
Temat interpretacji
Działając na podstawie art.14 a § 1, § 2, § 3, § 4, art. 14b § 1 i § 2, 48 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), w związku z art. 111 ust. 1, ust. 4 i ust. 5, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika z dnia 28.07.2006 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym:
- czy podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania z 50% ulgi w podatku VAT z tytułu zakupu 2-ej kasy fiskalnej, ufiskalnionej po terminie wynikającym z przepisów prawa podatkowego, w związku z późniejszym rozpoczęciem sprzedaży w danym punkcie.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że przysługuje mu prawo do skorzystania z ulgi z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej, która została ufiskalniona w dniu 27.07.2006 r., a nie w terminie wynikającym z przepisów prawa podatkowego, tj. w dniu 01.07.2006 r. postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe
W dniu 28.07.2006 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta czy przysługuje mu prawo do skorzystania z ulgi z tytułu zakupu kolejnej kasy rejestrującej, która została ufiskalniona w dniu 27.07.2006 r., a nie w terminie wynikającym z przepisów prawa podatkowego, tj. w dniu 01.07.2006 r. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że z dniem 23.06.2006 r powstał obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą 5-ciu kas fiskalnych Zawiadomiła Pani urząd skarbowy o ufiskalnieniu z tym dniem jednej z 5-ciu kas. W kolejnym punkcie sprzedaży do dnia 28.07.2006 r nie osiągnęła Pani przychodu, w związku z tym kolejna kasa została ufiskalniona w tym dniu, a nie w terminie 01.07.2006 r.
Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji (postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe), ponieważ : Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.W myśl art. 111 ust. 4 i 5 ustawy podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł. W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25 dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.Przepisy art. § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.) stanowią, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania. Zgodnie z § 6 ust 1 rozporządzenia w terminach określonych przepisami podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 ( w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, która zgodnie z art., 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.Z wyżej cytowanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego wynika, że określone warunki nie zostały spełnione, druga kasa została ufiskalniona po terminie wynikającym z przepisów prawa podatkowego.Nadmienia się, że istniała możliwość wystąpienia z wnioskiem o odroczenie terminu do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej w kolejnym punkcie sprzedaży. Zgodnie z art. 48 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa organ podatkowy na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może odraczać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Odroczenie terminu następuje na wniosek. Składający wniosek powinien przy tym wskazać swój ważny interes lub też interes publiczny przemawiający za odroczeniem terminu. Istotą odroczenia terminu jest jego przesunięcie na datę późniejszą niż ta, która wynika z przepisów prawa podatkowego. Dopuszczalne jest jedynie odraczanie terminów, które jeszcze nie upłynęły. Stąd też stosowny wniosek w sprawie odroczenia powinien być złożony przed upływem terminu, którego odroczenie dotyczy. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanowił jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
