1. Czy od usług inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu, od robót budowlanych wykonanych w 2010 r. i odebranych protokołem odbioru z dnia 31 grudnia 20... - Interpretacja - ITPP1/443-137/11/KM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.04.2011, sygn. ITPP1/443-137/11/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

1. Czy od usług inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu, od robót budowlanych wykonanych w 2010 r. i odebranych protokołem odbioru z dnia 31 grudnia 2010 r., a rozliczonych zamawiającemu sprawozdaniem i świadectwem płatności w 2011 r. należy naliczyć stawkę 22% czy 23%?
2. Czy od usług inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu, od robót budowlanych wykonanych w 2010 r. i odebranych protokołem odbioru w styczniu 2011 r. i rozliczonych zamawiającemu sprawozdaniem i świadectwem płatności w 2011 r. należy naliczyć stawkę 22% czy 23%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) uzupełnionym w dniu 29 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usług nadzoru budowlanego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 29 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usług nadzoru budowlanego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Przedmiotem działalności jest sprawowanie nadzoru budowlanego - PKD 71.12, jako inspektor nadzoru lub inżynier kontraktu w zależności od zawartej umowy. Do obowiązków inspektora nadzoru budowlanego/inżyniera kontraktu należy między innymi kontrolowanie i rozliczanie wykonywanych robót budowlanych, potwierdzenie zakończenia robót poprzez dokonywanie stosownego wpisu do dziennika budowy, potwierdzającego zakres wykonanych robót w danym okresie rozliczeniowym.

Ponadto inspektor nadzoru budowlanego/inżynier kontraktu zobowiązany jest do opracowania sprawozdania ze świadczonej usługi nadzoru i zarządzania projektem za dany okres rozliczeniowy w terminie do 15. następnego miesiąca po odbiorze robót budowlanych. Zamawiający zatwierdza sprawozdanie. Po zatwierdzeniu sprawozdania przez zamawiającego, inspektor nadzoru/ inżynier kontraktu, wystawia fakturę VAT za świadczoną usługę.

Zakres prac wykonanych w 2010 r. jest opisany w dzienniku budowy i potwierdzony przez inspektora nadzoru/ inżyniera kontraktu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy od usług inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu, od robót budowlanych wykonanych w 2010 r. i odebranych protokołem odbioru z dnia 31 grudnia 2010 r., a rozliczonych zamawiającemu sprawozdaniem i świadectwem płatności w 2011 r. należy naliczyć stawkę 22% czy 23%...
  2. Czy od usług inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu, od robót budowlanych wykonanych w 2010 r. i odebranych protokołem odbioru w styczniu 2011 r. i rozliczonych zamawiającemu sprawozdaniem i świadectwem płatności w 2011 r. należy naliczyć stawkę 22% czy 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zmieniająca ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w art. 146a wprowadziła stawkę VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, w wysokości 23% z dniem 1 stycznia 2011 r. Jednocześnie w art. 41 ust. 1 pkt 14a wprowadzono zapis, zgodnie z którym w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania. Zapis ten daje podstawę do zastosowania stawki 22% za usługi nadzoru budowlanego wykonane w 2010 r., a rozliczone sprawozdaniem w 2011 r., w związku z tym od usług nadzoru budowlanego wymienionych w punkcie 1 i 2 poz. 55 należy zastosować stawkę 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (), natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), do ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza się art. 5a w następującym brzmieniu:

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ww. ustawy).

Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ww. ustawy).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Ustawa z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej obowiązująca od dnia 1 stycznia 2011 r. wprowadziła przepisy przejściowe. Na podstawie dodanego do art. 41 ustawy ust. 14a w związku z tą zmianą ustawy, w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania. Zgodnie z ust. 14b tego artykułu czynności, dla których w związku z ich wykonywaniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się, na potrzeby ust. 14a, za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, z zastrzeżeniem ust. 14c.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż powyższy przepis ust. 14a odnosi się do czynności dokonanej (a więc zakończonej) do dnia 31 grudnia 2010 r., dla której obowiązek podatkowy powstał w dniu 1 stycznia 2011 r. bądź po tym dniu, zatem nie dotyczy czynności nadal trwających. Poza tym na potrzeby stosowania przepisu ust. 14a ustawodawca wprowadził uregulowanie ust. 14b poprzez uznanie, iż jeżeli dla czynności (w związku z ich wykonywaniem) określono następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, wówczas czynności te są wykonane z upływem każdego okresu ich płatności lub rozliczeń. Wobec tego ust. 14b zawiera termin wykonania czynności, której płatność lub rozliczenie przypada po dniu 31 grudnia 2010 r.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest sprawowanie nadzoru budowlanego, polegającego na kontrolowaniu i rozliczaniu robót budowlanych, potwierdzeniu zakończenia robót poprzez dokonywanie stosownego wpisu do dziennika budowy, potwierdzającego zakres wykonanych robót w danym okresie rozliczeniowym. Ponadto inspektor nadzoru budowlanego/inżynier kontraktu zobowiązany jest do opracowania sprawozdania ze świadczonej usługi nadzoru i zarządzania projektem za dany okres rozliczeniowy w terminie do 15. dnia następnego miesiąca po odbiorze robót budowlanych. Po zatwierdzeniu sprawozdania przez zamawiającego, inspektor nadzoru/ inżynier kontraktu, wystawia fakturę VAT za świadczoną usługę.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi nadzoru budowlanego, będące przedmiotem zapytania należy opodatkować według stawki 23% stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania powoływane przez Wnioskodawcę przepisy art. 41 ust. 1 pkt 14a ustawy, bowiem w przedstawionym stanie faktycznym przedmiotowa usługa nadzoru nie została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, czyli przed dniem 1 stycznia 2011 r., skoro jak wskazano we wniosku - w ramach tych usług inspektor nadzoru budowlanego/inżynier kontraktu zobowiązany jest do opracowania sprawozdania ze świadczonej usługi nadzoru i zarządzania projektem za dany okres rozliczeniowy w terminie do 15 dnia następnego miesiąca po odbiorze robót budowlanych i dopiero po zatwierdzeniu przez zamawiającego tego sprawozdania jest wystawiana faktura.

W tym miejscu wskazać należy, iż usługi nadzoru budowlanego (jako usługi odrębne) nie mieszczą w definicji robót budowlanych, dla których określono szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. W stosunku do odpłatnego świadczenia usług nadzoru budowlanego mają zastosowanie ogólne zasady powstawania obowiązku podatkowego, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wykonania tej usługi.

Zatem skoro zatwierdzenie przez zamawiającego sprawozdania ze świadczonej usługi, a w konsekwencji jej wykonanie nastąpiło w 2011 r., to dla zastosowania prawidłowej stawki podatku nie ma znaczenia, że roboty budowlane, których dotyczyły przedmiotowe usługi nadzoru budowlanego, zostały wykonane w 2010 r. i odebrane protokołem odbioru z dnia 31 grudnia 2010 r. lub w styczniu 2011 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy