Wnioskiem z dnia 15 listopada 2005r. Podatnik wystąpił z zapytaniem, czy do obrotu w wysokości 40.000 zł zwalniającego z instalacji kasy fiskalnej na... - Interpretacja - III/443-2/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.01.2006, sygn. III/443-2/06, Urząd Skarbowy w Zgierzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskiem z dnia 15 listopada 2005r. Podatnik wystąpił z zapytaniem, czy do obrotu w wysokości 40.000 zł zwalniającego z instalacji kasy fiskalnej należy liczyć każdą z wykonywanych przez niego czynności.

Jak wynika z treści pisma w sprawie interpretacji Strona - Jednostka Wojskowa - dokonuje sprzedaży:

  • usług transportowych (przewóz mienia) i obiadów na rzecz swoich pracowników,
  • usług transportowych i trawy dla podmiotów nie będących pracownikami Jednostki,
  • posiłków w Jednostkowej stołówce przedszkolnej dla dzieci i pracowników przedszkola (przedszkole nie posługuje się odrębnym od Jednostki Wojskowej numerem NIP).

Zdaniem Strony czynności sprzedaży dla pracowników oraz sprzedaż usług stołówki przedszkolnej podlegają wyłączeniu z sumowania do obrotu uprawniającego do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Według Podatnika w/w czynności wymienione w poz. 40-50 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących są wyłączone z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005r.

Obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy wszystkich podatników, którzy zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Minister Finansów wykorzystał powyższe uprawnienie w wydanym przez siebie rozporządzeniu z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706):

  1. zwolnienie podmiotowe - na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2005r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000,00 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7, zgodnie z którym zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu 2005r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy:
  2. zwolnienie przedmiotowe - stosownie do treści § 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia (poz. 40-sprzedaż towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników; poz. 50-usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu).

Biorąc pod uwagę treść powołanych norm prawnych tut. organ podatkowy stwierdza, iż aby ustalić kwotę obrotów uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania należy zsumować całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Niezgodne z przepisami jest wyłączenie z tego obrotu sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zostały przez prawodawcę zwolnione (przedmiotowo) z obowiązku ewidencjonowania. Nieprawidłowe jest także przyjmowanie obrotów tylko z jednego rodzaju działalności, jeśli jest ona prowadzona w ramach jednej firmy, posiadającej jeden numer NIP. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest orzeczenie NSA z dnia 25 sierpnia 1998r., sygn. akt I SA/Łd 1248/96: "przyjęcie przez organy podatkowe - dla oceny wysokości obrotu obligującego do zainstalowania kas fiskalnych - obrotu z dwóch aptek łącznie (tu sprzedaż na terenie Jednostki i w Jednostkowej stołówce przedszkolnej) nie budzi wątpliwości, gdy dokonano jednego zgłoszenia rejestracyjnego działalności gospodarczej, posługując się jednym numerem identyfikacyjnym oraz składając jedną deklarację podatkową".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do przepisu 14 b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Urząd Skarbowy w Zgierzu