1. Z jaką stawką podatku Spółka powinna wystawiać faktury sprzedaży dla zleceniodawcy za usługi szkoleniowe, w tym wykłady, które świadczone są w rama... - Interpretacja - ITPP2/443-977/11/EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2011, sygn. ITPP2/443-977/11/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

1. Z jaką stawką podatku Spółka powinna wystawiać faktury sprzedaży dla zleceniodawcy za usługi szkoleniowe, w tym wykłady, które świadczone są w ramach realizacji projektów A, B i C?
2. Czy w związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2011 r. świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe w ramach projektów A, B i C, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku w oparciu o zapis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługi ściśle związane z usługami zwolnionymi od podatku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 października 2011 r., (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń wg następującej klasyfikacji PKD z 2007 r.:

  • 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane",
  • 85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację".

Spółka nie korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. Zamierza świadczyć usługi szkoleniowe jako podwykonawca i realizować część działań w ramach projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) na zlecenie podmiotu, który podpisał umowę o dofinansowanie projektu. W związku z tym Spółka zamierza zatrudnić wykładowców do przeprowadzanych szkoleń. Usługi, które Spółka zamierza wykonywać na rzecz zleceniodawcy stanowią przedmiot niniejszego wniosku o interpretację i obejmują: przeprowadzenie wykładów na szkoleniach organizowanych w ramach umowy o dofinansowanie projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego opisanych w niniejszym zapytaniu, jako projekty A, B i C, przy czym świadczone przez Spółkę usługi stanowią jedynie część tematyczną szkoleń organizowanych w ramach całego Projektu.

Charakterystyka projektów przedstawia się następująco:

Projekt A

Zleceniodawca organizuje studia podyplomowe z zakresu MBA (Master of Business Administration). Projekt ten ma charakter ponadregionalny, jest ukierunkowany na zdobycie i podniesienie kompetencji menedżerskich kobiet i mężczyzn z polskich mikro, małych, średnich i dużych firm. MBA jest dedykowane dla osób, które aktualnie są menedżerami lub z takimi stanowiskami wiążą swoją przyszłość. Celem głównym projektu jest podwyższenie lub uzyskanie nowych kwalifikacji menedżerskich przez 50 osób zatrudnionych w firmach na terenie Polski poprzez ukończenie kompleksowego programu studiów podyplomowych MBA przekładającego się na wzrost ich efektywności menedżerskiej, zwiększającej ich wartość na rynku pracy. W ramach projektu organizowane są dwie edycje czterosemestralnych studiów (596 godzin w edycji) dla dwóch grup składających się z 25 osób każda. Zgodnie z klasyfikacją wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego działalność ta mieści się w grupowaniu PKWiU 85.42.1 - Usługi zakładów kształcenia nauczycieli, kolegiów pracowników służb społecznych oraz usługi szkół wyższych. Projekt ten jest finansowany z funduszy europejskich w 86,24%. Wymagany jest wkład własny uczestnika w wysokości 13,76% kosztów studiów. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu II - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działania 2.1. - Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałania 2.1.1 - Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach.

Projekt B"

Zleceniodawca organizuje szkolenie na rzecz 3 firm powiązanych kapitałowo. Szkolenie jest projektem realizowanym z funduszy europejskich w 80%. Wkład własny stanowi 20% wydatków kwalifikowanych projektu, pochodzących ze środków prywatnych. Celem szkolenia jest rozwój kwalifikacji i umiejętności zawodowych wszystkich pracowników zatrudnionych w jednej firmie, przekładający się na wzrost ich kompetencji. Szkolenie ma przyczynić się do realizacji następującego długoterminowego celu strategicznego w firmie Dalszy zrównoważony rozwój oparty na doświadczeniu i pracowitości sprawdzonych pracowników oraz podejmowanie kolejnych ciekawych wyzwań w sztuce budowlanej". Zgodnie z klasyfikacją wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego działalność ta mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu VIII - Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1. - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Projekt C"

Szkolenie otwarte" prowadzone przez zleceniodawcę, dedykowane do pracowników przedsiębiorstw w województwie i mające na celu podniesienie umiejętności menedżerskich kadr przedsiębiorstw z uwzględnieniem polityki równości szans z zakresu przywództwa, budowania zespołu z uwzględnieniem różnic płci, komunikowania się (poszerzenia umiejętności komunikacji biznesowej, w tym w języku angielskim) z nastawieniem na specyfikę komunikacji damsko-męskiej, motywowania pracowników (kobiet i mężczyzn) i coachingu, rozwiązywania konfliktów, organizowania czasu pracy własnego i zespołu, asertywności i zarządzania stresem, rozpoznawania i przełamywania stereotypów związanych z płcią, rekrutowania pracowników w świadomości różnic płci, zarządzania różnicami, negocjowania, delegowania zadań, poznania własnego stylu zarządzania, abstrahując od podziału na styl kobiecy i męski, podnoszenia skuteczności w liderowaniu bez względu na płeć. Zgodnie z klasyfikacją wydaną przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego działalność ta mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.1 - usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Projekt ten jest finansowany z funduszy europejskich w 100%. Projekt jest realizowany w ramach Priorytetu VIII - Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1. - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Zleceniodawca projektów A, B i C opisanych powyżej, korzysta w tych przypadkach ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Dla powyższych Projektów Spółka zamierza wystawiać faktury sprzedaży ze stawką podatku zwolnioną na podst. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) powołanej ustawy, jako usługi ściśle związane z projektem, który jest zwolniony od podatku od towarów i uslug. Treść na fakturach ma być następująca: Za przeprowadzenie szkolenia (lub wykładu) w ramach umowy o dofinansowanie z EFS nr - tu zostanie wpisany numer umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą z Instytucją Pośredniczącą jako szczegółowe oznaczenie projektu, dla którego będą świadczone usługi szkoleniowe. Spółka świadcząc przedmiotowe usługi nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. (t.j. Dz. U. z 2004 r. nr 56, poz. 2572 ze zm.) oraz nie uzyskała wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązana do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Usługi szkoleniowe świadczone w ramach ww. projektów nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach a Spółka dla tych usług nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • Z jaką stawką podatku Spółka powinna wystawiać faktury sprzedaży dla zleceniodawcy za usługi szkoleniowe, w tym wykłady, które świadczone są w ramach realizacji projektów A, B i C...
  • Czy w związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2011 r. świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe w ramach projektów A, B i C, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku w oparciu o zapis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługi ściśle związane z usługami zwolnionymi od podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 246, poz. 1649) do świadczonych przez Spółkę usług w związku z realizacją projektów A, B i C, może znaleźć zastosowanie zwolnienie na podstawie przytoczonych przepisów. Spółka wskazała, iż na podstawie ww. przepisów zwolnieniem objęto także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związanych ze zwolnionymi od podatku usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Podniosła, iż warunkiem skorzystania z tego dodatkowego zwolnienia jest wykazanie, że przedmiotowe usługi są niezbędne do wykonania przez zleceniodawcę podstawowych usług szkoleniowych, do których zastosowanie ma art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią na zlecenie innego podmiotu usługi szkoleniowe, należy traktować jako ściśle związane z kształceniem zawodowym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, będące przedmiotem zwolnienia od podatku, ponieważ rodzaj wykonywanych usług, jakimi są wykłady (szkolenia), stanowią bezsprzecznie podstawowy element szkoleń i ten rodzaj usług jest niezbędny do tego, aby usługa szkoleniowa została należycie wykonana. Spółka uważa, że zapis w ustawie () oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane" nie ogranicza się wyłącznie do zleceniodawcy, jak również nie wyłącza możliwości zastosowania zwolnienia dla podwykonawców usług mieszczących się w kategorii art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Wskazała, że w związku z przedstawionym wyżej stanowiskiem, świadczone przez nią usługi korzystają ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie wyżej powołanych przepisów, jako świadczenie usług ściśle związanych z usługami świadczonymi przez zleceniodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej zasadnicze znaczenie ma dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku w tym zakresie.

Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 z dnia 11 grudnia 2006 r. ze zm.).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w świetle ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast ust. 17a cyt. artykułu stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z pkt 20 ww. paragrafu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Na podstawie ust. 9 tego paragrafu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powyższe regulacje stanowią implementacje prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja interesu publicznego, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać w interesie publicznym. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu interesu publicznego.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1). Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wskazać należy, iż z regulacji ust. 17a ww. artykułu wynika, że usługi ściśle związane z usługą świadczoną przez ww. placówki, korzystają ze zwolnienia, jeżeli świadczone są przez ten sam podmiot. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, t.j.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:


    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W świetle art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach działalności gospodarczej, na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą, który ubiega się o dofinansowanie 3 projektów, Spółka jako podwykonawca - będzie świadczyć usługi szkoleniowe. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświatową w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie uzyskała akredytacji dla świadczonych usług a przedmiotowe szkolenia nie będą prowadzone w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Przedmiotowe projekty są finansowane w następujący sposób: projekt A - 86,24% fundusze europejskie, 13,76% wkład własny uczestnika szkolenia, projekt B - 80% fundusze europejskie, 20% wkład własny uczestnika szkolenia, projekt C - 100% fundusze europejskie.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług w pierwszej kolejności stwierdzić należy, iż do ww. usług nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z treści wniosku wynika ponadto, iż szkolenia nie są prowadzone w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, a Spółka nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zatem szkolenia, o których mowa we wniosku, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29 lit. a) i b) powołanego artykułu. Przedmiotowe usługi będą jednak zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy lub § 13 ust. 1 pkt 20 wskazanego wyżej rozporządzenia, o ile Spółka będzie posiadać dokumenty, z których wynikać będzie niezbicie, że usługi finansowane są ze środków publicznych otrzymanych przez beneficjenta zleceniodawcy tych usług oraz że usługi świadczone przez Spółkę są ściśle związane z usługami kształcenia wykonywanymi przez zleceniodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy