego, utrzymania telefonów komórkowych oraz inne opłaty związane z prowadzeniem biura, jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego; koszty podróży i pobytu członków organów LGD oraz koszty podróży służbowych pracowników biura, zakup sprzętu biurowego.
  2. Koszty informowania o obszarze działania LGD w tym: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej, zakup czasu antenowego w radio, zamieszczenie materiałów informacyjno promocyjnych w prasie, projekt, wykonanie i zakup materiałów i gadżetów reklamowych;
  3. Koszty szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu, w tym: szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu oraz szkolenia Lokalnych Liderów, szkolenia grupowe w zależności od potrzeb i ofert rynkowych (kursy, studia, podyplomowe), konferencje aktywizujące społeczności lokalne.

Zakup towarów i usług związanych z realizacją LSR dokumentowany jest fakturami VAT wystawianymi na rzecz LGD.

Uiszczany podatek od towarów i usług zaliczany jest do kosztów kwalifikowalnych powyższego działania.

Dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

LGD nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie będąc podatnikiem podatku VAT i realizując lokalną Strategię Rozwoju może odzyskać podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Lokalna Grupa Działania nie może odzyskać naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie, z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007r. nr 64, poz. 427). W 2009 roku stowarzyszenie LGD wystąpiło do Samorządu Województwa Lubelskiego z wnioskiem o wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju.

W ramach realizacji powyższych działań, których celem jest zapewnienie sprawnego i efektywnego działania LGD oraz aktywizacja obszaru objętego LSR, LGD będzie ponosiła następujące wydatki:

  1. Koszty bieżące (administracyjne) LGD, w tym: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji, obsługa księgowa, obsługa prawna, najem i utrzymanie i pomieszczeń biurowych, opłaty pocztowe, koszty prowadzenia rachunku bankowego, utrzymania telefonów komórkowych oraz inne opłaty związane z prowadzeniem biura, jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego; koszty podróży i pobytu członków organów LGD oraz koszty podróży służbowych pracowników biura, zakup sprzętu biurowego.
  2. Koszty informowania o obszarze działania LGD w tym: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej, zakup czasu antenowego w radio, zamieszczenie materiałów informacyjno promocyjnych w prasie, projekt, wykonanie i zakup materiałów i gadżetów reklamowych;
  3. Koszty szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, w tym: szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR oraz szkolenia Lokalnych Liderów, szkolenia grupowe w zależności od potrzeb i ofert rynkowych (kursy, studia, podyplomowe), konferencje aktywizujące społeczności lokalne.

Zakup towarów i usług związanych z realizacją LSR dokumentowany jest fakturami VAT wystawianymi na rzecz LGD.

Zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

LGD nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym, podatnikiem podatku od towarów i usług. Brak jest zatem podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zrejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż wydana interpretacja dotyczy jedynie kwestii objętej zakresem pytania. Inne kwestie zawarte we wniosku a nie objęte zakresem pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi