P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US 1439/ZV/P/Pr/57/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.08.2006, sygn. US 1439/ZV/P/Pr/57/2006, Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego - uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Do tutejszego Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika iż Spółka, będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT UE, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą kabin prysznicowych. W miesiącu kwietniu 2006 roku Spółka zakupiła od chińskiego kontrahenta kabiny prysznicowe, które zostały przetransportowane z Chin do portu w Hamburgu. Odprawy celnej towaru na terytorium Niemiec dokonał Urząd Celny w Hamburgu, za pośrednictwem ustanowionego przez Spółkę przedstawiciela podatkowego. Towar został objęty procedurą dopuszczenia do obrotu na terenie Niemiec, a po ostatecznej odprawie przetransportowany do Polski. Strona wyjaśnia, iż organ celny określił w zgłoszeniu celnym kwotę wynikająca z długu celnego, nie określił natomiast kwoty podatku importowego.

Podatnik stoi na stanowisku, iż zakup towarów dopuszczonych do obrotu na terytorium Niemiec, a następnie przemieszczenie ich na terytorium Polski, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Spółka wystawiła z tego tytułu fakturę wewnętrzną, która została ujęta w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2006 roku. Strona zwróciła się z wnioskiem o potwierdzenie słuszności przedstawionego stanowiska w powyższej sprawie.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 4 przemieszczenie zaimportowanych przez Podatnika w Hamburgu towarów na terytorium innego państwa członkowskiego nabiera charakteru wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług "przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju".

Obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą objęcia towarów procedurą dopuszczenia do obrotu i odprawy celnej. Obowiązek poboru podatku z tytułu importu spoczywa na właściwych organach w kraju, w którym dokonano odprawy celnej i dopuszczenia ich do obrotu na terenie europejskiej wspólnoty celnej. Odprawienie towarów w Hamburgu stanowi import towarów na terytorium innego państwa członkowskiego i wobec tego podlega przepisom państwa, na terenie którego miało miejsce zdarzenie gospodarcze.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik jest nabywcą towarów od kontrahenta z Japonii, zaś rozliczenia należności celnych na terytorium Niemiec dokonuje za niego przedstawiciel podatkowy. Czynności przedstawiciela podatkowego zwalniają Spółkę z obowiązku rejestracji w innym państwie członkowskim dla wypełnienia obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej, a czynności przedstawiciela traktować należy jak czynności samego Podatnika. Zatem w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, wobec zakończenia procedur celnych na terytorium Niemiec, dochodzi do przemieszczania nabytych przez nią od kontrahenta z państwa trzeciego towarów, które na terenie innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa zostały zaimportowane.

Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług "w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art.8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie".

Reasumując, zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego opisana czynność polegająca na przemieszczeniu przez Stronę towaru z Niemiec do Polski dla potrzeb prowadzonej działalności, w niniejszym przypadku stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, z zastosowaniem właściwych stawek podatkowych.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer