
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku Strony, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie waluty, w jakiej winna być wyrażona na fakturze kwota podatku VAT,
uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Pismem z dnia... Spółka Akcyjna wystąpiła do Naczelnika Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jeden z unijnych odbiorców Spółki zarejestrował się w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług. Faktury dla tego podatnika Spółka wystawia w walucie EURO, z podatkiem VAT wg stawki 22%.
Spółka ma wątpliwości czy kwota podatku VAT we wszystkich pozycjach faktury, dotyczących wyszczególnienia tego podatku, powinna być wyrażona w polskich złotych, czy wystarczającym jest aby w uwagach wartość podatku była przeliczona wg średniego kursu waluty obcej.
Zdaniem Spółki, przepisy rozporządzenia określają, iż kwota podatku winna być wyrażona w złotówkach we wszystkich pozycjach faktury.
Ponadto Spółka pyta, czy dla odbiorcy tak wystawiona faktura będzie stanowiła podstawę do odliczenia i zwrotu podatku
naliczonego w niej zawartego.
Tutejszy organ podatkowy podziela stanowisko Strony.
Zarówno przepisy art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jak i przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) nie precyzują w jakim języku powinna być wystawiona faktura VAT.
Zgodnie z przepisem § 9 ust. 6 w/w rozporządzenia, kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze.
Sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, w sytuacji gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych, zawarty jest w § 37 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
W świetle powyższego, kwoty podatku VAT we wszystkich pozycjach faktury winny być podane w polskich złotych. Przeliczanie podatku VAT wg średniego kursu waluty i podanie tej informacji wyłącznie w uwagach nie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Przepis § 2 tegoż artykułu stanowi, iż składając zapytanie, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu
faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.
Oznacza to, iż Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie udziela informacji z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego podatnikom, płatnikom i inkasentom w ich indywidualnych sprawach.
W zapytaniu Strony dotyczącym prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze wystawionej przez Spółkę, podatnikiem będzie podmiot zagraniczny zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny i to jemu przysługuje prawo zwrócenia się do właściwego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.
Wobec powyższego organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stosownie do art. 14 b § 1 interpretacja nie jest
wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14 b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa.
Zażalenie powinno spełniać wymogi określone w art. 222 Ordynacja podatkowa.
W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (jednolity tekst: Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532).
