POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/287/200/2005/AN

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.10.2005, sygn. 1473/WV/443/287/200/2005/AN, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 1 sierpnia 2005r. (data wpływu do urzędu ), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji art. 5ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:
Spółka jest firma deweloperską budującą domy i mieszkania. W związku z rozpoczęciem budowy nowego projektu inwestycyjnego w ramach polityki marketingowej w celu przyspieszenia iuatrakcyjnienia sprzedaży podatnik rozpoczyna akcję promocyjną i zamierzawprowadzić w firmie sprzedaż premiową. Akcja ta kierowana jest do każdego potencjalnego klienta spółki. W początkowej fazie sprzedaży tj przy wprowadzaniu produktu na rynek promocja sprzedaży przyjmować będzie następujące formy:
- dla osób podpisujących umowę rezerwacyjną w pierwszym miesiącu sprzedaży spółka zobowiązuje się pokryć odsetki od kredytu zaciągniętego przez klienta na zakup mieszkania za pierwsze pół roku spłaty kredytu.
- spółka będzie pokrywała w całości koszty taksy notarialnej związanej z podpisana umową sprzedaży
- spółka będzie pokrywała podstawowe ubezpieczenie zakupionego lokalu przez okres jednego roku
- lokale w określonej przez spółkę lokalizacji zostaną wyposażone dodatkowo w sprzęt kuchenny RTV i AGD.
Klient podpisujący umowę przedwstępną na w/w lokalizację wpierwszym miesiącu sprzedaży nabędzie prawo do zakupu sprzętu kuchennego, RTV i AGD w który został wyposażony dany lokal po specjalnej obniżonej cenie wynoszącej 1 zł.
Dla każdej z w/w akcji promocyjnych spółka ustala regulamin promocji, z którego jednoznacznie wynika jakie warunki musi spełnić kupujący aby być objętym sprzedażą premiową.

Pytania podatnika:
Czy spółka będzie zobowiązana do opodatkowania przedmiotów promocji podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, co wynika z treści art. 29 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązujących rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zdaniem spółki pokrycie opłat notarialnych i odsetek od kredytu nie podlega ustawie o VAT, nie jest bowiem obrotem,w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Nie jest to również dotacja, subwencja i innadopłata związana z dostawą lub świadczeniem usług. W zakresie sprzedaży meblikuchennych i wyposażenia RTV AGD po obniżonej do l zł cenie spółka uważa że jest topewnego rodzaju rabat który zmniejsza podstawę opodatkowania podatkiem V AT . Podstawą opodatkowania będzie w tym wypadku obrót, czyli kwota 1 zł należna z tytułu sprzedaży towarów wykazana na fakturze V AT. Zdaniem spółki ma ona prawo swobodnie układać swoje interesy tak, by działalność gospodarcza była dla niej opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym również stosując znaczne upusty cenowe jeśli zdaniem spółki są one zasadne dla osiągnięcia złożonego celu, t.j. uzyskania przychodu ze sprzedaży mieszkań. Stosując w/w upust cenowy spółka ma na uwadze obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym dlatego odpowiednio ten fakt będzie dokumentować odpowiednimi dowodami tj regulaminem promocji, umowami itp z których jednoznacznie wynikać będzie jakim odbiorcom mieszkań i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zamierza:
pokryć odsetki od kredytu zaciągniętego przez klientów na zakup mieszkań, za pierwsze pół roku spłaty kredytu,pokryć koszty taksy notarialnej związanej z podpisaną umową sprzedaży,pokryć podstawowe ubezpieczenie zakupionego lokalu przez okres jednego roku,zatem mamy do czynienia, niewątpliwie, ze świadczeniem usług.Świadczone usługi podlegają opodatkowaniu, jeżeli są świadczone odpłatnie, co wynika z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego należy wysnuć wniosek, że w/w usługi nie podlegają opodatkowaniu, gdyż będą świadczone nieodpłatnie.
W art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług określono natomiast, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Ponieważ świadczone usługi są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, gdyż w ten sposób Spółka chce zachęcić potencjalnych nabywców do kupowania oferowanych przez Nią mieszkań, należy uznać, że nie wypełniają one wszystkich przesłanek, o których mowa w w/w przepisie i świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w przypadku kolejnego działania Spółki, mającego na celu przyciągnięcie klienta, a polegającego na wyposażaniu sprzedawanych mieszkań w sprzęt RTV i AGD po specjalnej obniżonej cenie wynoszącej 1 zł, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu, zgodnie z art. 5 ust. 1 w/w ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania w tej sytuacji jest obrót czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartośćzwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Wobec czego podstawą opodatkowania, w tym przypadku , będzie kwota 1 zł.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu