
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie z dnia 15.06.2005 r. Ldz. 142/2005, w sprawie zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług przy wydawaniu zezwoleń na amatorski odłów ryb, jako nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem znak i data jak wyżej, uzupełnionym pismem z dnia 29.06.2005 r., Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając stan faktyczny:
działalność Spółki opiera się głównie na dwóch ustawach - z dnia 18.04.1985 r. o rybactwie śródlądowym oraz z dnia 18.07.2001 r. prawo wodne. Spółka jest uprawniona do rybactwa i użytkuje obwody rybackie ustanowione na jeziorach, na podstawie umowy zawartej z Agencją Nieruchomości Rolnych. Gospodarstwo jest zobowiązane prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką na jeziorach i dbanie o prawidłowy stan pogłowia ryb oraz coroczne zarybianie jezior. Przychodem Gospodarstwa są wpływy uzyskane z pożytków wody, czyli połowu ryb z jezior. Ryby odławiane są przez pracowników Spółki, jak również mogą być odławiane przez posiadaczy kart wędkarskich za pomocą wędki. Za połów ryb wędką Spółka pobiera zryczałtowaną opłatę, jako formę zapłaty za z góry określony limit dzienny złowionych ryb. Część wpływów pochodzących z tych opłat przeznaczona jest na utrzymanie odpowiedniego pogłowia ryb w jeziorach (koszty zarybienia).
Spółka wskazuje, że do 31.05.2005 r. zezwolenia na sportowy odłów ryb PKWiU 92.72.12 korzystały ze zwolnienia od podatku, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm). Obecnie - zdaniem Spółki - opłata za amatorski odłów ryb wędką winna być zaliczana jako odłów ryb (nie sprzętem rybackim - sieciowym tylko wędką), opodatkowany stawką VAT w wysokości 3%.
Analizując przedstawione wyżej okoliczności, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie nie podziela stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 11 z symbolem oznaczonym ex 92, znajduje się m.in. zapis, iż zwolnione są usługi związane z rekreacją i sportem.
W objaśnieniach do załącznika nr 4 (po nowelizacji ustawy wprowadzonej ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 90, poz. 756), których zmieniona treść obowiązuje od 1 czerwca 2005 r., ustawodawca zastrzegł, że zwolnienie od podatku dotyczy usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Oznacza to, że warunkiem zwolnienia z podatku od towarów i usług jest nieosiąganie zysków.
Sprzedaż pozwoleń na połów ryb wędką klasyfikowany jest według PKWiU 92.72.12-00.00 jako usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.Zapis zawarty w objaśnieniach do załącznika nr 4, od 1 czerwca 2005 r. odnosi się również do usług rekreacyjnych. Cel prowadzonej przez Gospodarstwo działalności jak również fakt, iż
tylko część uzyskanych z tego tytułu zysków przeznaczona jest na poprawę świadczonych usług, daje podstawę do stwierdzenia, że sprzedaż zezwoleń wędkarskich na sportowy odłów ryb w jeziorach nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, nie jest również objęta obniżoną stawką a tym samym podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT w wysokości 22%.
Ponadto tut. organ informuje, że:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany bądź uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia - za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie - do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 Ordynacji podatkowej.
W przypadku zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.
