Uznanie za obrót opodatkowany dofinansowania otrzymanego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-209/11/MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.04.2011, sygn. ITPP2/443-209/11/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Uznanie za obrót opodatkowany dofinansowania otrzymanego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za obrót opodatkowany dofinansowania otrzymanego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za obrót opodatkowany dofinansowania otrzymanego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie hotelarstwa (PKD 55.10.2). Od dnia 20 czerwca 2003 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast od dnia 2 grudnia 2004 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE. Świadczy Pani usługi hotelowe na rzecz osób fizycznych bezpośrednio rezerwujących pobyt oraz dla grup zorganizowanych.

W ramach konkursu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki otrzyma Pani od Wojewódzkiego Urzędu Pracy środki pieniężne na pokrycie kosztów:

  • szkoleń pracowników w siedzibie firmy i poza nią,
  • zakupu wyposażenia służącego do prowadzenia szkoleń, np. sprzętu komputerowego, audio-video,
  • zakupu materiałów biurowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane środki pieniężne będą stanowiły obrót zobowiązujący do wykazania podatku należnego w deklaracji VAT-7...

Zdaniem Wnioskodawcy, stwierdzenie, czy otrzymane środki powodują powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, wymaga rozstrzygnięcia, czy tego typu czynność mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Wskazała Pani, że na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Punkty od 1 do 5 nie obejmują otrzymanych środków pieniężnych. Artykuł 29 ustawy wskazuje, że za podstawę opodatkowania przyjmuje się obrót, przy czym obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych i usług świadczonych przez podatnika. W związku z powyższym, opodatkowaniu od towarów i usług podlegają wyłącznie takie dopłaty, które w bezpośredni sposób wpływają na cenę sprzedawanych towarów i usług.

Zatem Pani zdaniem środki pieniężne otrzymane z Wojewódzkiego Urzędu Pracy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L. 347 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Podkreślenia wymaga, iż dla stwierdzenia, czy dane dotacje zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele dofinansowania realizowanego w określonej formie. Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem zwiększają one podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku, gdy mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów lub wykonanych usług. Nie jest więc obrotem dofinansowanie uzyskane przez podatnika w celu pokrycia kosztów działalności, niepowiązane wprost z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczeniem konkretnych usług. Natomiast w przypadku otrzymania dofinansowania, które jest związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Według art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w związku z realizowanym projektem otrzyma Pani z Wojewódzkiego Urzędu Pracy środki pieniężne na pokrycie kosztów: szkoleń pracowników, zakupu wyposażenia służącego ich prowadzeniu, zakupu materiałów biurowych.

Na tym tle powzięła Pani wątpliwość dotyczącą uznania za obrót środków pieniężnych otrzymanych w związku z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 29 ust. 1 zd. 4, należy stwierdzić, że z wniosku nie wynika, aby pozyskane środki pieniężne mogły mieć wpływ na cenę wykonywanych przez Panią usług, bowiem nie są przyznawane jako dopłata do ceny tych usług, natomiast służą pokryciu kosztów realizowanego projektu. Zatem w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze kosztowym, a nie dotacja mająca wpływ na cenę sprzedaży. W konsekwencji otrzymane przez Panią dofinansowanie nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu i wykazaniu w deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy