P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-11/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.06.2005, sygn. PP/443-11/05, Urząd Skarbowy w Namysłowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity - Dz.U.z 2005r.Nr 8, poz. 60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 14.04.2005r., który wpłynął w dniu 18.04.2005r., o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku lub poza nim w związku z realizacją przez nią inwestycji polegających na : budowie i remoncie wiejskich boisk sportowych, remoncie i wyposażeniu świetlic wiejskich, remoncie wiejskiej sali gimnastycznej oraz chodników, parkingów i placów wiejskich realizowanych w ramach projektu Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.04.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Jak stanowi art.14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14 a § 4 ww ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Gmina w swym piśmie wyjaśnia, iż inwestycje będące przedmiotem wniosku, polegające na budowie i remoncie wiejskich boisk sportowych, remoncie i wyposażeniu świetlic wiejskich,remoncie wiejskiej sali gimnastycznej oraz chodników, parkingów i placów wiejskich będą prowadzone w ramach projektu Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" .

Gmina będzie inwestorem tych przedsięwzięć. Realizacja powyższych inwestycji należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity - Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm./. Po końcowym odbiorze ww inwestycji zostaną one nieodpłatnie przekazane w administrowanie poszczególnym sołectwom, a jedna z iwestycji zostanie przekazana Gminnemu Ośrodkowi Kultury. Jednostki te nie posiadają osobowości prawnej i nie są podatnikami podatku od towarów i usług, nie prowadzą działalności gospodarczej. Korzystanie z obiektów i wyposażenia jest nieodpłatne. Gmina ponosi koszty utrzymania ww obiektów z tytułu ich użytkowania, natomiast nie otrzymuje z tytułu ich użytkowania przychodów.
Z pisma Gminy wynika również, iż korzysta ona ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U.z 2000r.Nr 54, poz.654 ze zm./ i nie będzie mogła zaliczyć podatku naliczonego związanego z realizowanymi inwestycjami do kosztów uzyskania przychodów. Gmina stwierdza, iż nie prowadzi działalności gospodarczej związanej z inwestycjami opisanymi we wniosku, toteż podatek od towarów i usług związany z realizowanymi inwestycjami stanowić będzie dla niej koszt kwalifikowany - nie ma żadnej możliwości odliczenia go w systemie podatku od towarów i usług. Z dokumentów znajdujących się w tut. Urzędzie wynika , iż Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług .Zgodnie z art.86 ust.1 i ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz.535/ w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na mocy art.86 ust.1 ww ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten stanowi jednak, iż tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

W świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego i unormowań prawnych mających do niego zastosowanie stwierdzić należy, iż skoro Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez nią wydatki na planowane inwestycje polegające na budowie i remoncie wiejskich boisk sportowych, remoncie i wyposażeniu świetlic wiejskich, remoncie wiejskiej sali gimnastycznej oraz chodników, parkingów i placów wiejskich, to nie będzie mieć możliwości odzyskania - w systemie podatku od towarów i usług - podatku naliczonego uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług służących tym inwestycjom.

Gmina, stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2004r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego /Dz.U. Nr 203, poz. 1996/, jest jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm./ zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina, korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy powołanego art.6 ust.1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma więc prawnych możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów .

Tutejszy organ podatkowy, podzielając stanowisko Gminy, wyjaśnia więc, iż nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku i poza nim, bowiem :


  1. Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją inwestycji polegającej na: budowie i remoncie wiejskich boisk sportowych, remoncie i wyposażeniu świetlic wiejskich,remoncie wiejskiej sali gimnastycznej oraz chodników, parkingów i placów wiejskich nie będą - jak stwierdza Gmina w złożonym wniosku - wykorzystywane do wykonywania przez nią , działalności gospodarczej czyli czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  2. będąc podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych Gmina nie może zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów ustalonych dla celów rozliczenia tego podatku, czyli nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych .


Zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art.236 § 1 w związku z art.14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z art.223 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 lit.a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej /tekst jednolity Dz.U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm./ zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Namysłowie