P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NTR1/443-561/05/AS/AM

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.01.2006, sygn. 1471/NTR1/443-561/05/AS/AM, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że ubiega się Ona o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Zgodnie z dokumentami programowymi beneficjent (projektodawca) dołącza oświadczenie o podatku VAT w przypadku, gdy realizując projekt nie można odzyskać w żaden sposób zapłaconego podatku.
W związku z tym Strona wystąpiła o wyjaśnienie, czy będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji przedmiotowego projektu (na podstawie odrębnych przepisów), wykazując tym samym w budżecie projektu kwoty netto, czy też powinna wykazywać w budżecie projektu kwoty brutto (oświadczając jednocześnie, że nie ma możliwości odzyskania VAT).
Według Strony będzie Ona miała możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług dokonywanych w celu realizacji projektu, ponieważ wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podstawowym warunkiem, od którego uzależnione zostało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jest więc istnienie związku towarów i usług, przy nabyciu których podatek ten został naliczony, z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika, tj. takimi, które generują podatek należny.
Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.
Należy jednak zauważyć, iż w przypadku gdy nabycie towarów lub usług finansowane jest ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, ustawodawca wprowadził odrębne uregulowanie ( vide rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług; Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
Zgodnie z § 23 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Ww. przepis stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.
W myśl § 24 ust. 1 rozporządzenia zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:
1) o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
2) które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.
W związku z tym w przypadku, gdy Strona dokonuje nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, przysługiwać jej będzie zwrot podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług, o ile nie przysługiwało jej prawo do jego odliczenia na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Jak jednak wynika z opisu stanu faktycznego, Stronie prawo to przysługuje z uwagi na prowadzoną sprzedaż opodatkowaną, z którą nabycie to jest związane.
Dodatkowo Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie odnoszą się do zasad składania wniosku o dofinansowanie w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Tym samym kwestia wykazania w budżecie projektu kwoty netto, czy też kwoty brutto pozostaje poza zakresem dyspozycji art. 14 a ustawy- Ordynacja podatkowa.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie