Czy w związku z nowelizacją ustawy o podatku VAT, wykonywana działalność gospodarcza jest zwolniona od podatku? - Interpretacja - ITPP1/443-143/11/BK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.04.2011, sygn. ITPP1/443-143/11/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy w związku z nowelizacją ustawy o podatku VAT, wykonywana działalność gospodarcza jest zwolniona od podatku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r.(data wpływu do organu), uzupełnionym w dniu 22 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług konserwatorskich i restauratorskich jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług konserwatorskich i restauratorskich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan samodzielnie działalność gospodarczą od 1996 r., która zakwalifikowana jest jako:

  • PKD - 92.52.B Ochrona zabytków, EKD - 925250 (w 1996 r. i w 2006 r.),
  • PKD 91.03.Z Działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych (w 2010 r.). W ewidencji działalności gospodarczej przedmiot prowadzonej działalności został zakwalifikowany jako:


  1. w 1996 r. konserwacja dzieł sztuki,
  2. w 2006 r. 92.52.B ochrona zabytków,
  3. w 2010 r. 91.03.Z działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych.

Ukończył Pan studia na wydziale Sztuk Pięknych i otrzymał dyplom magistra sztuki w zakresie konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej, więc jako twórca posiada prawa autorskie. Wykonywane przez Pana prace przy zabytkach to usługi związane z kulturą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim. Prace te wykonuje Pan osobiście, nie zatrudniając nikogo. Wykonuje Pan prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach ruchomych (dzieła malarstwa sztalugowego i ściennego, rzeźba polichromowana i złocona, przedmioty zabytkowe i artystyczne). Prace konserwatorskie jako jedna z dziedzin sztuk plastycznych chronione są prawem autorskim, gdyż stanowią przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Po zakończeniu prac przekazuje Pan zleceniodawcy dokumentację tychże prac oraz przekazuje mu prawa autorskie do wykonanego dzieła. Otrzymuje Pan wynagrodzenie w formie honorarium, ustalonego wcześniej w zawartej umowie na wykonanie prac konserwatorsko - restauratorskich. Prawo autorskie obejmuje również opracowywaną przez konserwatora dokumentację naukowo - historyczną. Zgodnie z dyrektywa unijną usługi w zakresie kultury w znowelizowanej ustawie o VAT określa się jako usługi kulturalne. Zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. Nr 13 poz. 123 ze zm.) działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury (art. 1 ust. 1 ustawy). Mogą ja prowadzić osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Art. 32 ww. ustawy wskazuje na kulturalny charakter opieki nad zabytkami. Zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, ochrona zabytków jest usługą w zakresie kultury, poprzez wykonywanie prac konserwatorskich, restauratorskich, badań konserwatorskich. Ochrona zabytków to zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji, następnie wyeksponowanie wartości estetycznych zabytku lub odtworzenie jego części (prace restauratorskie) oraz udokumentowanie działań. Dlatego usługi konserwatorskie zakwalifikowano do kategorii usług ochrony obiektów i budynków historycznych (PKWiU 91.03.Z działalność historycznych miejsc i budynków (..). Podklasa ta obejmuje konserwację i ochronę miejsc i budynków zabytkowych i historycznych oraz zabytkowych obiektów ruchomych. Przed zmianami wg dyrektyw unijnych, powyższe usługi zakwalifikowane były w grupowaniu PKWiU 92.52. B ochrona zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z nowelizacją ustawy o podatku VAT, wykonywana działalność gospodarcza jest zwolniona od podatku...

Pana zdaniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 znowelizowanej ustawy o VAT świadczone usługi są zwolnione od podatku, ponieważ zmienił się tylko ich numer PKWiU, a nie ich charakter, czy rodzaj. Działalność ta podlega zwolnieniu od podatku, bowiem spełnia Pan następujące warunki:

  1. pracując na podstawie umów zawieranych z Urzędami Ochrony Zabytków, parafiami, muzeami i innymi zleceniodawcami przekazuje Pan prawa autorskie na rzecz zlecającego, po zakończeniu prac konserwatorskich i wykonaniu dokumentacji naukowo - historycznych tychże prac,
  2. wynagrodzenie w formie honorarium obejmuje zarówno zapłatę za zrealizowane prace konserwatorsko - restauratorskie, badania konserwatorskie, jak i opracowanie dokumentacji naukowo - historycznej,
  3. status twórcy jest potwierdzony dyplomem magistra sztuki w dziedzinie konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej oraz zaświadczeniem Związku Polskich Artystów Plastyków o członkostwie w ZPAP od 1982 r. oraz o prawie do korzystania jako twórca z praw autorskich, zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

W dniu 22 kwietnia 2011 r. zweryfikował Pan własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż świadczone usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 43 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 73, poz. 392).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 () art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. § 43 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

W myśl § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W oparciu o § 43 ust. 3 cyt. rozporządzenia, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Stosownie do § 46 ust. 1 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44 , mogą być stosowane również do usług wykonywanych w okresie od 1 stycznia 2011 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wykonuje Pan prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach ruchomych. Pracuje Pani samodzielnie, nie zatrudnia pracowników. Wynagrodzenie (honorarium) obejmuje zarówno zapłatę za zrealizowane prace konserwatorskie, jak i za opracowanie naukowo - historyczne dokumentacji tychże prac z przeniesieniem praw autorskich na rzecz zleceniodawcy. Posiada Pan zaświadczenie Związku Polskich Artystów Plastyków, z którego wynika, że jest absolwentem Wydziału Sztuk Pięknych oraz członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków i że jako twórcy przysługuje Panu prawo do korzystania praw autorskich.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, iż o ile świadczone usługi w zakresie prac konserwatorskich i restauratorskich, spełniające warunki przewidziane w § 43 ww. rozporządzenia to usługi te mogą korzystać od dnia 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy