POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/378/251/2005/EŻ

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.01.2006, sygn. 1473/WV/443/378/251/2005/EŻ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.10.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 2 pkt 9, art. 8 ust. 3, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 22 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1, ust. 3, ust. 4, art. 28 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka zarejestrowana jest jako polski podatnik VAT-UE. Kontrahentem Spółki jest międzynarodowa Grupa Wydawnicza. W jej skład wchodzą między innymi spółki z siedzibą w Polsce (zwane dalej spółkami-odbiorcami) oraz firma z siedzibą w Niemczech. Firma niemiecka posiada w stosunku do spółek-odbiorców możliwość ingerowania w ich działania, w szczególności posiada możliwość określenia, od kogo i w jakiej ilości będą one nabywać towary.Spółka na początku każdego roku podpisuje umowę z firma niemiecką, na mocy której zostaje uznana za podmiot uprawniony do dostarczenia swoich towarów dla spółek-odbiorców. Innymi słowy firma niemiecka pozwala kontrolowanym przez siebie spółkom-odbiorcom na nabywanie towarów od Spółki. Wyrażenie tej zgody stanowi najistotniejszy element przedmiotowej umowy. Dodatkowo umowa przyznaje Spółce prawo:żądania od niemieckiej firmy określenia rocznego zapotrzebowania na produkty Spółki przez spółki-odbiorców (punkt 6 umowy),zagwarantowania spłaty kilkunastu procent zobowiązań spółek-odbiorców przez niemiecką firmę w przypadku niewypłacalności spółek-odbiorców (punkt 7 umowy).Przedmiotowa umowa w punkcie 8 zawiera stwierdzenie, że niemiecka firma za swoje prace - tj., za umożliwienie sprzedaży do spółek-odbiorców, określenie zapotrzebowania rocznego oraz częściowej gwarancji spłaty - otrzymuje od Spółki prowizję roczną w wysokości części sprzedaży towarów do spółek-odbiorców. Firma niemiecka wystawia w ciągu roku dwie faktury, na których obciąża Spółkę wartością opłaty wynikającej z umowy.Opłata ta na fakturze nazywana jest słowem bonus i zawarta jest informacja, że zastosowano stawkę VAT 0%.

Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii: Czy w sytuacji opisanej powyżej Spółka ma do czynienia z usługą opodatkowaną w Polsce tzn., czy wystąpi sytuacja importu usług na terenie Polski?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Spółka uważa, że w przedstawionej sytuacji nie będzie to import usług.Wystąpienie sytuacji importu usług uzależnione jest od spełnienie dwóch przesłanek:po pierwsze usługa powinna być świadczona przez podmiot mający siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności) zagranica i niezarejestrowany dla celów VAT w Polsce,po drugie usługa musi mieć miejsce świadczenia w Polsce.Wynika to z brzmienia art. 17 ust. pkt 4 oraz art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, które stanowią że podatnikami od importu usług są podmioty będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, zaś opodatkowaniu w Polsce podlegają usługi mające miejsce świadczenia na terytorium kraju.Spełnienie pierwszego warunku w opisanej sytuacji jest bezsporne. Świadcząca usługę firma niemiecka nie ma siedziby (stałego miejsca wykonywania działalności) w Polsce, nie jest także zarejestrowana w naszym kraju dla celów VAT.Drugi warunek w opisanej sytuacji nie jest spełniony. Treścią świadczenia niemieckiej firmy jest zezwolenie na zawieranie przez spółki-odbiorców transakcji ze Spółką, udzielenie gwarancji pokrycia części zobowiązań spółek-odborców wobec Spółki, a jednocześnie określenie wielkości zapotrzebowania na produkty Spółki. Jest to więc specyficzna i kompleksowa usługa zawierająca w sobie elementy różnego rodzaju usług, np., usługi pośrednictwa oraz usługi finansowej W ustawie o VAT Spółka nie znajduje żadnego przepisu, który ustanawiałby miejsce opodatkowania dla przedmiotowej usługi na terytorium kraju jej nabywcy. Spółka dokonała również sprawdzenia PKWiU pod kątem zaklasyfikowania otrzymanej usługi do zawartych w klasyfikacji definicji nie znalazła definicji wprost odpowiadającej otrzymywanemu świadczeniu.Do usług będących przedmiotem umowy nie ma zatem przewidzianych żadnych szczegółowych reguł ustalania miejsca świadczenia. W związku z tym miejsce ich świadczenia powinno być ustalane na zasadach ogólnych, wedle reguły przewidzianej w przepisie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. Powołany przepis stanowi, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsce prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.Ta reguła w/g Spółki prowadzi do wniosku, że miejsce świadczenia usługi przez firmę niemiecką znajduje się w państwie jej siedziby. Nie ma więc usługi świadczonej (a więc opodatkowanej) w Polsce. W związku z tym nie ma również miejsca import usług.Podsumowując, firma niemiecka świadczy specyficzną i kompleksową usługę. Zdaniem Spółki nie ma możliwości zastosowania dla niej innych reguł ustalania miejsca świadczenia niż zasady ogólne. To zaś prowadzi do ustalenia, że miejsce świadczenia tej usługi jest w państwie siedziby firmy niemieckiej, a więc poza Polską. Skoro tak, to w Polsce nie następuje wówczas import usług.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Organ podatkowy nie jest kompetentny do identyfikowania usług za pomocą klasyfikacji wydawanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W myśl art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Stosownie do zarządzenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 roku (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 67) do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych właściwy jest Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, ul. Suwalska 21, 93-176 Łódź, do którego w przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji statystycznej, Spółka może zwrócić się o wskazanie właściwego przyporządkowania do PKWiU.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) przez import usług - rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, tj. usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę albo miejsce zamieszkania lub pobytu poza terytorium kraju.

Aby stwierdzić w jaki sposób opodatkowane są usługi będące przedmiotem zapytania, należy zidentyfikować miejsce świadczenia tych usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W zależności od rozstrzygnięcia tego zagadnienia, obowiązywać będą świadczącego te usługi albo krajowe rozliczenia podatku od towarów i usług albo zasady obowiązujące w kraju, który zostanie ustalony jako miejsce świadczenia usług. Ogólna zasada wynika z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl tego przepisu, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jeden z tych wyjątków dotyczący kategorii usług niematerialnych, został zawarty w art. 27 ust. 4 - dotyczy usług bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z asekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów i na podstawie art. 27 ust. 3 cytowanej ustawy, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego, przez import usług rozumie się usługi spełniające łącznie następujące warunki:
1)usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium,
2)usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania podatku w Polsce,
3)usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy z Polski.
Tak więc zawsze zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu usługi świadczonej przez usługodawcę, o którym mowa wyżej, w przypadkach usług wymienionych w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli usług niematerialnych, wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy, jest polski usługobiorca, tj. podatnik o którym mowa w art. 15 ustawy posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Jeżeli zatem nabywane usługi niematerialne zaliczane są do usług finanasowych, o których mowa jest w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku z tytułu ich nabycia. Spółka ma zatem obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej, z wykazaną na niej kwotą podatku właściwą dla świadczenia w kraju tego rodzaju usług.

Natomiast, jeżeli podatnik nabywa usługi sklasyfikowane jako pośrednictwo, a w tym wypadku będą one związane z dostawą towarów, to z godnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, które określa natomiast art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy mówiący, że miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Reasumując, Spółka będzie zobowiązana, zgodnie z art. 106 ust. 7 w/w ustawy, do wystawienia faktury wewnętrznej z tytułu importu usług, gdyż miejscem świadczenia tych usług będzie terytorium Polski, chyba że Spółka dla tej czynności poda świadczącemu tę usługę numer, pod którym jest zidentyfikowana na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 6 ustawy).

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu