
Temat interpretacji
Występując z wnioskiem o udzielenie interpretacji Wnioskodawca podał, iż jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości o powierzchni 2,6130 ha (działka oznaczona symbolem 77 MN, 6R, 27KDW, 1KDL1/2).
Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej, przedmiotowa działka jest położona w zasadniczej części na terenach o
przeznaczeniu rolnym (około 70%), w pozostałych (około 30%) na terenach pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Wyodrębnienie części o przeznaczeniu rolnym jest szacunkowe, dokonane na podstawie mapy stanowiącej załącznik do planu zagospodarowania przestrzennego. Całość nieruchomości stanowi grunt użytkowany rolniczo i z tytułu jego posiadania uiszczany jest podatek rolny.
Wnioskodawca podał, iż transakcja zbycia tej nieruchomości nie obejmuje odrębnego zbycia gruntu rolnego oraz zbycia gruntu przeznaczonego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Podmiot, który wyraził zainteresowanie nabyciem, kupi cały grunt bez jego wcześniejszego wyodrębnienia.
Zdaniem Wnioskodawcy zbycie gruntów rolnych podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku terenów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe, co do zasady, winny one podlegać opodatkowaniu.
Jednakże z uwagi na fakt, iż następuje
zbycie całego gruntu i rolnego i w części przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, bez uprzedniego wyodrębnienia całość winna być zwolniona z podatku od towarów i usług.
Stanowisko to jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, zgodnie z którym przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w
klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia terenu budowlanego ani też terenu przeznaczonego pod zabudowę. Ze sformułowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlegają grunty, które nawet potencjalnie będą traktowane jako tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.
O tym, czy dany grunt będzie przeznaczony pod zabudowę, decydują władze gminne. Przede wszystkim określone jest to w Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
W przedstawionym stanie faktycznym przedmiotowa działka w Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego została określona jako nieruchomość o przeznaczeniu rolnym (około 70%) oraz przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną (około 30%).
Zatem dostawa
przedmiotowej nieruchomości gruntowej w części, która w Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast dostawa nieruchomości w części stanowiącej teren niezabudowany (rolny) korzystać będzie ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Należy zaznaczyć, iż do określania stawki podatku od towarów i usług jaką powinien być opodatkowany dany grunt nie decyduje oznaczenie dla potrzeb ewidencji, że jest to działka o jednym numerze ewidencyjnym. Decydujące znaczenie ma cel na jaki ma być przeznaczona dana powierzchnia gruntowa.
