Czy w związku z zawarciem umowy leasingu motocykla przeznaczonego przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy tylko i wyłącznie do dalszego najmu (dzie... - Interpretacja - IBPP2/443-715/11/ABu

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2011, sygn. IBPP2/443-715/11/ABu, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy w związku z zawarciem umowy leasingu motocykla przeznaczonego przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy tylko i wyłącznie do dalszego najmu (dzierżawy), a następnie do najmu (dzierżawy) oraz innych potrzeb Spółki, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących należności leasingowe w całym okresie trwania umowy leasingu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od rat leasingowych z tytułu umowy leasingu motocykla przeznaczonego do wynajmu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od rat leasingowych z tytułu umowy leasingu motocykla przeznaczonego do wynajmu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego przedmiotem działalności Wnioskodawcy (dalej również: Spółki) jest m.in. wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 2007 - 77.39.Z), w ramach którego zgodnie z "opisem zakresu podklasy" zawiera się m.in. wynajem lub dzierżawa motocykli.

Wnioskodawca w kwietniu 2011 roku podpisał umowę leasingu operacyjnego na okres 24 miesięcy. Przedmiotem leasingu jest motocykl, stanowiący zgodnie z definicją ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym.

W chwili podpisywania umowy leasingu zamiarem Wnioskodawcy było przeznaczenie motocykla tylko i wyłącznie na cele wynajmu na rzecz osób trzecich na okres ponad sześć miesięcy. Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności Wnioskodawcy umowy najmu dotyczyć mogą zarówno okresów dłuższych jak i jedno lub kilkudniowych. Ze względu na fakt, iż jest to pierwszy motocykl w ofercie Wnioskodawcy, nie jest on w stanie zapewnić jaka będzie częstotliwość najmu, nie mniej jednak jedynym przeznaczeniem motocykla w okresie 6-cio miesięcznym będzie oferowanie go do wynajmu. Po upływie 6 miesięcy od zawarcia umowy leasingu Wnioskodawca przeprowadzi weryfikację korzyści uzyskanych z najmu motocykla i w przypadku nierentowności zmieni jego przeznaczenie z tylko i wyłącznie wynajmu na wynajem i inne potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zawarciem umowy leasingu motocykla przeznaczonego przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy tylko i wyłącznie do dalszego najmu (dzierżawy), a następnie do najmu (dzierżawy) oraz innych potrzeb Spółki, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących należności leasingowe w całym okresie trwania umowy leasingu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (...) może on korzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur leasingowych przez okres pełnych 24 miesięcy trwania umowy leasingu, ponieważ wypełni on dwa niezbędne warunki tj. przedmiotem jego działalności jest oddanie w odpłatne używanie m.in. motocykli na podstawie umowy najmu, dzierżawy etc. oraz motocykl został zakupiony z przeznaczeniem tylko i wyłącznie do dalszego najmu i będzie oferowany do najmu przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy ponadto zauważyć, iż w art. 88 tej ustawy wskazane zostały sytuacje, w przypadku wystąpienia których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012r. kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 ze zm.), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011r.) do dnia 31 grudnia 2012r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Jednocześnie, stosownie do zapisów ust. 2 ww. art. 3 ustawy nowelizującej, przepis art. 3 ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Analiza przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej jednoznacznie wskazuje, że ograniczenie wynikające z art. 3 ust. 1 ww. ustawy odnoszące się do samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych nie dotyczy sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów na podstawie umowy m.in. najmu a ponadto samochody (pojazdy) te przeznaczone są przez niego wyłącznie do wykorzystywania na cele wskazane w tym przepisie na okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w art. 3 ust. 1 cyt. ustawy, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Z brzemienia ww. przepisu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi nie cały wykazany na fakturze podatek od należnego czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, lecz tylko 60% tego podatku i tylko w ramach limitu wynoszącego 6.000 zł na jeden użytkowany samochód lub inny pojazd samochodowy, obowiązującego w całym okresie użytkowania samochodu lub innego pojazdu samochodowego, wliczając w to również okres przed wejściem w życie niniejszej ustawy. Ograniczenie dotyczy każdej należności, która wynika z zawartej umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze i obejmuje wszystkie opłaty składające się na wynagrodzenie wydzierżawiającego (leasingodawcy) z tytułu oddania dzierżawcy (leasingobiorcy) do użytkowania samochodu osobowego lub innego pojazdu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej.

Należy również wskazać, iż ustawa nowelizująca nie definiuje pojęcia samochodu oraz pojazdu samochodowego. Jednakże w art. 3 ust. 2 tej ustawy ustawodawca odsyła do przepisów prawa o ruchu drogowym, dlatego też na potrzeby niniejszej sprawy należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 31 i pkt 33 ww. ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazd oznacza środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, zaś pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Motocykl natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 45 cyt. wyżej ustawy, jest to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem wielośladowy.

W świetle powyższego uznać należy, iż obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011r. ograniczenia wynikające z art. 3 ustawy nowelizującej mają również zastosowanie do motocykli z uwagi na fakt, iż motocykle uznane są za pojazdy samochodowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w kwietniu 2011 roku podpisał umowę leasingu operacyjnego motocykla na okres 24 miesięcy. W chwili podpisywania umowy leasingu, zamiarem Wnioskodawcy było przeznaczenie motocykla tylko i wyłącznie na cele wynajmu na rzecz osób trzecich na okres ponad sześć miesięcy. Ze względu na fakt, iż jest to pierwszy motocykl w ofercie Wnioskodawcy, nie jest on w stanie zapewnić jaka będzie częstotliwość najmu, nie mniej jednak, jedynym przeznaczeniem motocykla w okresie sześciomiesięcznym będzie oferowanie go do wynajmu. Po upływie 6 miesięcy od zawarcia umowy leasingu, Wnioskodawca przeprowadzi weryfikację korzyści uzyskanych z najmu motocykla i w przypadku nierentowności zmieni jego przeznaczenie z tylko i wyłącznie wynajmu na wynajem i inne potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy będzie wykorzystywał przedmiotowy motocykl (zakupiony w formie leasingu operacyjnego) wyłącznie w ten sposób, iż odda go w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu (dzierżawy), wówczas zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach VAT dokumentujących zakup ww. motocykla, oczywiście przy założeniu, iż nie wystąpią okoliczności wyłączające to prawo, przewidziane przepisem art. 88 ustawy o VAT.

Jednakże w przypadku, gdy zostanie zmienione przeznaczenie przedmiotowego motocykla z tylko i wyłącznie wynajmu (dzierżawy) na wynajem (dzierżawę) i inne potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawcy z uwagi na treść art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe z tytułu umowy leasingu operacyjnego motocykla w ograniczonym zakresie, tj. 60% kwoty określonej w fakturze nie więcej jednak niż 6.000 zł, przy założeniu, że przedmiotowy motocykl wykorzystywany będzie wyłącznie do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi i nie wystąpią wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż może on korzystać z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur leasingowych przez okres pełnych 24 miesięcy trwania umowy leasingu, ponieważ wypełni on dwa niezbędne warunki, tj. przedmiotem jego działalności jest oddanie w odpłatne używanie m.in. motocykli na podstawie umowy najmu, dzierżawy etc. oraz motocykl został zakupiony z przeznaczeniem tylko i wyłącznie do dalszego najmu i będzie oferowany do najmu przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach