Czy Urząd Miejski (podmiot realizujący projekt faktury są wystawione na Urząd Miejski z NIP-em Urzędu) będzie miał możliwość dokonania odliczenia nali... - Interpretacja - ITPP2/443-301/11/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.04.2011, sygn. ITPP2/443-301/11/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Urząd Miejski (podmiot realizujący projekt faktury są wystawione na Urząd Miejski z NIP-em Urzędu) będzie miał możliwość dokonania odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest beneficjentem projektu. Całkowita wartość projektu wynosi: 8.005.647,99 zł, koszty kwalifikowane 8.005.647,99 zł, koszty niekwalifikowane 31.544,14 zł, całkowita wartość dotacji 1.993.525,96 zł. Kładka zostanie zlokalizowana pomiędzy nowoprojektowanym pasażem w centrum miasta a "E.".

Zgodnie z zamierzeniem inwestora polegającym na wybudowaniu kładki jest stworzenie ciągu komunikacyjnego łączącego dwie części miasta rozdzielone dotychczas przeszkodą, jaką jest szeroka, wielotorowa linia kolejowa z trakcją elektryczną oraz ulica. Zaprojektowano zespół obiektów inżynierskich złożonych z kładki, schodów umiejscowionych po obu stronach promenady oraz windy dla osób niepełnosprawnych i osób z wózkami.

Realizacja projektu ma rozwiązać problem bezpieczeństwa pieszego układu komunikacyjnego oraz poprawić dostęp do jeziora - obszaru o wyjątkowych walorach turystycznych. Należy podkreślić, że projektowana kładka jest infrastrukturą okołoturystyczną towarzyszącą rozwojowi turystyki w mieście. Brak działań w zakresie zapewnienia mieszkańcom i turystom bezpiecznego dostępu do wypoczynku nad brzegiem jeziora i wykorzystania potencjału turystycznego miasta spowoduje wysoki koszt ekonomiczny, m.in. zahamowanie rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru objętego projektem.

Podejmowane działania w ramach projektu mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz wzrost atrakcyjności turystycznej Miasta. Działania ukierunkowane zostały także na poprawę estetyki przestrzennej Miasta, dostosowanie ciągów komunikacyjnych do potrzeb mieszkańców, co dodatkowo wpłynie na podniesienie poziomu oraz jakości życia.

Projektowany obiekt składa się z trzech niezależnych części konstrukcyjnych oddzielonych dylatacjami:

Kładka schemat statyczny kładki stanowią elementy belkowe dźwigarów i pylonu, płyta żelbetowa pomostu umieszczona pomiędzy dźwigarami oraz linowe elementy wieszaków i odciągu modelowane elementami nie przenoszącymi ściskania. Punktem stałym kładki jest rama żelbetowa będąca jednocześnie pomostem. Wpływ wiatru analizowano metodą statyczną.

Schody schemat statyczny stanowi płyta utwierdzona w fundamentach i podparta na słupach.

Filary obliczono jako bryłę sztywną obciążona konstrukcją przęsła i parciem gruntu zasypowego.

Podstawowe wymiary i parametry kładki:

  • całkowita długość konstrukcji 71,2 m
  • rozpiętość przęseł 56,12+14,48 m
  • szerokość chodnika na kładce 5,0 m
  • klasa obciążeń wg PN-85/S-10030 (tłum) 4,0 kN/m2
  • geometria w profilu: w rejonie pylonu spadek podłużny 3%, w środku rozpiętości łuk pionowy o promieniu R= 750 m i spadek przy końcu kładki do 4%
  • geometria w planie: obiekt prosty i prostopadły do ulicy.

Kładka przekracza ulicę oraz teren PKP i stanowi przedłużenie projektowanego pasażu. Wejście na nią od strony pasażu umożliwiają dwa ciągi schodów z poziomu chodnika oraz winda. Od strony "E." wejście odbywa się jednym biegiem schodów na poziom tarasu. Aby kładka spełniała swoją funkcję bezpiecznego obiektu dla użytkowników, bez wątpienia niezbędne są roboty mostowe, elektryczne i sanitarne. Konstrukcję zaprojektowano, jako stalową z pomostem żelbetowym, podwieszoną na jednym pylonie w kształcie litery H. Pomost w postaci płyty żelbetowej, oparty będzie na belkach poprzecznic, zamocowanych w dźwigarach o przekroju ceowym, podwieszonych do pylonu. Układ nośny przytwierdzono za pomocą odciągu w żelbetowej ramie podporowej, będącej skrajną podpora pomostu. Konstrukcję pylonu przewidziano, jako stalowa z profili rurowych zamkniętych, utwierdzoną w ławach fundamentowych.

Zgodnie z projektem kładka będzie miała dwie windy. Wnioskodawca nie może zapomnieć o równym dostępie do jeziora, dlatego też winda jest niezbędnym elementem projektu, z której będą korzystały osoby z wózkami, osoby starsze jak również osoby niepełnosprawne. Między centrum miasta a portem jest różnica w poziomie terenu, dlatego od pasażu będzie dwukondygnacyjna winda, a od "E." trzykondygnacyjna.

W wyniku realizacji inwestycji powstanie nowy produkt turystyczny, który przyczyni się do poprawy życia społeczności lokalnej oraz zaspokoi podstawowe potrzeby mieszkańców i turystów. Na główny produkt, jakim jest kładka, składa się lista wskaźników obligatoryjnych, którym jest liczba wybudowanych obiektów turystycznych i rekreacyjnych jedna sztuka.

Budowa zareprezentowanych produktów umożliwi osiągnięcie zaplanowanych rezultatów, a tym samym realizacje celów projektu.

Przedstawiony do oceny projekt budowy kładki stanowi jedyne rozwiązanie, które może poprawić bezpieczeństwo użytkowników ruchu pieszego.

Po realizacji projektu, obiekt będzie dostosowany do wymogów określonych w obowiązujących przepisach i wpełni wpisuje się w cel osi priorytetowej Turystyka Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 jakim jest Wzrost działu turystyki w gospodarce regionu poprzez zwiększenie atrakcyjności oferty turystycznej regionu, a konkretnie do poddziałania 2.1.4 Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna. W ramach powyższego poddziałania mogą być dofinansowane projekty dotyczące budowy publicznej infrastruktury turystycznej i okołoturystycznej, którą niewątpliwie jest kładka nad torami kolejowymi łącząca pasaż w centrum miasta z "E.", czyli zagospodarowaniem nadbrzeża jeziora.

Dzięki niniejszemu projektowi Miasto doprowadzi do realizacji głównego celu projektu uzyskanie nowoczesnej infrastruktury pieszej usprawniającej dostęp do jeziora, czyli do wybudowania nowego obiektu okołoturystycznego, który przyczyni się do poprawy życia społeczności lokalnej oraz zaspokoi podstawowe potrzeby mieszkańców i turystów tj. podniesie poziom bezpieczeństwa osób wypoczywających na jeziorem. Dodatkowo instalacja systemów monitoringu przy pasażu w centrum miasta zapobiega wandalizmowi z jakim walczy Miasto.

Realizacja projektu stanie się atrakcja nie tylko dla mieszkańców Miasta, ale również dla turystów, która spełnia również funkcje punktu widokowego. Gmina Miasto wierzy, że realizacja projektu poprawi jakość turystycznej oferty poprzez:

  • bogatszą infrastrukturę w centrum miasta,
  • wzrost bezpieczeństwa użytkowników obiektu,
  • wzrost atrakcyjności miasta,
  • wzrost liczby odwiedzających turystów,
  • wydłużenie sezonu turystycznego,
  • zachowanie polityki zrównoważonego rozwoju,
  • aktywny styl życia mieszkańców i turystów.

Lista wskaźników dodatkowych realizowanych w rama projektu:

  • liczba stworzonych ofert turystycznych (zaplanowane działanie) 3 szt.
  • długość wybrzeża plażowego udostępnionego dla celów rekreacyjnych 0,5 km.

Z nieatrakcyjnego miejsca powstanie nowoczesna kładka, która będzie pełniła funkcje punktu widokowego, oraz nowego produktu turystycznego na targach obraz promenady, wykorzystywany będzie na folderach.

Właścicielem kładki po zakończeniu projektu będzie Gmina, która jest inwestorem i beneficjentem. Jednostka bezpośrednio nadzorującą wdrażanie projektu będzie Wydział Techniczno-Inwestycyjny Urzędu Miejskiego. Wydział ten realizuje wszystkie zadania inwestycyjne podejmowane przez Miasto. Za realizacje projektu odpowiedzialny jest Urząd Miejski, który realizuje działania Gminy, która jest zobowiązana do realizacji uchwały Rady Miejskiej do budowy promenady łączącej jezioro z centrum miasta. Eksploatacją kładki będzie zajmował się wspomniany wydział. Projekt po zakończeniu jego realizacji nie będzie wymagał dalszego finansowania oprócz nakładów na bieżące utrzymanie. Środki na bieżące utrzymanie produktów będą pochodziły z budżetu Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miejski (podmiot realizujący projekt faktury są wystawione na Urząd Miejski z NIP-em Urzędu) będzie miał możliwość dokonania odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odliczyć podatku od towarów i usług, ponieważ nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z projektem, dlatego też podatek ten jest kosztem kwalifikowanym. Wskazał, że niemożliwe jest także odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu wymienionego rozporządzenia. Projekt realizuje Urząd Miejski - czynny podatnik podatku od towarów i usług, ale nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych, nie może odliczyć podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W analogiczny sposób kwestię tą reguluje, obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Do dnia 31 grudnia 2010 r. kwestie, o których mowa powyżej regulowało, powołane przez Urząd Miejski, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.)

W treści złożonego wniosku wskazano, że Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, polegający na budowie kładki nad torami. Realizacja projektu powierzona została Urzędowi Miejskiemu, który posiada status czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Po jego zakończeniu kładka pozostanie własnością Gminy. Realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Urzędowi Miejskiemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii dotyczącej prawidłowości uznania Urzędu za podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ w tym zakresie nie przedstawiono własnego stanowiska i nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy