We wniosku podano, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie komisu technicznego, gdzie dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług mają... - Interpretacja - PP/443/44/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.12.2006, sygn. PP/443/44/06, Urząd Skarbowy w Pile

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

We wniosku podano, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie komisu technicznego, gdzie dla opodatkowania podatkiem od towarów i usług mają zastosowanie przepisy art.120 ust.4 ustawy VAT.Od września 2006r. prowadzona jest ewidencja obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, poprzez którą ewidencjonuje Pani sprzedaż komisową na rzecz osób fizycznych. Na wydrukach z drukarki fiskalnej uwzględniana jest pełna kwota obrotu, bez wyszczególniania na nich marży.

Stanowisko zawarte we wniosku wskazuje, że posiadane wydruki z drukarki fiskalnej są prawidłowe, gdyż uwzględniają zaewidencjonowaną sprzedaż wg zasad VAT marża i zawierają pełen uzyskany obrót.

Rozpatrując powyższe tut. organ stwierdza:
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Na podstawie art. 120 ust.10 ustawy VAT przepisy ust.4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art.15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej,
2) podatników, o których mowa w art.15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art.43 ust.1 pkt 2 lub art.113,
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust.4 i 5,
4) i 5) (...).

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Przepis art. 109 ust. 3 ustawy VAT stanowi, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej są obowiązani do sporządzania raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu.

Ze stanu faktycznego podanego we wniosku wynika, że wydruki zestawienia sprzedaży w danym okresie dokonywane przy zastosowaniu drukarki fiskalnej zawierają pełen obrót uzyskany przez Panią , bez wyszczególnienia na nich kwoty marży.
Zatem, raporty fiskalne dobowe, bądź też łączne raporty okresowe za okresy miesięczne, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), sporządzane po zaewidencjonowaniu sprzedaży w sposób określony w § 5 ust.5 rozporządzenia wyżej cytowanego, stanowią podstawę do dokonania zapisów w ewidencji sprzedaży VAT, o której stanowi art.109 ust.3 ustawy VAT.

Stanowisko zawarte we wniosku uznano za prawidłowe.

Dodaje się, że organ podatkowy wydał niniejsze postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyłącznie w oparciu o stan faktyczny podany we wniosku. Załączone do wniosku dokumenty nie podlegały ocenie i nie miały wpływu na treść postanowienia wydanego przez tut. organ podatkowy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Pile