brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.711.2016.3.MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.01.2017, sygn. 2461-IBPP3.4512.711.2016.3.MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 października 2016 r. (data wpływu 13 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.) oraz pismem z 13 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na projekt xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na projekt xxx. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 23 grudnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 8 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.711.2016.1.MN oraz pismem z 13 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 9 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.711.2016.2.MN

W przedmiotowym wniosku przedstawiono, uzupełnione pismem z 19 grudnia 2016 r., następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina złożyła wniosek aplikacyjny na dofinansowanie projektu xxx w ramach konkursu nr w ramach Poddziałania 2.1.1. Elektroniczna administracja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Wniosek uzyskał pozytywną ocenę i obecnie Gmina jest przed podpisaniem umowy na dofinansowanie.

Celem bezpośrednim projektu jest zapewnienie klientom urzędu dostępu do szerokiego zakresu wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Celem ogólnym projektu jest rozwój elektronicznej administracji w gminie w zakresie elektronizacji usług publicznych oraz udostępnienia usług elektronicznych.

Celem bezpośrednim projektu jest zapewnienie klientom Urzędu Miasta dostępu do szerokiego zakresu wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Cel bezpośredni projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

  1. wzrost liczby usług publicznych świadczonych przez Urząd Miasta dostępnych drogą elektroniczną poprzez udostępnienie na ePUAP 16 e-usług publicznych o 3. stopniu dojrzałości dwustronna interakcja, 8 e-usług publicznych o 4. stopniu dojrzałości transakcja oraz 5 e-usług publicznych o 5. stopniu dojrzałości - personalizacja:
  2. zwiększenie stopnia cyfryzacji procesów realizowanych w Urzędzie Miasta poprzez wdrożenie systemu dialogu społecznego, systemu komunikacji mobilnej, systemu elektronicznego obiegu dokumentów oraz portalu informacyjno-płatniczego.

Przedmiotem projektu jest uruchomienie świadczenia drogą elektroniczną usług publicznych skierowanych dla obywateli (A2C) i biznesu (A2B) oraz wdrożenie rozwiązań informatycznych, które będą służyć cyfryzacji procesów i procedur administracyjnych. W ramach projektu nie zostaną udostępnione usługi wewnątrzadministracyjne rozumiane jako usługi, w których interakcja zachodzi na linii administracja administracja (A2A).

Aby osiągnąć cele projektu, zaplanowane zostały następujące zadania:

  1. elektronizacja procesu prowadzenia dialogu społecznego w ramach zadania uruchomiony zostanie 1 system teleinformatyczny, udostępnionych on-line zostanie 6 usług o 4. stopniu dojrzałości, umożliwiających m.in. korzystanie z informacji i zasobów sektora publicznego;
  2. uruchomienie systemu komunikacji mobilnej w ramach zadania uruchomiony zostanie 1 system teleinformatyczny, udostępniona on-line zostanie 1 usługa o 4. stopniu dojrzałości;
  3. uruchomienie e-usług finansowych w ramach zadania uruchomiony zostanie 1 system teleinformatyczny, udostępnionych on-line zostanie 5 usług o 5. Stopniu dojrzałości i 1 usługa o 4. stopniu dojrzałości:
  4. uruchomienie systemu obiegu dokumentów w ramach zadania uruchomiony zostanie 1 system teleinformatyczny;
  5. wdrożenie e-usług publicznych dla urzędu w ramach zadania udostępnionych on-line zostanie 16 usług o 3. stopniu dojrzałości.
  6. promocja projektu.

Wszystkie systemy teleinformatyczne wdrażane w ramach projektu będą zgodne z przepisami prawa w zakresie interoperacyjności oraz bezpieczeństwa danych. Zakup systemów teleinformatycznych oraz sprzętu zostanie przeprowadzony zgodnie z PZP, co zapewni racjonalność wydatków oraz neutralność technologiczną rozumianą jako zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Projekt ma charakter lokalny, tj. realizowany będzie na obszarze jednej gminy gminy miejsko-wiejskiej.

W ramach projektu zostaną na ePUAP udostępnione e-usługi o wysokim poziomie dojrzałości: 16 e-usług na poziomie 3 (dwustronna interakcja), 8 e-usług na poziomie 4 (transakcja), 5 e-usług na poziomie 5 (personalizacja). Wszystkie usługi będą wykorzystywać system elektronicznego obiegu dokumentów zintegrowany z ESP na ePUAP oraz inne systemy i aplikacje. Podmiotem odpowiedzialnym za świadczenie e-usług będzie gmina reprezentowana przez Burmistrza Miasta wykonującego swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta. Usługi zostaną udostępnione na ePUAP i usługobiorcy będą mogli z nich korzystać również z urządzeń mobilnych.

Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu 1 grudnia 2016 r.

Planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu 28 września 2018 r.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyć będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Klienci urzędu nie płacą za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa). Opłata dotyczy jedynie efektu usługi.

Zaplanowane w projekcie działania nie zmienią dotychczasowej aktywności gospodarczej jednostki Urzędu Miasta. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia. Jak wspomniano wyżej zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych). Ewentualna odpłatna działalność gospodarcza urzędu dotyczy wyłącznie efektów procedowania, jednak sam proces świadczenia usług jest nieodpłatny.

Realizacja projektu nie wpływa także w żaden sposób na:

  1. zawieranie umów cywilnoprawnych - ich liczba nie zmieni się w wyniku realizacji projektu żadne z wdrożeń w ramach projektu nie pozwoli na zawieranie innych, nowych umów, świadczenie dodatkowej działalności,
  2. efekty dotychczas zawartych umów cywilnoprawnych projekt nie wpłynie na usługi świadczone na podstawie umów zawieranych przez jednostkę: na cenę, zakres umów i efekty z poziomu klienta urzędu.

Nadmieniamy, że Gmina przystępuje z dniem 1 stycznia 2017 r. do centralizacji swoich jednostek jako jednego podatnika VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że usługi związane z realizacją oparte na dialogu społecznym czyli E usługi umożliwiające mieszkańcom gminy udział w konsultacjach społecznych (związanych m.in. z tematyką współpracy z organizacjami pozarządowymi, strategii rozwoju lokalnego, wieloletniego planu inwestycyjnego, programów społeczno-gospodarczych, planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego). Ponadto mieszkańcy w zakresie dialogu społecznego będą mogli zgłaszać: wnioski o inicjatywę konsultacji społecznej, a także petycje i obywatelskie inicjatywy uchwałodawcze.

Usługi w zakresie systemu komunikacji mobilnej opierać się będą na przekazywaniu informacji mieszkańcom gminy przez urząd za pomocą nowoczesnych kanałów komunikacji elektronicznej (np. konto e-PUAP, e-mail, SMS, urządzenia mobilne z systemem Android i iOS).

E-usługi finansowe świadczone za pośrednictwem portalu informacyjno-płatniczego dla klientów oparte będą o dostęp do informacji o zobowiązaniach podatkowych oraz oferować będą możliwość zapłaty tych zobowiązań. Portal będzie zintegrowany z systemami dziedzinowymi wykorzystywanymi w Urzędzie Miasta oraz systemami wyższego i niższego rzędu (platforma ePUAP, systemy bankowości elektronicznej).

W ramach niniejszego portalu będzie możliwe składanie elektronicznych formularzy, otrzymywanie elektronicznych decyzji i postanowień, otrzymywanie spersonalizowanych informacji o wysokości zobowiązań, kierowanie upomnień o braku płatności, realizację płatności, automatyczne naliczanie odsetek, przypominanie o zbliżających się terminach płatności, informowanie o zobowiązaniach przeterminowanych, naliczonych odsetkach i kosztach upomnień oraz o wszczęciu egzekucji.

E-usługi finansowe obejmują następujące kategorie spraw z zakresu podatków i opłat:

  • Elektroniczna obsługa podatku od nieruchomości od osób fizycznych.
  • Elektroniczna obsługa podatku od nieruchomości od osób prawnych.
  • Elektroniczna obsługa podatku rolnego.
  • Elektroniczna obsługa podatku leśnego.
  • Elektroniczna obsługa podatku od środków transportowych.

Wpisanie się do bazy systemu powiadamiania.

Ponadto świadczone będą następujące e-usługi:

  • Zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów usługa umożliwi złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów (zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody). Usługobiorcy: osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz osoby fizyczne. Klasyfikacja: Ochrona środowiska.
  • Rozgraniczenie nieruchomości usługa umożliwi złożenie wniosku o rozgraniczenie nieruchomości. Usługobiorcy: obywatele. Klasyfikacja: Nieruchomości, lokale mieszkalne i użytkowe.
  • Wydanie decyzji o warunkach zabudowy usługa umożliwi złożenie wniosku o ustalenie warunków zabudowy. Usługobiorcy: obywatele, przedsiębiorcy oraz inne podmioty chcące złożyć wniosek o ustalenie warunków zabudowy. Klasyfikacja: Budownictwo, architektura, urbanistyka.
  • Wypisy i wyrysy z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego usługa umożliwi złożenie wniosku o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Usługobiorcy: osoby ubiegające się o wydanie wypisu i wyrysu z projektu miejscowego planu /zmiany planu/ zagospodarowania przestrzennego. Klasyfikacja: Budownictwo, architektura, urbanistyka
  • Przyjęcie i rozpatrzenie wniosku do sporządzanego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzenia studium - usługa umożliwi zgłoszenie uwag do danego dokumentu gminy. Usługobiorcy: obywatele. Klasyfikacja: Budownictwo, architektura, urbanistyka.
  • Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót w pasie drogowym usługa umożliwi złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót. Usługobiorcy: osoby lub instytucje zamierzające zająć czasowo pas drogowy. Klasyfikacja: Komunikacja, drogownictwo i transport.
  • Udzielanie informacji publicznej na wniosek - usługa umożliwi złożenie wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Usługobiorcy: obywatele. Klasyfikacja: Inne.
  • Wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego - usługa umożliwi złożenie wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego. Usługobiorcy: obywatele, przedsiębiorcy oraz podmioty chcący złożyć wniosek o ustalenie inwestycji. Klasyfikacja: Budownictwo, architektura, urbanistyka.
  • Zezwolenie na korzystanie z dróg w sposób szczególny - usługa umożliwi złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny (dotyczy to m.in. następujących przypadków: zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy, które powodują, utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny); Usługobiorcy: obywatele. Klasyfikacja: Komunikacja, drogownictwo i transport.
  • Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego w celu umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego - usługa umożliwi złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w innym celu niż prowadzenie robót. Usługobiorcy: osoby lub instytucje zamierzające zająć czasowo pas drogowy. Klasyfikacja: Budownictwo, architektura, urbanistyka.
  • Wniosek osoby fizycznej lub prawnej o wykup nieruchomości przez gminę usługa umożliwi złożenie wniosku o wykup nieruchomości przez gminę. Usługobiorcy: osoby fizyczne i osoby prawne. Klasyfikacja: Nieruchomości, lokale mieszkalne i użytkowe.
  • Sprawy związane z dzierżawą nieruchomości stanowiących własność gminy usługa umożliwi złożenie wniosku w sprawach związanych z dzierżawą nieruchomości stanowiących własność gminy. Usługobiorcy: osoby fizyczne i osoby prawne. Klasyfikacja: Nieruchomości, lokale mieszkalne i użytkowe.
  • Podział nieruchomości postanowienie opiniujące podział nieruchomości - usługa umożliwia złożenie wniosku o podział nieruchomości. Usługobiorcy: osoby i podmioty zainteresowane złożeniem wniosku o podział nieruchomości wymienione w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Klasyfikacja: Nieruchomości, lokale mieszkalne i użytkowe.
  • Podział nieruchomości - zatwierdzenie podziału nieruchomości usługa umożliwia złożenie wniosku o podział nieruchomości. Usługobiorcy: osoby i podmioty zainteresowane złożeniem wniosku o podział nieruchomości wymienione w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Klasyfikacja: Nieruchomości, lokale mieszkalne i użytkowe.
  • Interwencje dotyczące stanów technicznych, remontów lokali i budynków stanowiących mieszkaniowy zasób gminy - usługa umożliwi złożenie wniosku o podjęcie przez Urząd przedmiotowej interwencji. Usługobiorcy: obywatele. Klasyfikacja: Nieruchomości, lokale mieszkalne i użytkowe.

Opłaty jakie mogą wystąpić w trakcie świadczenia e-usług to opłaty skarbowe np. za wydanie wniosku wypisu lub wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Druga kategoria opłat dotyczy opłat podatkowych.

Wnioskodawca potwierdza, że sam proces świadczenia e-usług w jego ocenie jest nieodpłatny dla interesariuszy (obywateli i biznesu). Zaplanowane do zakupu w ramach projektu systemy teleinformatyczne: np. portal informacyjno-płatniczy czy system elektronicznego obiegu dokumentów są wykorzystywane do procedowania w urzędzie (przekazywania, agregowania, udostępniania i archiwizowania informacji pomiędzy poszczególnymi pracownikami [elektroniczny obieg dokumentów/EOD] oraz pracownikami a klientem jednostki [portal informacyjno-płatniczy]).

Podczas realizacji projektu nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania działalności gospodarczej.

Realizację projektu zapewnić mają nabycia:

  • licencji - elektronicznego systemu dialogu społecznego, systemu komunikacji mobilnej, portalu informacyjno-płatniczego, systemu obiegu dokumentów,
  • serwery - pierwszy serwer służyć będzie do obsługi systemu finansowo płatniczego w zakresie podatków drugi serwer służył będzie do obiegu dokumentów w Urzędzie
  • skaner (obieg dokumentów)
  • tablica informacyjna

Usługi świadczone na rzecz Gminy w związku z realizacją projektu to usługi:

  • wdrożenia - elektronicznego systemu dialogu społecznego na serwerach Urzędu Miasta wraz z asystą techniczną, systemu komunikacji mobilnej na serwerach Urzędu Miasta wraz z asystą techniczną, portalu informacyjno płatniczego wraz z asystą techniczną, systemu obiegu dokumentów wraz z asystą techniczną
  • opracowanie i wdrożenie e-usług na platformie ePUAP
  • usługi merytorycznego wsparcia i nadzór w ramach zadań
  • audytu - obecnie istniejących procedur i dokumentów dotyczących elektronizowanych e-usług, polityki bezpieczeństwa i dokumentacji ochrony danych osobowych, instrukcji zarządzania systemem informatycznym wraz z jego aktualizacją
  • przygotowanie - ustandaryzowanych projektów dokumentów niezbędnych przy świadczeniu e- usług, formularzy e- usług
  • konfiguracja ESP na ePUAP w zakresie świadczonych e- usług
  • szkolenie informacyjne dla osób zaangażowanych w realizację e-usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej. W zakresie realizacji projektu Gmina jako organ władzy publicznej wykonywać będzie czynności nałożone przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, bowiem zgodnie z art. 6. ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

O ile nabyte w ramach projektu towary i usługi zostałyby w przyszłości przez Wnioskodawcę wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (w tym działalności opodatkowanej) to w chwili obecnej nie jest możliwym przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika lub działalności publicznoprawnej lub wiarygodne oszacowanie choćby częściowego przyporządkowania. Np. system teleinformatyczny, jakim jest elektroniczny obieg dokumentów jest związany z wszelką działalnością publicznoprawną JST oraz cywilnoprawną, o ile taka miałaby miejsce. Z systemu korzystał będzie każdy pracownik urzędu poprzez np. dekretowanie korespondencji (pion zarządczy, kierowniczy), przekazywanie, udostępnianie, archiwizowanie, agregowanie, itp. Nawet jeśli Wnioskodawca chciałby w jakiś rozsądny sposób określić, w jakim stopniu (procencie) EOD wykorzystywany jest do konkretnych obszarów tematycznych działalności JST (np. działalność związana z gospodarką i administracją nieruchomościami, działalność w obszarze usług finansowych, działalność związana z edukacją czy pomocą społeczną) przygotowanie takich założeń czy planów byłoby znacznie utrudnione i oparte wyłącznie o dane historyczne. Założenie zaś, jaka część z prowadzonej działalności publicznoprawnej związana byłaby z ewentualną działalnością cywilnoprawną w obrębie tych sklasyfikowanych obszarów tematycznych, w ocenie wnioskodawcy byłoby jeszcze bardziej pobieżna i szacunkowa. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że - mając na uwadze powyższe - kilkukrotnie składał w formie deklaracji i oświadczeń przyrzeczenie zwrotu ewentualnego podatku VAT, o ile okazałoby się, że na mocy obowiązujących przepisów udałoby się go odzyskać.

Jednak z dotychczasowych założeń zawartych w projekcie nabyte towary i usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Systemy teleinformatyczne zakupione w ramach projektu - np. system elektronicznego obiegu dokumentów czy portal informacyjno-płatniczy mogłyby być wykorzystywane do obsługi umów cywilnoprawnych, o ile te będą przez JST świadczone. W ocenie wnioskodawcy jednak (zgodnie z odpowiedzią na poprzednie pytania) nie będą miały wpływu na wartość usług/towarów będących przedmiotem tych umów. Wnioskodawca ponownie podkreśla, że systemy te są wdrażane przez jednostkę dla osiągnięcia efektów ekonomicznych takich jak: oszczędność czasu pracowników urzędu i związane z tym uwolnienie zasobów, zmniejszenie kosztów druku, archiwizacji, czasu przekazywania dokumentów, czasu procedowania danej sprawy czy koszty korespondencji tradycyjnej. Wdrażane systemy pozostają bez związku na ewentualną działalność cywilnoprawną urzędu, czy działalność gospodarczą - projekt nie jest realizowany w tym celu, nie zaplanowano żadnych wdrożeń w tych konkretnych obszarach, nie jest możliwym ocenienie/ oszacowanie na ile ewentualnie projekt mógłby mieć w przyszłości wpływ na tę aktywność Gminy.

Pozostałe zaplanowane do zakupu w ramach projektu towary i usługi tj.:

  • Zakup i wdrożenie licencji elektronicznego systemu dialogu społecznego dla Urzędu Miasta
  • Zakup i wdrożenie licencji systemu komunikacji mobilnej dla Urzędu Miasta w
  • Zakup zewnętrznych usług merytorycznego nadzoru w ramach zadania
  • Wdrożenie e-usług publicznych dla urzędu
  • Opracowanie i wdrożenie e-usług na platformie ePUAP

w sposób zdecydowany w ocenie Wnioskodawcy nie będą związane z ewentualnie prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i nie będą związane z ewentualnie zawieranymi umowami cywilnoprawnymi przez urząd (ich obsługą)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy występuje prawna możliwość odliczenia chociaż części podatku naliczonego od wydatków poniesionych na projekt w ramach konkursu nr w ramach Poddziałania 2.1,1. Elektroniczna administracja w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT od nabytych w ramach projektu towarów i usług, gdyż nie będą one wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych, a służyć będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Klienci urzędu nie płacą za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa). Opłata dotyczy jedynie efektu usługi.

Zaplanowane w projekcie działania nie zmienią dotychczasowej aktywności gospodarczej jednostki Urzędu Miasta. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia. Jak wspomniano wyżej zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych). Ewentualna odpłatna działalność gospodarcza urzędu dotyczy wyłącznie efektów procedowania, jednak sam proces świadczenia usług jest nieodpłatny.

Realizacja projektu nie wpływa także w żaden sposób na:

  1. zawieranie umów cywilnoprawnych ich liczba nie zmieni się w wyniku realizacji projektu żadne z wdrożeń w ramach projektu nie pozwoli za zawieranie innych, nowych umów, świadczenie dodatkowej działalności,
  2. efekty dotychczas zawartych umów cywilnoprawnych projekt nie wpłynie na usługi świadczone na podstawie umów zawieranych przez jednostkę: na cenę, zakres umów i efekty z poziomu klienta urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustaw o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek aplikacyjny na dofinansowanie projektu . Celem bezpośrednim projektu jest zapewnienie klientom urzędu dostępu do szerokiego zakresu wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną. Celem ogólnym projektu jest rozwój elektronicznej administracji w gminie w zakresie elektronizacji usług publicznych oraz udostępnienia usług elektronicznych.

Przedmiotem projektu jest uruchomienie świadczenia drogą elektroniczną usług publicznych skierowanych dla obywateli (A2C) i biznesu (A2B) oraz wdrożenie rozwiązań informatycznych, które będą służyć cyfryzacji procesów i procedur administracyjnych. W ramach projektu nie zostaną udostępnione usługi wewnątrzadministracyjne rozumiane jako usługi, w których interakcja zachodzi na linii administracja administracja (A2A).

Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu to 1 grudnia 2016 r., a termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu to 28 września 2018 r.

Nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyć będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Klienci urzędu nie płacą za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa). Opłata dotyczy jedynie efektu usługi.

Realizacja projektu nie wpływa także w żaden sposób na:

  1. zawieranie umów cywilnoprawnych ich liczba nie zmieni się w wyniku realizacji projektu żadne z wdrożeń w ramach projektu nie pozwoli na zawieranie innych, nowych umów, świadczenie dodatkowej działalności,
  2. efekty dotychczas zawartych umów cywilnoprawnych - projekt nie wpłynie na usługi świadczone na podstawie umów zawieranych przez jednostkę: na cenę, zakres umów i efekty z poziomu klienta urzędu.

Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej. W zakresie realizacji projektu Gmina jako organ władzy publicznej wykonywać będzie czynności nałożone przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, bowiem zgodnie z art. 6. ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych przez Gminę w związku z realizacja przedmiotowego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej. W zakresie realizacji projektu Gmina jako organ władzy publicznej wykonywać będzie czynności nałożone przepisami prawa, dla realizacji których została powołana.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania projektu, nie będzie nabywał ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Przedstawione we wniosku twierdzenie Zainteresowanego, że nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, przyjęto jako element zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach