
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 19.04.2005r w sprawie u dzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług
stwierdza iż przedstawione we wniosku - w części zapytania nr 2 stanowisko jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny: Gmina na podstawie umów zawieranych z jednostkami lub osobami fizycznymi prowadzącymi działalność użyteczną charytatywną oddaje w bezpłatne używanie określoną nieruchomość na ściśle określony cel. W niektórych przypadkach osoba biorąca w użyczenie czyni nakłady na nieruchomości, które stają się własnością Gminy lub Skarbu Państwa. Przekazanie gruntu w użyczenie następuje nieodpłatnie i w ocenie Wnioskodawcy czynność ta nie jest usługą o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina stała się właścicielem nieruchomości z mocy prawa z dniem 27.05.1990 r. w drodze komunalizacji dokonanej na podstawie ustawy z dnia 10 maja 1990 r. "Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych" (Dz. U. z 1990 r. Nr 32 poz. 191 ze zm.). W ocenie Wnioskodawcy użyczenie nieruchomości jako nieodpłatna forma udostępnienia nieruchomości do korzystania nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza się, co następuje: nieodpłatne udostępnienie nieruchomości gruntowej - w formie umowy użyczenia należy ocenić w oparciu o regulację art. 8, ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535, ze zm.). Zgodnie z treścią ww. przepisu za odpłatne świadczenie usług traktuje się także nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli usługi te nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. W przypadku usługi użyczenia na rzecz innych podmiotów nie są one wprawdzie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (tu: celami, dla których powołano Gminę), jednak jak wynika z treści pisma Gminie nie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu nieruchomości, będącej obecnie przedmiotem usługi użyczenia. Zatem usługa ta nie spełnia przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 ustawy warunkujących potraktowanie jej na równi z odpłatnym świadczeniem usług. Przedmiotowa usługa świadczona przez Gminę nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organypodatkowe i organy kontroli skarbowej.
