POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-5/06/U

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2006, sygn. PP/443-5/06/U, Urząd Skarbowy w Kwidzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 10 z dnia 25 stycznia 2006r. uzupełnionego pismem z dnia 22 lutego 2006r. oraz pismem z dnia 28 marca 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji od opłaty targowej udokumentowanej fakturami wystawianymi na rzecz Urzędu Miasta

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę:

Zakład Budżetowy ds. Infrastruktury Miejskiej został ustanowiony uchwałą Rady Miejskiej do pobierania opłaty targowej oraz otrzymywania z tego tytułu prowizji stanowiącej pewien procent zainkasowanej kwoty. W tym przypadku wystawia faktury dla Urzędu Miasta.

Pytanie Wnioskodawcy:

Czy Zakład Budżetowy ustanowiony uchwałą Rady Miejskiej do pobierania opłaty targowej oraz otrzymywania z tego tytułu prowizji (ustalonej tą samą uchwałą) stanowiącej % zainkasowanej kwoty jest zobowiązany do odprowadzania od w/w prowizji podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaka jest podstawa prawna nałożenia tego podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Prowizja otrzymywana przez Zakład Budżetowy od pobieranej na podstawie uchwały Rady Miejskiej opłaty targowej jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza:

Jedną z cech podatku od towarów i usług jest jego powszechność, która wynika zarówno z zakresu przedmiotowego opodatkowania obejmującego wszelkie dostawy towarów i usług za wynagrodzeniem, jak i zakresu podmiotowego - z uwagi na bardzo szeroko określony krąg podmiotów uznawanych za podatników tego podatku.

W art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.) określono przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z pkt 1 tego artykułu "Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Jednak ustawodawca przewidział zwolnienia od tego podatku.

I tak, Minister Finansów wykorzystując delegację zawartą w art. 82 ust. 3 ustawy w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 970 ze zm.) postanowił: "Zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej".

Zatem na mocy cytowanego przepisu usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Przy czym, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm), jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3. Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy zakłady budżetowe to takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:

  1. odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania;
  2. pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kwidzynie stwierdził, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług prowizji od opłaty targowej pobieranej przez Zakład Budżetowy udokumentowanej fakturami wystawianymi na rzecz Urzędu Miasta jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Kwidzynie