P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-151/1/06/JP

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.07.2006, sygn. 1471/NUR2/443-151/1/06/JP, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. Czy Spółka jako twórca usługi turystycznej sprzedawanej za pośrednictwem firmy duńskiej może skorzystać z procedury zgodnej z art. 119 ustawy o VAT?, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy usługi turystyczne w następujący sposób: firma duńska zamawia konkretne usługi turystyczne np. hotel i restaurację lub hotel i pilota wycieczki dla grupy osób lub też hotel, przewodnika, ubezpieczenie itd. Spółka buduje daną imprezę turystyczną dla osoby lub grupy osób (turystów) od początku do końca, łącznie z programem pobytu turysty i wszelkimi innymi opłatami. Imprezy turystyczne będą odbywały się w Polsce, więc Spółka będzie wcześniej zamawiała bazę hotelową, gastronomiczną, transportową, zatrudniała pilotów lub przewodników grup turystycznych itp. Wszystkie imprezy turystyczne sprzedawane będą do duńskiego kontrahenta, który będzie odsprzedawał wykonane przez Spółkę usługi turystyczne bezpośrednio turystom. Podatnik podkreśla, iż to on w całości będzie tworzył usługę turystyczną.

Podatnik stoi na stanowisku, iż wykonując opisane usługi turystyczne Spółka będzie miała prawo do skorzystania z procedury określonej w art. 119 ustawy o VAT.

Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W przypadku usług świadczonych zagranicznym kontrahentom niezbędne jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia tych usług. W tym zakresie stwierdzić należy, iż dla usług turystycznych nie przewidziano szczególnych zasad miejsca opodatkowania, zatem zastosowanie znajdzie art. 27 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Na podstawie art. 119 ust. 1 podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. W myśl ust. 2 cytowanego przepisu przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczącej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy o VAT przepis ust. 1 stosuje się bez względu na, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

1.ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

2.działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

3.przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;

4.prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Z treści powołanego przepisu wynika, iż opodatkowanie usług turystyki na zasadzie marży będzie miało zastosowanie bez względu na to kto nabywa usługę turystyki, inna firma czy też osoba fizyczna, o ile spełnione będą pozostałe warunki określone w/w przepisie.

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny oraz w/w regulacje stwierdzić należy, iż Podatnik może skorzystać ze szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki uregulowanej w art. 119 ustawy o VAT.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak na wstępie.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie