Czy Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania planowanych przedsięwzięć na ... - Interpretacja - ILPP4/443-578/11-3/TK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.11.2011, sygn. ILPP4/443-578/11-3/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania planowanych przedsięwzięć na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług w latach 2011-2015?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT. Pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 20 października 2011 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego, doprecyzowania pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca powstał głównie w celu absorbcji należnych województwu środków unijnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. Założeniem programowym jest poprawa jakości życia ludności na wsi. Zainteresowany obejmuje obszar X gmin województwa (). Wnioskodawca jest partnerstwem trójsektorowym, w skład którego wchodzą: sektor publiczny, sektor społeczny i sektor prywatny. Zainteresowany napisał Lokalną Strategię Rozwoju (LSR), w której zawarte są wszelkie kierunki rozwoju obszaru objętego wsparciem. Wnioskodawca jest instytucją pośredniczącą w pozyskiwaniu unijnych środków przez beneficjentów ostatecznych pochodzących z terenu jego działania. Zainteresowany jest wpisany do KRS i jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, posiadającym osobowość prawną. Wnioskodawca nie wykonuje operacji dochodowych, a wypracowany ewentualny przychód z płatnej działalności statutowej przekazywany będzie na jego statutową działalność. Początkowo Zainteresowany był wpisany do Rejestru Przedsiębiorców, jednak w dniu 1 marca 2010 r. decyzją KRS, na jego wniosek wykreślono go z rejestru przedsiębiorców. Wnioskodawca posiada biuro, które organizuje i koordynuje nabory projektów zgodnie z LSR w ramach działania 4.1/4.13 wdrażanie lokalnej strategii rozwoju. Funkcjonowanie biura Zainteresowanego w latach 2011-2015 jest finansowane również ze środków pochodzących z PROW na lata 2007-2013 w ramach działania 4.31 funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. W ramach działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy objętego PROW na lata 2007-2013, Wnioskodawca realizuje projekt współpracy (). Projekt polega na promocji północno-wschodniej części Województwa, rozwoju turystyki na tym terenie oraz zwiększenie atrakcyjności jej wykorzystania, poprzez wyznaczenie co najmniej 4 szlaków turystycznych, certyfikację usługodawców oraz promocję walorów turystycznych, polegającą na reklamie internetowej projektu. Dla potrzeb realizacji projektu Zainteresowany zakupi niezbędne towary i usługi. Dokonywane zakupy związane z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania planowanych przedsięwzięć na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług w latach 2011-2015...

Wnioskodawca, otrzymał w dniu 16 lipca 2009 r. interpretację indywidualną nr ILPP. W marcu 2010 r. sytuacja jego zmieniła się w ten sposób, że został wykreślony z rejestru przedsiębiorców w KRS. Stanowisko Zainteresowanego jest takie, że rezygnacja z prowadzenia działalności gospodarczej nie wpłynęła w żaden sposób na możliwość odzyskania przez niego podatku VAT. Zawarty w niezbędnych do poniesienia kosztach podatek VAT jest nadal dla niego kosztem i nie ma on możliwości jego odzyskania. Poza tym Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Zainteresowany nie jest również czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług, nie może odzyskać podatku VAT, więc podatek ten jest dla niego kosztem kwalifikującym się do unijnego dofinansowania w latach 2011-2015. Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją opisanych działań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni ().

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca powstał głównie w celu absorbcji należnych województwu środków unijnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013. Założeniem programowym jest poprawa jakości życia ludności na wsi. Zainteresowany obejmuje obszar X gmin województwa (). Wnioskodawca jest partnerstwem trójsektorowym, w skład którego wchodzą: sektor publiczny, sektor społeczny i sektor prywatny. Zainteresowany napisał Lokalną Strategię Rozwoju (LSR), w której zawarte są wszelkie kierunki rozwoju obszaru objętego wsparciem. Wnioskodawca jest instytucją pośredniczącą w pozyskiwaniu unijnych środków przez beneficjentów ostatecznych pochodzących z terenu jego działania. Zainteresowany jest wpisany do KRS i jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, posiadającym osobowość prawną. Wnioskodawca nie wykonuje operacji dochodowych, a wypracowany ewentualny przychód z płatnej działalności statutowej przekazywany będzie na jego statutową działalność. Wnioskodawca posiada biuro, które organizuje i koordynuje nabory projektów zgodnie z LSR w ramach działania 4.1/4.13 wdrażanie lokalnej strategii rozwoju. Funkcjonowanie biura Zainteresowanego w latach 2011-2015 jest finansowane również ze środków pochodzących z PROW na lata 2007-2013 w ramach działania 4.31 funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. W ramach działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy objętego PROW na lata 2007-2013, Wnioskodawca realizuje projekt współpracy (). Projekt polega na promocji północno-wschodniej części Województwa, rozwoju turystyki na tym terenie oraz zwiększenie atrakcyjności jej wykorzystania, poprzez wyznaczenie co najmniej 4 szlaków turystycznych, certyfikację usługodawców oraz promocję walorów turystycznych, polegającą na reklamie internetowej projektu. Dla potrzeb realizacji projektu Zainteresowany zakupi niezbędne towary i usługi. Dokonywane zakupy związane z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków niezbędnych do wykonania planowanych przedsięwzięć.

W związku z wydatkami poniesionymi w ramach planowanych przedsięwzięć, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach planowanych przedsięwzięć będących przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 ww. ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT, związanego z realizacją określonych przedsięwzięć. Nie dokonano natomiast analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Dodatkowo, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu