prawo do odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.768.2016.1.JP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.01.2017, sygn. 2461-IBPP3.4512.768.2016.1.JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 3 listopada 2016 r. (data wpływu 4 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest jednym z partnerów realizujących projekt pn. , na który złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska - Polska. Nabór dla projektów indywidualnych oś priorytetowa 2. Planuje się realizację projektu do 2018 r.

Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej w oparciu o wspólną ofertę turystyczną budowaną wokół fenomenu i dziedzictwa kultury ludowej. W tym celu zostanie powołane wspólne Centrum , które będzie miejscem prezentacji i koordynacji produktu turystycznego opartego o ludową kulturę .

W ramach działania Dom N i Dom D powoła wspólne Centrum z siedzibą główną w Domu N w ...

Powołane wspólne Centrum będzie posiadało dwa oddziały: w Domu N w C oraz Domu D w .

Oddziały będą miały komplementarny zakres działalności ze względu na różne specjalizacje w zakresie pielęgnowania, zachowania i promocji ludowej kultury niematerialnej czy materialnej.

Centrum będzie stanowiło główne miejsce prezentacji kultury niematerialnej oraz materialnej. W obu oddziałach turysta będzie miał możliwość aktywnego włączenia się w prace warsztatowe i spróbować sam wypalić ceramiczne naczynie czy namalować na nim typowy wzór pod bacznym okiem lektora.

Zostaną wytyczone 3 transgraniczne szlaki turystyczne łączące typowe dla kultury ludowej miejsca i osoby w przestrzeniach . Szlaki będą połączone aplikacją mobilną i będą elementem gry miejskiej, po przejściu której turysta zostanie nagrodzony w Centrum drobnym upominkiem z typowymi motywami . Wspólny Turystyczny kalendarz kultury ludowej działania mające na celu prezentację i udostępnianie materialnych i niematerialnych elementów dziedzictwa . turystom.

Projekt nie generuje przychodów i nie będzie w okresie trwałości 5 lat generował przychodów.

Korzystanie z Centrum , który będzie zajmował wydzieloną powierzchnię Domu N będzie bezpłatne i otwarte dla turystów i chętnych korzystających z zajęć warsztatowych.

Ponadto po stronie polskiej zostanie dokonana niezbędna modernizacja obejmująca wymianę instalacji (elektro, wodno-kan., montaż wentylacji i klimatyzacji dostosowujących ją do potrzeb obsługi wzmożonego ruchu turystycznego) wraz z dostosowaniem całego obiektu Domu N do potrzeb osób niepełnosprawnych i zamontowanie dźwigu windowego oraz dostosowanie sanitariatów co stanowi część inwestycyjną projektu.

Miasto jest właścicielem nieruchomości Domu N i złożył stosowne oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele realizacyjne.

Gmina Miasto będzie finansowała i ewidencjonowała w księgach rachunkowych część, inwestycyjną projektu. Zadanie inwestycyjne realizowane będzie na podstawie opinii w sprawie zgłoszenia prac budowlanych i stosownych pozwoleń. Po zakończeniu inwestycji modernizacji i adaptacji budynku wartość początkowa budynku, ujęta w księgach inwentarzowych Wnioskodawcy, zostanie zwiększona na podstawie dowodu OT.

Zadanie ujęte zostało w wieloletniej prognozie finansowej Gminy.

Gmina począwszy od 12 września 2013 r. na podstawie umowy dzierżawy zawartej na czas nieoznaczony wydzierżawia budynek instytucji kultury Ośrodkowi Kultury za wynagrodzeniem w wysokości 30,76 zł rocznie (1 grosz za m2 powierzchni nieruchomości). Z tytułu świadczenia usługi dzierżawy odprowadza VAT należny do Urzędu Skarbowego. Stawka za dzierżawę jest niska ze względu na wykorzystywanie nieruchomości na cele statutowe samorządowej instytucji kultury. Ośrodek Kultury jest też czynnym podatnikiem podatku VAT, ponieważ wykonuje czynności opodatkowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz czynności niepodlegające ustawie o VAT.

Gmina ze względu na trwałość projektu będzie właścicielem nieruchomości i będzie, po zakończeniu projektu nadal ją wydzierżawiać instytucji kultury.

Gmina również będzie realizowała i finansowała część promocyjną projektu. Działania promocyjne będą obejmowały promocję projektu i działalność Centrum z siedzibą główną w Domu N.

W związku z koniecznością oświadczenie co do kwalifikowalności podatku VAT dla potrzeb projektu Gmina kieruje następujące zapytanie:

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(oznaczone we wniosku nr 1):
Czy Gminie Miastu jako czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu polegających na promocji projektu i działalności Centrum z siedzibą główną w Domu N?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina uważa, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z działaniami promocyjnymi finansowanymi w ramach realizacji projektu, ponieważ zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną i dotyczą wyłącznie sfery działalności niepodlegającej ustawie o VAT. Zgodnie z założeniami projektu działalność Centrum z siedzibą główną w Domu N i wstęp na warsztaty wystawy będzie otwarty i bezpłatny dla turystów i mieszkańców. Nie zostaje spełniony podstawowy warunek ujęty w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest jednym z partnerów realizujących projekt pn. . Planuje się realizację projektu do 2018 r. W ramach działania Dom N i Dom D powoła wspólne Centrum z siedzibą główną w Domu N w . Projekt nie generuje przychodów i nie będzie w okresie trwałości 5 lat generował przychodów. Korzystanie z Centrum , który będzie zajmował wydzieloną powierzchnię Domu n będzie bezpłatne i otwarte dla turystów i chętnych korzystających z zajęć warsztatowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy Gminie przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu, polegających na promocji projektu i działalności Centrum z siedzibą główną w Domu N.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że projekt nie generuje przychodów i nie będzie w okresie trwałości 5 lat generował przychodów. Korzystanie z Centrum , który będzie zajmował wydzieloną powierzchnię Domu N, będzie bezpłatne i otwarte dla turystów i chętnych korzystających z zajęć warsztatowych. A zatem towary i usługi nabywane w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, stosownie do powołanych wyżej unormowań Gmina nabywając towary i usługi celem realizacji działań promocyjnych w ramach projektu, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełni przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniających do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji działań promocyjnych w ramach projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo Organ informuje, że w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach