W dniu 18.08.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania praw... - Interpretacja - PP 443/45/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.11.2006, sygn. PP 443/45/06, Urząd Skarbowy w Trzebnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 18.08.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa rozpoczęła w 2005 r. realizację budowy zespołu budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi oraz lokalami użytkowymi (w tym garażami). Zadanie inwestycyjne będzie związane z czynnościami opodatkowanymi tj. zostanie ustanowione własnościowe prawo do lokali, za wyjątkiem jednego lokalu użytkowego, który pozostanie własnością Spółdzielni i będzie w nim prowadzona działalność statutowa tj. działalność społeczno wychowawcza. Na wykonanie pierwszego etapu budowy wystawiana jest przez wykonawcę faktura, w której wyszczególnione są poszczególne wykonane roboty. Z treści wniosku wynika, że Spółdzielnia na podstawie wystawionej faktury jest w stanie określić wartość robót przypadających na 1 m budowanego budynku i może przyporządkować wartość podatku VAT przypadającą na każdy metr kwadratowy. Znana jest bowiem ilość m kwadratowych inwestycji, przypadających do realizacji w pierwszym etapie. Mając zatem na uwadze zapis art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT, Spółdzielnia jest w stanie określić ilość m w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego jak również ilość m w stosunku do których obniżenie podatku nie przysługuje.

Spółdzielnia ma wątpliwość, czy takie działanie Spółdzielni jest prawidłowe. Zdaniem Spółdzielni, w omawianym przypadku jest możliwe wyodrębnienie części kwoty podatku, o czym mowa jest w art. 90 ust. 1 i nie ma tu zastosowania art. 90 ust. 2.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Trzebnicy oceniając stanowisko wnioskodawcy informuje, że jest ono prawidłowe.

Generalna zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.) Przepis ten stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 90 ust. 1 cyt. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Dokonanie takiego podziału powoduje, że podatnik odlicza podatek związany ze sprzedażą opodatkowaną i nie odlicza podatku związanego ze sprzedażą zwolnioną bądź nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a obowiązek wyodrębniania kwot podatku ma charakter bezwzględny.

Powołane przepisy pozwalają na stwierdzenie, iż podatnik prowadząc działalność gospodarczą powinien dążyć do bezpośredniego przypisania konkretnych wydatków i towarzyszącym im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Dopiero w sytuacji, kiedy wyodrębnienie takie nie jest możliwe podatnik korzysta z uprawnienia zawartego w ust. 2 cytowanego art. 90, zgodnie z którym podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wydatki inwestycyjne ponoszone przez Spółdzielnię związane są przede wszystkim z wytworzeniem zespołu budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi oraz lokalami użytkowymi (w tym garażami). Zgodnie z treścią wniosku, wybudowane lokale będą w przyszłości służyły sprzedaży opodatkowanej, gdyż mają zostać przekazane przyszłym użytkownikom na zasadzie ustanowienia własnościowego prawa do lokalu, z wyjątkiem jednego lokalu użytkowego, który ma pozostać własnością Spółdzielni i będzie w nim prowadzona działalność statutowa społeczno-wychowawcza. Z treści wniosku wynika, że znana jest powierzchnia prowadzonej inwestycji i na podstawie wystawionej faktury Spółdzielnia jest w stanie określić wartość podatku naliczonego przypadającą na każdy metr kwadratowy budowanego budynku.

Okoliczności stanu faktycznego wskazują zatem, iż w odniesieniu do prowadzonej inwestycji Spółdzielnia jest w stanie bezpośrednio przyporządkować kwoty podatku naliczonego związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną oraz kwoty podatku związane ze sprzedażą nie dającą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, w przypadku nakładów inwestycyjnych związanych z lokalem przeznaczonym na działalność statutową Spółdzielni.

Mając zatem na uwadze przytoczony powyżej stan prawny oraz stan faktyczny zaprezentowany przez Spółdzielnię we wniosku, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Trzebnicy stwierdzić należy, iż zaproponowany przez Spółdzielnię podział podatku jest zgodny z zasadą wyrażoną w przywołanym art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT. W związku z powyższym stanowisko zaprezentowane przez Podatnika należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku oraz w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Trzebnicy