
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.06.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko co do opodatkowania otrzymanej dotacji nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Na mocy art. 14a § 1 powołanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swej właściwości, na pisemny wniosek podatnika, naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Wnioskiem złożonym w tut. Organie w dniu 29.06.2006 r. Podatnik zwrócił się o udzielenie interpretacji, w odniesieniu do następującego stanu faktycznego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, w drodze umowy, zleciło Podatnikowi - rozgłośni radiowej działającej jako instytucja kościelna - realizację zadania publicznego o charakterze informacyjno-edukacyjnym w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych, polegającego na realizacji projektu multimedialnego mającego na celu budowanie świadomości słuchaczy radia dotyczącej istnienia i wykorzystania dostępnych dla Polski funduszy strukturalnych. Projekt obejmuje cykl 15 programów radiowych. Umowa przewiduje sfinansowanie wymienionego zadania w części ze środków przyznanych decyzją Ministra Gospodarki i Pracy (dotacja), w części zaś z wkładu własnego Podatnika.
Zdaniem Podatnika, wymieniona wyżej dotacja, jako dotacja przedmiotowa, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%.
W oparciu o dokonaną analizę stanu prawnego w przedmiotowym zakresie, tut. Organ zauważa:
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Za odpłatne świadczenie usług ustawa uznaje także nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników,
wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części (art. 8 ust. 2 wymienionej ustawy).
Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, tj.:
- świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
- podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.
Ponadto, przepis art. 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, ze wskazanymi w tym przepisie zastrzeżeniami. Obrotem takim jest kwota
należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Jednocześnie obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Powyższa regulacja wskazuje, że jakiekolwiek dofinansowanie otrzymane przez podatnika od innego podmiotu stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Dofinansowanie to jednak musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że za wykonanie zleconego zadania nie została określona cena, stanowiąca wynagrodzenie dla wykonawcy. Działalność Podatnika w powyższym zakresie jest natomiast w części finansowana
przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w formie dotacji. Realizowane przez rozgłośnię zadanie służy słuchaczom, którzy korzystają z niego nieodpłatnie. Nieodpłatny charakter tych usług, w ocenie tut. Organu podatkowego, przesądza o niepodleganiu powyższych usług regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt, że usługi te w przeważającej części finansowane są w formie dotacji, pozostaje bez wpływu na ich nieodpłatny charakter. Jednocześnie ścisły związek świadczonych usług z prowadzeniem przedsiębiorstwa wyklucza zastosowanie powołanego wcześniej przepisu art. 8 ust. 2 ustawy.
W związku z powyższym, dotacja do usług nieobjętych podatkiem od towarów i usług również nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem. Nie stanowi ona bowiem dofinansowania do ceny świadczonych usług, tym samym nie stanowi obrotu, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle przedstawionych okoliczności Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, iż stanowisko Podatnika, dotyczące opodatkowania 7% stawką podatku od towarów i usług przedmiotowych dotacji, należy uznać za nieprawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że odpowiedź na zapytanie dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami sfinansowanymi otrzymaną dotacją udzielona zostanie w odrębnym piśmie.
1. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
2. Stosownie do art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie, za pośrednictwem tut. Organu, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
