
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową Stacji zlewczej na ścieki bytowe z płytą fundamentową i utwardzeniem terenu jako placu manewrowego wokół stacji wraz z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przyłącza wodociągowego w miejscowości i jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową Stacji zlewczej na ścieki bytowe z płytą fundamentową i utwardzeniem terenu jako placu manewrowego wokół stacji wraz z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przyłącza wodociągowego w miejscowości i .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT ze względu na uzyskiwanie przychodów, w szczególności z tytułu: sprzedaży wody, odprowadzenia ścieków i wynajmu lokali. Jest to źródło dochodów Gminy opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na operacje typu Gospodarka Wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Jednym z załączników do wniosku będzie wymagana interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług VAT. Wniosek będzie dotyczył projektu pn. . Podatek VAT w projekcie stanowi koszt niekwalifikowalny.
Realizacja zadania zostanie rozpoczęta w 2017 r., termin zakończenia to 2018 r. Gmina realizując inwestycję w ramach projektu będzie otrzymywała faktury i ponosiła wydatki w latach 2017 - 2018 zgodnie z harmonogramem prac.
Realizacja zadania w ramach projektu należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, a dokładnie art. 7 ust. 1 pkt 3): Art. 7. Zadania własne gminy:
- Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty
należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują
sprawy:
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;...
Rozpoczynając budowę Stacji, Gmina będzie działała jako podatnik VAT. Obecnie Gmina jest właścicielem istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, którą wykorzystuje do własnej działalności gospodarczej - świadczy usługi zaopatrywania w wodę i odprowadzania ścieków. Usługi w powyższym zakresie są traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ Gmina zawiera umowy cywilnoprawne, na podstawie których wystawia faktury VAT i rozlicza z Urzędem Skarbowym VAT należny z faktur sprzedaży.
Gmina w trakcie realizacji projektu poniesie wydatki inwestycyjne związane ze sporządzaniem dokumentacji projektowej, wykonaniem robót ogólnobudowlanych, sprawowaniem nadzoru nad pracami, zakupem materiałów oraz zakupem wyposażenia. Przedmiotowe wydatki zostaną udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi fakturami VAT z wykazanymi kwotami podatku.
Gmina, po oddaniu inwestycji do użytkowania, będzie umożliwiała korzystanie ze Stacji zlewczej na ścieki bytowe zainteresowanym podmiotom zewnętrznym, specjalizującym się w branży sanitarnej tzn. Gmina będzie umożliwiała im dokonywanie tzw. zrzutu nieczystości do Stacji. Nieczystości płynne dostarczane będą do Stacji pojazdami asenizacyjnymi. Gmina będzie umożliwiać podmiotom zewnętrznym zrzut nieczystości do Stacji na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych określających warunki dostawy i odbioru ścieków w punkcie zlewnym zrzutu ścieków.
Z tytułu umożliwiania tzw. zrzutu nieczystości na Stację Gmina będzie pobierać opłatę od korzystających podmiotów zewnętrznych i będzie wystawiała faktury VAT. Wartość pobranych opłat będzie ujmowana w rejestrach sprzedaży i odprowadzany będzie z tego tytułu podatek należny.
Stacja zlewcza na ścieki bytowe będzie wykorzystywana wyłącznie do jej odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym. Gmina nie będzie umożliwiała nieodpłatnego korzystania ze Stacji zrzutu ścieków. Zakupione towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji służyć będą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Jednostki organizacyjne Gminy tj. jednostki budżetowe (Szkoła Podstawowa w ; Zespół Szkół Publicznych w ; Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w i Urząd Gminy jako aparat pomocniczy Gminy) nie będą korzystały ze Stacji Zlewczej, a tym samym nie będą korzystały z płyty fundamentowej i utwardzonego terenu, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przyłącza wodociągowego w miejscowości i , ponieważ jednostki te posiadają własne przydomowe oczyszczalnie ścieków, zaś w wodę zaopatrują się z odrębnych odcinków wodociągów (, , .).
Wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna oraz przyłącza wodociągowe w miejscowości .. i będzie wykorzystywana przez Gminę, bez jej jednostek organizacyjnych, wyłącznie do działalności gospodarczej. Stacja Zlewcza na ścieki bytowe z płytą fundamentową stanowić będzie jedną całość - jeden obiekt, który również służyć będzie wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem będą to czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i będą to czynności polegające na wykorzystywaniu towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przyłącza, o których mowa we wniosku, są przyłączami, których realizacja, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139) należy do Gminy - osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci.
Art. 15. 2. Realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
Utwardzenie terenu przy Stacji Zlewczej jako plac manewrowy wokół Stacji służyć będzie do działalności gospodarczej , w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , bowiem plac ten bezpośrednio będzie przyporządkowany Stacji.
Utwardzenie terenu w części, będzie służyło do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ zostanie utwardzona droga dojazdowa do Stacji i pobliskich pól. Realizacja tej części zadania wynika z zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust 1. pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2016, poz. 446). W związku z tym Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na utwardzenie terenu jako utwardzeniu drogi, bowiem w myśl:
Art. 15.1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
- Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
- Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wybudowana Stacja Zlewcza, płyta fundamentowa, sieć wodociągowa i kanalizacyjna oraz przyłącza wodociągowe w m. i będzie wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Utwardzony teren jako plac manewrowy, bezpośrednio związany ze Stacją Zlewczą również będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zaś utwardzony teren jako utwardzona droga dojazdowa do Stacji i pobliskich pól będzie służyło do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami niepodlegającymi podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych budową Stacji zlewczej na ścieki bytowe z płytą fundamentową i utwardzeniem terenu jako placu manewrowego wokół stacji wraz z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przyłącza wodociągowego w miejscowości i ?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z odpłatnym umożliwieniem mieszkańcom Gminy zrzutu nieczystości na Stację zlewczą na podstawie umowy cywilnoprawnej, Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych ze Stacją zlewną na ścieki bytowe z płytą fundamentową utwardzeniem terenu jako placu manewrowego dla stacji wraz z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przyłącza wodociągowego w m. i z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy. Wydatki zaś związane z utwardzeniem terenu jako utwardzenie drogi dojazdowej do Stacji i pobliskich pól będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizacja tej części zadania wynika z zadań własnych gminy na podstawie art. 7 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) W związku z tym gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na utwardzenie terenu jako utwardzenie drogi.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.: nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Gmina w ramach świadczonych usług na podstawie umów cywilnoprawnych uznawana jest za podatnika VAT oraz świadczone przez Gminę usługi stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT.
Przedstawione przez Gminę stanowisko w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w analizowanej sytuacji zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych. Wprawdzie nie dotyczą one identycznego przypadku jak opisane powyżej zdarzenia przyszłe dotyczące usług odprowadzania ścieków, natomiast potwierdzają że w przypadkach, gdy gminy odpłatnie świadczą usługi, względnie dokonują odpłatnej dostawy towarów (w tym np. przy wsparciu administratora), mają one również prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z tymi czynnościami. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 września 2010 r. sygn. IPPP1-443-625/10-2/MP, organ podatkowy stwierdził, że mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego świadczy usługi związane z dostarczaniem wody, które nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia. Przedmiotowe czynności będą wykonywane w ramach zawartych umów cywilnoprawnych z odbiorcami, zatem, realizowana w ramach projektu inwestycja związana będzie z odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn. .
W ocenie Gminy, stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych.
Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.
Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług odprowadzania ścieków, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.
W konsekwencji, zdaniem Gminy, Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych ze Stacją zlewczą na ścieki bytowe z płytą fundamentową utwardzeniem terenu jako placu manewrowego dla stacji wraz z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przyłącza wodociągowego w m. i .
Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na utwardzenie terenu jako utwardzenie drogi dojazdowej do stacji i pobliskich pól.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Na podstawie delegacji zawartej w przepisie art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Zgodnie z § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego rozumie się przez to:
- urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
- jednostkę budżetową,
- zakład budżetowy.
W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden całościowy sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z okoliczności sprawy wynika, że wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna oraz przyłącza wodociągowe w miejscowości i będzie wykorzystywana przez Gminę, bez jej jednostek organizacyjnych, wyłącznie do działalności gospodarczej. Stacja Zlewcza na ścieki bytowe z płytą fundamentową stanowić będzie jedną całość - jeden obiekt, który również służyć będzie wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej (będą to czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) Z tytułu umożliwiania tzw. zrzutu nieczystości na Stację Gmina będzie pobierać opłatę od korzystających podmiotów zewnętrznych i będzie wystawiała faktury VAT. Wartość pobranych opłat będzie ujmowana w rejestrach sprzedaży i odprowadzany będzie z tego tytułu podatek należny.
Stacja zlewcza na ścieki bytowe będzie wykorzystywana wyłącznie do jej odpłatnego udostępniania podmiotom zewnętrznym. Gmina nie będzie umożliwiała nieodpłatnego korzystania ze Stacji zrzutu ścieków. Zakupione towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji służyć będą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Jednostki organizacyjne Gminy tj. jednostki budżetowe (Szkoła Podstawowa w ; Zespół Szkół Publicznych w ; Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w i Urząd Gminy jako aparat pomocniczy Gminy ) nie będą korzystały ze Stacji Zlewczej, a tym samym nie będą korzystały z płyty fundamentowej i utwardzonego terenu, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przyłącza wodociągowego w miejscowości i , ponieważ jednostki te posiadają własne przydomowe oczyszczalnie ścieków, zaś w wodę zaopatrują się z odrębnych odcinków wodociągów (, ,).
Utwardzony teren jako utwardzona droga dojazdowa do Stacji i pobliskich pól służyć będzie do zadań własnych gminy (czynności niepodlegających opodatkowaniu).
Należy wskazać, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).
Wnioskodawca wskazał, że ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami niepodlegającymi podatkiem VAT.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w części dotyczącej wydatków związanych z budową stacji zlewczej na ścieki bytowe z płytą fundamentową utwardzeniem terenu jako placu manewrowego dla stacji wraz z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przyłącza wodociągowego w m. i , Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dotyczących inwestycji. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. zadania, jak wskazał Wnioskodawca, będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Natomiast jak wskazał Wnioskodawca wydatki związane z utwardzeniem terenu jako utwardzenie drogi dojazdowej do Stacji i pobliskich pól będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z utwardzeniem terenu, jako drogi dojazdowej.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z opisu sprawy nabywane w ramach utwardzania drogi towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.
W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z utwardzeniem terenu, jako drogi dojazdowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
