
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28. 04. 2006r. (data wpływu do urzędu 10. 05. 2006r.) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, nie podziela poglądu przedstawionego w złożonym wniosku.
W dniu 10. 05. 2006r. wpłynęło do tut. Organu pismo z dnia 28. 04. 2006r. dotyczące interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Wniosek został uzupełniony w dniu 29. 06. 2006r.
W powyższym wniosku przedstawia Pan następujący stan faktyczny:
W dniu 28. 10. 2004r. została zawarta umowa o roboty budowlane pomiędzy Portem Lotniczym a Konsorcjium Przedmiotem umowy było zadanie inwestycyjne (budowa) pod nazwą ,,Rozbudowa drogi startowej w Porcie Lotniczym Łódź Lublinek wraz z urządzeniami i instalacjami towarzyszącymi ZP/EPLL/04, którego zakres obejmuje:- opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie projektu podstawowego rozbudowy drogi startowej w Porcie Lotniczym Łódź Lublinek, w skład którego wchodzą: projekt technologiczny, projekt budowlany wymagany do uzyskania pozwolenia na budowę, kosztorysy, wraz z zespołem wszelkich opracowań niezbędnych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie- rozbudowę i oddanie do eksploatacji drogi startowej w Porcie Lotniczym Łódź Lublinek - protokół z oblotu z pozytywnymi wynikami
Przedmiot umowy stanowi również finansowanie inwestycji przez Lidera Konsorcjium. W umowie widnieje zapis, iż wynagrodzenie wynikające z tytułu finansowania inwestycji płatne jest na podstawie faktur wystawianych rocznie przez Lidera Konsorcjum na dzień 31. 03. każdego roku a do kwoty całości inwestycji zostanie doliczony obowiązujący podatek VAT w wysokości 22%.
Pana wątpliwości nie budzi fakt zastosowania stawki VAT w wysokości 22% do wykonywanych usług budowlanych lecz zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT do usługi ,,kosztu pozyskania pieniądza na sfinansowanie robót". Wystawiając fakturę na koszt pozyskania pieniądza w miesiącu marcu 2006r. zastosował Pan stawkę podatku VAT w wysokości 22% zgodnie z brzmieniem umowy. Ma Pan jednak wątpliwości, czy w tym przypadku nie powinno mieć zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11. 03. 2004r. o podatku od towarów i usług jako wykonanie usługi pośrednictwa finansowego.
Pana zdaniem jest to jedna z usług pośrednictwa finansowego, gdyż obliczanie kosztu pozyskania pieniądza liczone jest jak typowe odsetki od kredytu z uwzględnieniem wskaźnika WIBOR oraz marży, dla której to usługi można zastosować zwolnienie od podatku VAT. W sprawie zakwalifikowania usługi ,,kosztu pozyskania pieniądza" wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
W wyniku analizy zawartego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska w sprawie, a także w oparciu o obowiązujący stan prawny należy stwierdzić, że przedstawione stanowisko nie jest słuszne.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.
Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki podatku od towarów i usług uzależniona jest od podporządkowania konkretnej dostawie towaru lub usług właściwego symbolu PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego nr 82 z dnia 5. 11. 2002r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dziennik Urzędowy GUS nr 12 z dnia 12. 111. 2002r.) od dnia 01. 01. 2003r. do wydawania opinii interpretacyjnych uprawniony jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnch Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Odpowiadając na Pana pismo, Urząd Statystyczny w Łodzi stwierdził, że przedmiotem klasyfikowania są czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze na rzecz innych podmiotów gospodarczych lub na rzecz ludności. PKWiU nie ma zastosowania do klasyfikowania czynności wewnątrzzakładowych. Podstawowym kryterium klasyfikacyjnym PKWiU jest rodzaj wykonywanych czynności. Koszty pozyskania pieniądza nie są odrębnie klasyfikowane i mieszczą się w grupowaniu obejmującym podstawowe zadanie inwestycyjne. Tak więc w przedstawionej sytuacji koszt pozyskania pieniądza nie stanowi usługi pośrednictwa finansowego i nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
