
Temat interpretacji
Opodatkowanie transakcji sprzedaży Aktywów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2015 r. (data wpływu 18 grudnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży Aktywów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży Aktywów.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej również: Zbywający) jest spółką jawną z siedzibą na terytorium Polski, która powstała w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce (dalej: VAT). Zbywający prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości oraz zarządzania nieruchomościami. Zbywający rozważa sprzedaż określonych składników majątkowych wykorzystywanych w ramach działalności gospodarczej (dalej: Aktywa) na rzecz nabywcy - spółki zarejestrowanej w Polsce (dalej: Nabywca). Zbywający oraz Nabywca są czynnymi podatnikami VAT, zarejestrowanymi w Polsce.
Planowana transakcja będzie dokonywana w następujących okolicznościach, które będą aktualne na dzień zbycia Aktywów.
Zbywający prowadzi działalność polegającą na wynajmie powierzchni w wydzielonych lokalach stanowiących jego odrębną własność, znajdujących się w budynku wielofunkcyjnym (dalej: Budynek), stanowiącym część składową gruntu.
W skład Budynku wchodzą następujące samodzielne lokale (dalej: Lokale), stanowiące przedmiot odrębnej własności, które zostały wyodrębnione na podstawie umowy zniesienia współwłasności na drodze ustanowienia odrębnej własności lokali, zawartej dnia 13 lutego 2015 r. przed - notariuszem:
- lokal niemieszkalny nr 1 (jeden), o przeznaczeniu handlowo-usługowym, usytuowany na kondygnacjach podziemnych 4, 3, 2, 1, parterze oraz piętrach 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, o łącznej powierzchni użytkowej 102.143,25 m2 (sto dwa tysiące sto czterdzieści trzy metry kwadratowe dwadzieścia pięć setnych metra kwadratowego), o łącznej powierzchni użytkowej pomieszczeń do niego przynależnych znajdujących się na kondygnacjach podziemnych 4, 3, 2, 1 parterze oraz piętrach 1, 2, 3, 4, 12 i 13 wynoszącej 3.497,48 m2 (trzy tysiące czterysta dziewięćdziesiąt siedem metrów kwadratowych czterdzieści osiem setnych metra kwadratowego), dla którego Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (dalej: Centrum Handlowe);
- lokal niemieszkalny nr 2 (dwa), stanowiący lokal biurowy O., usytuowany na kondygnacjach podziemnych 4, 3, 2, 1, parterze oraz piętrach 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 i 23, o łącznej powierzchni użytkowej 23.566,43 m2 (dwadzieścia trzy tysiące pięćset sześćdziesiąt sześć metrów kwadratowych czterdzieści trzy setne metra kwadratowego), łącznej powierzchni użytkowej pomieszczeń do niego przynależnych znajdujących się na kondygnacjach podziemnych 4, 3, 2, 1, oraz piętrach 1, 2, 3, 4, 23 i 24 wynoszącej 955,05 m2 (dziewięćset pięćdziesiąt pięć metrów kwadratowych pięć setnych metra kwadratowego), dla którego Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (dalej: Biurowiec S.);
- lokal niemieszkalny nr 3 (trzy), stanowiący lokal biurowy L., usytuowany na kondygnacjach podziemnych 4, 3, 2, 1, parterze oraz piętrach 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 o łącznej powierzchni użytkowej 25.507,08 m2 (dwadzieścia pięć tysięcy pięćset siedem metrów kwadratowych osiem setnych metra kwadratowego), o łącznej powierzchni użytkowej pomieszczeń do niego przynależnych znajdujących się na kondygnacjach podziemnych 4, 3, 2,1 oraz piętrach 3, 12 i 13 wynoszącej 1.025,91 m2 (jeden tysiąc dwadzieścia pięć metrów kwadratowych dziewięćdziesiąt jeden setnych metra kwadratowego), dla którego Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (dalej: Biurowiec L.);
- lokal niemieszkalny nr 4 (cztery), stanowiący wielopoziomowy parking podziemny, usytuowany na kondygnacjach podziemnych 4, 3, 2, 1 o łącznej powierzchni użytkowej 51.449,19 m2 (pięćdziesiąt jeden tysięcy czterysta czterdzieści dziewięć metrów kwadratowych dziewiętnaście setnych metra kwadratowego), o łącznej powierzchni użytkowej pomieszczeń do niego przynależnych znajdujących się kondygnacjach podziemnych 4, 2 oraz piętrze 12, wynoszącej 163,39 m2 (sto sześćdziesiąt trzy metry kwadratowe trzydzieści dziewięć setnych metra kwadratowego), dla którego Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (dalej: Parking).
W skład Budynku i gruntu, na którym jest on posadowiony, poza powyżej wskazanymi Lokalami, wchodzą części wspólne (dalej: Nieruchomość Wspólna). Nieruchomość Wspólną stanowi grunt złożony z działek nr 32/2, 33 i 32/1 oraz części Budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych Lokali. Dodatkowo, Zbywający, jest użytkownikiem wieczystym działki nr 28/4, która graniczy z działkami wchodzącymi w skład wyżej opisanego kompleksu i jest obciążona służebnością na rzecz tego kompleksu. Powyższa działka nie wchodzi w skład Nieruchomości Wspólnej i udział w niej nie jest powiązany z wyodrębnionymi Lokalami.
Biurowiec L. oraz pozostałe Lokale zostały wpisane jako samodzielne lokale będące przedmiotem odrębnej własności do ustanowionych dla każdego z nich odrębnych ksiąg wieczystych, w dniu 23 lutego 2015 r.
Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem Lokali: (i) Centrum Handlowego, (ii) Biurowca L. oraz (iii) Parkingu, oraz przysługuje mu odpowiedni udział w Nieruchomości Wspólnej związany z prawem własności powyżej wskazanych Lokali ustalony zgodnie z postanowieniami ustawy o własności lokali. Właścicielem Biurowca S., któremu również przysługuje odpowiedni udział w Nieruchomości Wspólnej związany z prawem własności Biurowca S. jest inny podmiot. Jednocześnie, w związku z ustanowieniem odrębnej własności samodzielnych Lokali, Wnioskodawca, wraz ze spółką z grupy kapitałowej, będącą właścicielem Biurowca S., zawarli dnia 13 lutego 2015 r. przed - notariuszem, umowę współwłaścicieli (dalej: Umowa Współwłaścicieli) określającą sposób korzystania, zarządzania, podziału kosztów i zysków oraz innych aspektów dotyczących Nieruchomości Wspólnej, jak również sposobu korzystania z Parkingu, w szczególności Umowa Współwłaścicieli określiła liczbę miejsc parkingowych przeznaczonych do korzystania przez użytkowników poszczególnych Lokali (tj. użytkowników Centrum Handlowego, Biurowca L. oraz Biurowca S.).
W Umowie Współwłaścicieli Strony podzieliły powierzchnie wchodzące w skład Nieruchomości Wspólnej wewnątrz Budynku na: (i) powierzchnie wspólne przeznaczone do użytku przez wszystkich współwłaścicieli; (ii) powierzchnie wspólne do wyłącznego użytku przez dwóch lub więcej ale nie wszystkich współwłaścicieli. Strony dodatkowo podzieliły powierzchnie wspólne w postaci powierzchni elewacji Budynku oznaczając powierzchnie wspólne przeznaczone do wyłącznego użytku wyłącznie przez jednego ze współwłaścicieli, gdzie: (i) jako powierzchnię wspólną do wyłącznego użytku przez właściciela Biurowca S. oznaczono część elewacji na Biurowcu S., (ii) jako powierzchnię wspólną do wyłącznego użytku przez właściciela Biurowca L. oznaczono część elewacji na Biurowcu L., (iii) jako powierzchnię wspólną do wyłącznego użytku przez właściciela Centrum Handlowego oznaczono pozostałą powierzchnię elewacji Budynku.
Każdy z właścicieli Lokali w Budynku ma prawo do wyłącznego korzystania ze swojego Lokalu oraz powierzchni wspólnych do wyłącznego użytku tylko tego współwłaściciela według własnego uznania w zakresie, w jakim nie narusza to: (a) przeznaczenia Lokali określonego w Umowie Współwłaścicieli, (b) praw pozostałych współwłaścicieli dotyczących zarówno ich Lokali, jak i Nieruchomości Wspólnej, w tym powierzchni wspólnych do wyłącznego użytku, (c) przepisów prawa. Za powierzchnie wspólne do wyłącznego użytku uznano również dachy nad Lokalami oraz grunt znajdujący się poza obrysem Budynku w oznaczonym dla każdego Lokalu zakresie.
Przed dniem 23 lutego 2015 r. (tj. dniem wpisu Lokali do odrębnych ksiąg wieczystych) Zbywający był współwłaścicielem Budynku uprawnionym na podstawie umowy o korzystanie (umowa quad usum) zawartej z drugim współwłaścicielem, do wyłącznego korzystania z części powierzchni Budynku oznaczonych jako część Handlowa (która obecnie stanowi lokal Centrum Handlowe), części biurowej L. (która obecnie stanowi lokal Biurowiec L.) oraz części stanowiącej garaż (która obecnie stanowi lokal Parking). Na podstawie w/w umowy, drugi ze współwłaścicieli był uprawniony do korzystania z części powierzchni Budynku oznaczonych jako część biurowa O. (później zwana częścią S.) (która obecnie stanowi lokal Biurowiec S.).
W związku z charakterem prowadzonej działalności, Zbywający nie zatrudnia pracowników. Wspólnicy Zbywającego kierują całokształtem działalności, w szczególności koordynują działalność prowadzoną z wykorzystaniem Centrum Handlowego, Parkingu oraz Biurowca L., jak również nadzorują pozostałe obszary działalności Zbywającego, zapewniając mu prawidłowe funkcjonowanie.
W zakresie księgowości, wsparcia operacyjnego, zarządzania aktywami oraz w zakresie technicznej obsługi obiektów, Wspólnicy Zbywającego korzystają z usług wykonywanych przez podmioty zewnętrzne, na podstawie stosownych umów o świadczenie usług (outsourcing) i nadzorują ich wykonywanie.
W skład Aktywów będących przedmiotem transakcji wejdą:
- prawo odrębnej własności lokalu Biurowca L. wraz ze związanym z nim udziałem we własności Nieruchomości Wspólnej;
- zarejestrowane znaki towarowe (słowno-graficzne) L., Z.;
- środki trwałe znajdujące się w Biurowcu L., w tym m.in. sprzęt przeciwpożarowy wewnątrz lokalu, instalacja transformatora mocy wraz z konstrukcjami wsporczymi, instalacja rozdzielnicy NN wraz z konstrukcjami wsporczymi, instalacja rozdzielnicy SN wraz z konstrukcjami wsporczymi, komputery wraz z wgranym na nie oprogramowaniem i licencjami na korzystanie z niego, monitory, jak również kamery oraz ich oprzyrządowanie składające się na system monitoringu oraz system antywłamaniowy, wentylatory oraz centrale wentylacyjne, generatory, kurtyny powietrzne;
- ewentualne przynależności związane z Biurowcem L.;
- przysługujące Zbywającemu gwarancje bankowe oraz poręczenia jak również depozyty (kaucje) pieniężne stanowiące zabezpieczenie należności Zbywającego, jako wynajmującego (w przypadku gdy dana umowa gwarancji/poręczenia wymaga uzyskania zgody na przeniesienie - pod warunkiem uzyskania takiej zgody od gwaranta/poręczyciela), jak również ewentualne kaucje zatrzymane od wykonawców stanowiące zabezpieczenie należytego wykonania prac w Biurowcu L. i powierzchniach wspólnych do wyłącznego użytku przez właściciela tego Lokalu oraz prac wykończeniowych na poszczególnych powierzchniach wykonywanych w związku z ich wynajmowaniem na rzecz osób trzecich;
- przysługujące Zbywającemu obowiązujące jeszcze gwarancje jakości oraz prawa z tytułu rękojmi za wady materiałów budowlanych oraz prac budowlanych w zakresie, w jakim te gwarancje i prawa dotyczą (i) Biurowca L. i powierzchni wspólnych do wyłącznego użytku przez właściciela tego Lokalu oraz prac wykończeniowych poszczególnych powierzchni wykonywanych w związku z ich wynajmowaniem na rzecz osób trzecich oraz (ii) Nieruchomości Wspólnej w udziale odpowiadającym udziałowi Zbywającego w Nieruchomości Wspólnej związanym z prawem własności Biurowca L.;
- majątkowe prawa autorskie do utworów oraz prawa do udzielania zgód na wykonywanie praw zależnych, które zostały stworzone w ramach realizacji umów, których przedmiotem były (i) wszelkiego rodzaju prace budowlane lub (ii) przygotowanie projektów architektonicznych dotyczących: (i) Biurowca L. i powierzchni wspólnych do wyłącznego użytku przez właściciela tego Lokalu oraz prac wykończeniowych poszczególnych powierzchni wykonywanych w związku z ich wynajmowaniem na rzecz osób trzecich oraz (ii) Nieruchomości Wspólnej w udziale odpowiadającym udziałowi Zbywającego w Nieruchomości Wspólnej związanym z prawem własności Biurowca L.;
- udział we współwłasności Parkingu w zakresie przypisanym do używania budynkowi L. (przy czym w przypadku gdy potencjalny inwestor nie będzie zainteresowany nabyciem udziału we współwłasności Parkingu wówczas aktywo to nie będzie objęte przedmiotem sprzedaży).
Umowy najmu, jakie Zbywający zawarł jako Wynajmujący z najemcami powierzchni biurowych w Biurowcu L. (w tym również zabezpieczenia w postaci kaucji oraz gwarancji) przejdą na Nabywcę Aktywów z mocy prawa.
Natomiast w skład Aktywów będących przedmiotem transakcji nie wejdą pozostałe składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, związane z przedsiębiorstwem Wnioskodawcy, w szczególności:
- prawo własności Centrum Handlowego wraz z częściami składowymi oraz przynależnościami oraz związany z nim udział w Nieruchomości Wspólnej;
- inwestycje (ulepszenia) dokonane w Centrum Handlowym;
- zarejestrowane znaki towarowe (słowno-graficzne) Z.;
- pozostały udział we współwłasności Parkingu przypadający na lokale Centrum Handlowe oraz S. (a w przypadku takiej decyzji inwestora także udział we współwłasności Parkingu przypadający na lokal L.);
- składniki niematerialne, w tym wartości niematerialne i prawne, takie jak pozostałe licencje na oprogramowanie komputerowe i pozostałe majątkowe prawa autorskie do utworów;
- środki trwałe znajdujące się w Centrum Handlowym, takie jak: meble, sprzęt przeciwpożarowy wewnątrz Centrum Handlowego, system wykrywania gazu, instalacja rozdzielnicy NN wraz z konstrukcjami wsporczymi, instalacja rozdzielnicy SN wraz z konstrukcjami wsporczymi, instalacja liczników wody i energii elektrycznej, komputery wraz z wgranym na nie oprogramowaniem i licencjami na korzystanie z niego, monitory, kserokopiarka, projektor, jak również kamery oraz ich oprzyrządowanie składające się na system monitoringu oraz system antywłamaniowy, wentylatory oraz centrale wentylacyjne, generatory, kurtyny powietrzne;
- inne niż w/w aktywa trwałe należące do Zbywającego, w tym w szczególności urządzenia techniczne i maszyny niezwiązane bezpośrednio z funkcjonowaniem Budynku (np. komputery biurowe, drukarki, kserokopiarka, itp.),
- prawa i obowiązki wynikające z umów najmu powierzchni w Centrum Handlowym, w tym również zabezpieczenia w postaci kaucji oraz gwarancji;
- prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Zbywającego umów dotyczących utrzymania Centrum Handlowego oraz Parkingu, w szczególności w zakresie utrzymania (serwis i obsługa techniczna Budynku, serwis dot. m.in. windy), jak również w zakresie fizycznej ochrony obiektu;
- prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Zbywającego umów dotyczących utrzymania Biurowca L., w szczególności w zakresie utrzymania (serwis i obsługa techniczna Budynku, serwis dot. m.in. windy), jak również w zakresie fizycznej ochrony obiektu;
- prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami mediów dla Centrum Handlowego i Parkingu, w tym w szczególności w zakresie usług telekomunikacyjnych, dostarczania ciepła, wody, energii elektrycznej, jak również wywozu nieczystości stałych;
- prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami mediów dla Biurowca L., w tym w szczególności w zakresie usług telekomunikacyjnych, dostarczania ciepła, wody, energii elektrycznej, jak również wywozu nieczystości stałych;
- prawa i obowiązki z umów rachunków bankowych i środki zgromadzone na tych rachunkach, za wyjątkiem przysługujących Zbywającemu depozytów (kaucji) pieniężnych stanowiących zabezpieczenie należności Zbywającego, jako wynajmującego oraz przysługujących Zbywającemu kaucji zatrzymanych od wykonawców, stanowiących zabezpieczenie należytego wykonania prac w Biurowcu L. i powierzchniach wspólnych do wyłącznego użytku przez właściciela tego Lokalu oraz prac wykończeniowych na poszczególnych powierzchniach wykonywanych w związku z ich wynajmowaniem na rzecz osób trzecich;
- prawa i obowiązki wynikające z zawartych przez Zbywającego umów outsourcingowych, w szczególności w zakresie wsparcia operacyjnego, zarządzania aktywami oraz w zakresie technicznej obsługi obiektów;
- wierzytelności i inne prawa majątkowe niewymienione powyżej jako związane z Lokalami;
- należności i zobowiązania związane z działalnością Biurowca L., w tym wynikające z w/w umów;
- należności i zobowiązania związane z działalnością Centrum Handlowego, w tym wynikające z w/w umów;
- zobowiązania z tytułu pożyczek zaciągniętych przez Zbywającego;
- zobowiązania Zbywającego niezwiązane ze stosunkami najmu, również te bezpośrednio związane z Lokalami;
- środki pieniężne (inne niż w/w kaucje pieniężne stanowiące zabezpieczenie należności Zbywającego jako wynajmującego, czy również ewentualne kaucje zatrzymane od wykonawców);
- zawarte przez Zbywającego umowy ubezpieczenia;
- umowy najmu siedziby Zbywającego, których Zbywający jest stroną (albo na moment zbycia Aktywów - będzie stroną) jako najemca;
- tajemnice przedsiębiorstwa oraz know-how;
- zawarte przez Zbywającego umowy licencyjne oraz o świadczenie usług marketingowych;
- wartości niematerialne i prawne należące do Zbywającego;
- prawa i zobowiązania z umów innych niż w/w umowy najmu, za wyjątkiem praw wymienionych powyżej jako Aktywa będące przedmiotem transakcji pod numerami 5), 6) i 7) (tj. przysługujące Zbywającemu gwarancje bankowe oraz poręczenia stanowiące zabezpieczenie należności Zbywającego, jako wynajmującego, przysługujące Zbywającemu obowiązujące jeszcze gwarancje jakości oraz prawa z tytułu rękojmi za wady materiałów budowlanych oraz prac budowlanych w zakresie, w jakim te gwarancje i prawa dotyczą (i) Biurowca L. i powierzchni wspólnych do wyłącznego użytku przez właściciela tego Lokalu oraz prac wykończeniowych poszczególnych powierzchni wykonywanych w związku z ich wynajmowaniem na rzecz osób trzecich oraz (ii) Nieruchomości Wspólnej w udziale odpowiadającym udziałowi Zbywającego w Nieruchomości Wspólnej związanym z prawem własności Biurowca L. i majątkowe prawa autorskie do utworów oraz prawa do udzielania zgód na wykonywanie praw zależnych, które zostały stworzone w ramach realizacji umów, których przedmiotem były: wszelkiego rodzaju prace budowlane lub przygotowanie projektów architektonicznych, których przedmiotem były elementy wskazane pod tier (i) i (ii) powyżej);
- księgi rachunkowe i podatkowe Zbywającego, w tym w szczególności dotyczące Biurowca L.;
- firma Zbywającego;
- prawa i obowiązki Zbywającego jako Zarządcy Nieruchomości Wspólnej z umowy o zarządzenie Nieruchomością Wspólną zawartej dnia 13 lutego 2015 r. przed - notariuszem (dalej: Umowa o Zarządzanie). Na podstawie Umowy o Zarządzanie właściciele Lokali w Budynku powierzyli Zbywającemu zarząd Nieruchomością Wspólną oraz określili zasady jego wykonywania.
Z chwilą zbycia Aktywów, Nabywca wstąpi z mocy prawa w prawa i obowiązki Zbywającego wynikające z Umowy Współwłaścicieli. Wstąpienie to zostanie potwierdzone oświadczeniem o przystąpieniu do Umowy Współwłaścicieli złożonym zgodnie z postanowieniami Umowy Współwłaścicieli.
Nieruchomością Wspólną na podstawie Umowy Współwłaścicieli
i Umowy o Zarządzanie zarządza zarządca Umowy dotyczące Nieruchomości
Wspólnej są zawierane przez Zarządcę w jego imieniu własnym lub w
imieniu właścicieli Lokali (według wyboru Zarządcy) (pkt 4.10 Umowy o
Zarządzanie), dalej Umowy Zarządcze. Umowy Zarządcze nie będą wchodziły
w skład Aktywów. Zgodnie z Umową Współwłaścicieli na
życzenie właścicieli Lokali, Zarządca może też pośredniczyć w
świadczeniu usług na rzecz poszczególnych Lokali, w tym w dostarczaniu
mediów do Lokali i koszty takie są rozliczane przez Zarządcę z danym
właścicielem Lokalu. Są to tzw. Koszty Osobiste (pkt. 6.6 Umowy
Współwłaścicieli). Prawa i obowiązki z umów dotyczących świadczenia
takich usług nie będą wchodziły w skład Aktywów. Po transakcji koszty
świadczenia takich usług będą ponoszone przez Nabywcę na podstawie
faktur wystawianych przez Zbywającego jako Zarządcę. W zakresie w jakim Zbywający zostanie obciążony kosztami
mediów związanych z wykorzystaniem komercyjnym Aktywów w okresie
pomiędzy ich sprzedażą, a ewentualnym podpisaniem przez Nabywcę umów ze
stosownymi dostawcami mediów Zbywający będzie refakturował przedmiotowe
obciążenia na Nabywcę. Do czasu zawarcia nowych umów przez Nabywcę
usługi takie mogą być świadczone za pośrednictwem Zbywającego i
Zbywający będzie refakturował związane z tym koszty na Nabywcę. Sprzedawane składniki materialne i niematerialne nie są, i
na moment sprzedaży Aktywów nie będą wyodrębnione organizacyjnie w
istniejącym przedsiębiorstwie Zbywającego na podstawie żadnego
dokumentu regulującego funkcjonowanie Biurowca L. W szczególności
wyodrębnienie organizacyjne nie zostało, i na moment sprzedaży nie
będzie dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub innego aktu o
podobnym charakterze. W ocenie Wnioskodawcy,
składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład Aktywów nie są
wyodrębnione finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy
(Zbywającego), w szczególności nie jest prowadzona w odniesieniu do
nich odrębna rachunkowość ani sporządzane sprawozdania finansowe. Nie
jest także możliwe bezpośrednie przypisanie do przedmiotowych Aktywów
wszystkich zobowiązań i kosztów, w szczególności dotyczących ogólnej
działalności Wnioskodawcy, takich jak odsetki od pożyczek, koszty
obsługi księgowej, czy kosztów ogólnego doradztwa prawnego. W oparciu o istniejące oprogramowanie księgowo-rachunkowe w
praktyce możliwe jest natomiast dla celów rachunkowości zarządczej
budżetowanie przychodów i należności w tym zobowiązań i kosztów
związanych z funkcjonowaniem Biurowca L. Zasadniczym
zadaniem gospodarczym Zbywającego jest uzyskiwanie czynszów z najmu
powierzchni biurowych i komercyjnych a w dłuższej perspektywie
korzystanie z ewentualnego wzrostu wartości rynkowej posiadanych
aktywów nieruchomościowych. Biurowiec L. przeznaczony jest zasadniczo
do osiągania dochodów z najmu powierzchni biurowej co jest zbieżne z
dochodami uzyskiwanymi przez Zbywającego z gospodarczego
wykorzystywania pozostałych jego aktywów. Inne sprzedawane wraz z
Biurowcem składniki realizują zadania bezpośrednio lub pośrednio
związane z wynajmowaniem powierzchni biurowej w Biurowcu L., niemniej
nie są wystarczające do samodzielnego prowadzenia tej działalności bez
konieczności angażowania dodatkowych środków/składników. Jednocześnie, zadania gospodarcze realizowane przez aktywa
tworzące Biurowiec L. nie realizują odrębnych zadań gospodarczych, lecz
mieszczą się w zakresie działań gospodarczych Zbywającego polegających
na najmie powierzchni biurowej i komercyjnej. Będące przedmiotem
sprzedaży Aktywa nie obejmują wszystkich elementów niezbędnych do
samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych przez Zbywającego,
takich jak np. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności
gospodarczej, tajemnice przedsiębiorstwa - know-how, czy firma
Zbywającego. W związku ze sprzedażą nie dojdzie również do
przeniesienia pracowników (jak wskazano bowiem we wniosku - Zbywający
nie zatrudnia pracowników), jak również umów zawartych z podmiotami
zewnętrznymi, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania
Biurowca L., m.in. takich jak: umowa o zarządzanie, umowa o serwis
automatyki i BMS, umowa o monitoring i kontrolę stanu bezpieczeństwa
pożarowego, umowa o pośrednictwie w wynajmie powierzchni. Tym samym; w
ocenie Wnioskodawcy sprzedawane składniki nie są wystarczające do
samodzielnego prowadzenia działalności związanej z najmem powierzchni
biurowej bez konieczności angażowania dodatkowych środków/składników
majątkowych przez Nabywcę. Intencją Zbywającego oraz
Nabywcy jest objęcie planowaną transakcją w/w Aktywów (w tym Biurowca
L. oraz odpowiadającego mu udziału w Nieruchomości Wspólnej), nie zaś
całego przedsiębiorstwa Zbywającego, czy też zorganizowanej części tego
przedsiębiorstwa. Powierzchnie biurowe Biurowca L.
stanowiącego obecnie samodzielny Lokal zostały oddane do użytkowania w
roku 2007 i od tego czasu do chwili obecnej wykorzystywane są przez
Zbywającego do wykonywania czynności opodatkowanych, w szczególności do
świadczenia usług w zakresie wynajmowania powierzchni komercyjnych.
Zbywający nie ponosił wydatków na ulepszenie Biurowca L. (zarówno przed
wyodrębnieniem Biurowca L. jako samodzielnego Lokalu stanowiącego
przedmiot odrębnej własności jak i po tej czynności) w kwocie
przekraczającej 30% wartości początkowej lokalu Biurowiec L.. Z uwagi
na przeznaczenie i faktyczne wykorzystywanie powierzchni Biurowca L. na
cele najmu Zbywającemu przysługiwało w stosunku do wydatków związanych
z wybudowaniem oraz korzystaniem z Biurowca L. prawo do odliczenia
podatku naliczonego. W efekcie, według wiedzy Zbywającego, dostawa
nieruchomości Biurowiec L. nie będzie dokonywana przez Zbywającego w
ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy z
dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług. Jednocześnie, pomiędzy pierwszym zasiedleniem Budynku, a
planowaną sprzedażą Aktywów (w tym Biurowca L.) upłynie okres dłuższy
niż 2 lata. W związku ze zbyciem Biurowca L.,
Zbywający oraz Nabywca złożą przed dniem dokonania dostawy właściwemu
dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie o
wybraniu opodatkowania dostawy Biurowca L., spełniające warunki
określone w art. 43 ust. 11 ustawy VAT. W odniesieniu
do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w stanie poprzedzającym
przekształcenie Wnioskodawcy ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
w spółkę jawną, dnia 6 listopada 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w
Warszawie wydał interpretację indywidualną nr IPPP2/4512-818/15-2/AO, w
której Minister Finansów potwierdził, iż Aktywa, które mają być
przedmiotem zbycia nie stanowią przedsiębiorstwa ani zorganizowanej
części przedsiębiorstwa. W konsekwencji, Minister Finansów uznał za
prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zbycie Aktywów
będzie podlegało opodatkowaniu VAT, w sytuacji, gdy strony transakcji
dokonają stosownego zgłoszenia rezygnacji ze zwolnienia sprzedaży
Aktywów z opodatkowania VAT. Zbywający wnosi o wydanie niniejszej
interpretacji w związku z zaistniałą zmianą swojej formy prawnej ze
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na spółkę jawną. W związku z powyższym opisem zadano następujące
pytanie: Czy będące przedmiotem
sprzedaży Aktywa stanowią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1)
Kodeksu Cywilnego albo zorganizowaną część przedsiębiorstwa w
rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, a w konsekwencji, czy sprzedaż
Aktywów będzie podlegało opodatkowaniu VAT według właściwej
stawki... Zdaniem Wnioskodawcy, Aktywów nie można
kwalifikować jako przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55(1) KC.
Przedmiotem zbycia nie jest bowiem całość przedsiębiorstwa Zbywającego
a wybrane składniki majątkowe i niemajątkowe. Przedmiotem przeniesienia
nie będą natomiast zobowiązania Zbywającego związane z prowadzoną
działalnością gospodarczą. W konsekwencji, zbycie Aktywów będzie w
całości podlegała opodatkowaniu VAT. Ponieważ, w
ocenie Zbywającego, Aktywa nie stanowią zorganizowanej masy majątkowej
obejmującej zobowiązania, odznaczającej się wyodrębnieniem
organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym w ramach struktury
organizacyjnej przedsiębiorstwa Zbywającego i która mogłaby stanowić
niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania
gospodarcze, Aktywa nie stanowią także zorganizowanej części
przedsiębiorstwa Zbywającego w rozumieniu art. 2 pkt 27e
UVAT. Zorganizowaną część
przedsiębiorstwa musi charakteryzować finansowe i organizacyjne
wyodrębnienie w ramach istniejącej struktury przedsiębiorstwa w stopniu
umożliwiającym jego samodzielne działanie po wydzieleniu. Zgodnie z powyższym, muszą być spełnione łącznie trzy
warunki, aby można było uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną
częścią przedsiębiorstwa, a mianowicie: Konieczność łącznego
spełnienia wyżej wymienionych przesłanek została potwierdzona w
orzecznictwie oraz stanowiskach organów podatkowych (w szczególności:
wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 października 2007 r., sygn. I SA/Lu
403/07, wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 sierpnia 2009 r., sygn. I SA/Ke
226/09, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
z dnia 8 maja 2009 r., sygn. IPPB5/423-131/09-2/MB; interpretacja
indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 kwietnia
2009, sygn. ILPP2/443-67/09-4/EN). Część z powołanych orzeczeń i
interpretacji odnosi się do definicji zorganizowanej części
przedsiębiorstwa zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób
prawnych, niemniej, z uwagi na analogiczne brzmienie tej definicji na
gruncie powołanej wyżej ustawy oraz ustawy VAT, uzasadnienie w nich
zawarte znajdzie zastosowanie również w niniejszej
sprawie. Jak wynika z treści art. 2
pkt 27e UVAT organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi istnieć w
ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie jest zatem wystarczające, aby
zbywane składniki majątkowe utworzyły przedsiębiorstwo u Nabywcy.
Zbywane składniki majątkowe muszą stanowić zorganizowaną część
przedsiębiorstwa u Zbywającego, tj. przed dokonaniem transakcji zbycia
Aktywów. Kolejną cechą definiującą zorganizowaną
część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym
przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania
gospodarcze. Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego
zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać
potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot
gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i
niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa
muszą zatem umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w
ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Brak zaistnienia
którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu
składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w
rozumieniu art. 2 pkt 27e UVAT. Również w wyroku z dnia 23
marca 2012 r., sygn. akt Il FSK 1643/10, Naczelny Sąd Administracyjny
wskazał, że (...) Dział produkcyjny będzie stanowił zorganizowaną część
przedsiębiorstwa, jeżeli po pierwsze nastąpi jego wyodrębnienie
finansowe, funkcjonalne i organizacyjne, a ponadto będzie on mógł
prowadzić samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie
produkcji. W rezultacie, w ramach planowanej transakcji, Zbywający
zamierza zbyć na rzecz Nabywcy Aktywa stanowiące jeden z elementów
wchodzących do tej pory w skład przedsiębiorstwa Zbywającego. Aktywa
które zostaną zbyte przez Zbywającego nie stanowią w ocenie Zbywającego
zespołu, który charakteryzowałby się organizacyjnym i finansowym a
także funkcjonalnym wyodrębnieniem i który umożliwiałby kontynuowanie
przez Nabywcę po ich nabyciu działalności gospodarczej prowadzonej do
tej pory za pomocą tych samych Aktywów przez Zbywającego bez
konieczności wykorzystywania własnych zasobów majątkowych i
organizacyjnych Nabywcy. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w
interpretacji indywidualnej nr IPPP2/443-284/12-3/RR z dnia 18 czerwca
2012 r., w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził
stanowisko podatnika przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji,
zgodnie z którym: nie ulega wątpliwości, że Przedmiot Transakcji nie
będzie posiadał przymiotu samodzielności finansowej i nie będzie w
stanie prowadzić działalności gospodarczej oraz rozliczeń finansowych w
niezależny sposób. W szczególności do Przedmiotu Transakcji nie
zostanie przypisany (ani wraz z nim przeniesiony) zespół ludzi
podejmujących decyzje o charakterze finansowym, których działania
umożliwiałyby funkcjonowanie Przedmiotu Transakcji jako odrębnego
źródła przychodów i centrum kosztów oraz zarządzanie ww. strumieniami z
myślą o generowaniu zysku w sposób zaplanowany, zorganizowany i
efektywny, przy uwzględnieniu uwarunkowań ekonomicznych i
rynkowych. Również w interpretacji indywidualnej z
dnia 11 marca 2011 r. nr IPPP1/443-15/11-4/ISz, Dyrektor Izby Skarbowej
w Warszawie potwierdził powyższe stanowisko, uznając za prawidłowe
stanowisko podatnika, który we wniosku o wydanie w/w interpretacji
powołał tezę wyrażaną w orzecznictwie sądów powszechnych, iż: o tym,
czy doszło do zbycia przedsiębiorstwa, decyduje pełen zakres
przekazanego majątku, praw i zobowiązań, przy czym zbycie
przedsiębiorstwa musi dotyczyć przedsiębiorstwa jako całości, a nie
tylko niektórych jego składników, nawet o znacznej wartości. Istotne
jest również, czy na kupującego przejdą pracownicy sprzedającego. Brak
przejścia pracowników świadczy o tym, że nie doszło do przeniesienia
całości przedsiębiorstwa. Ponadto ważne jest czy po dokonaniu
transakcji sprzedawca będzie kontynuował prowadzenie działalności
gospodarczej (z wykorzystaniem składników majątkowych, które nie
zostaną objęte transakcją). Kontynuacja działalności przez
sprzedającego oznacza, że nie doszło do przeniesienia
przedsiębiorstwa. Analogiczne stanowisko podatnika
zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w
interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2012 r. nr
IPPP1/443-1545/11-2/JL. Zdaniem Zbywającego, ze
zbyciem przedsiębiorstwa (albo jego zorganizowanej części) mielibyśmy
do czynienia w przypadku zbycia nie tylko Aktywów, lecz także
dodatkowych elementów organizacyjnie, funkcjonalnie i majątkowo z nią
związanych. Jednocześnie, jak wskazano w opisie
zdarzenia przyszłego wniosku, na Nabywcę nie zostaną przeniesione żadne
zobowiązania, za wyjątkiem ewentualnych zobowiązań Wnioskodawcy do
zwrotu kaucji zatrzymanych od wykonawców stanowiących zabezpieczenie
należytego wykonania prac w Biurowcu L. oraz praw i obowiązków
wynikających z umów najmu, które nie są przenoszone, lecz przechodzą na
nabywcę z mocy prawa niezależnie od woli stron umowy sprzedaży
nieruchomości. W szczególności, na Nabywcę nie zostaną przeniesione
żadne zobowiązania z tytułu umów pożyczek/kredytów zaciągniętych przez
Wnioskodawcę na prowadzenie działalności w zakresie najmu, ani
zobowiązania wynikające z umów dotyczących dostaw mediów. W takim
przypadku, jak wskazano we wniosku, koszty mediów poniesione przez
Wnioskodawcę za okres od podpisania umowy sprzedaży do podpisania przez
nabywcę umów ze stosownymi dostawcami mediów, zostaną refakturowane
przez Wnioskodawcę na nabywcę. W wyniku transakcji nie dojdzie również
do przeniesienia umów zawartych z podmiotami zewnętrznymi, które są
niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Biurowca L., m.in. takich jak:
umowa o zarządzanie, umowa o serwis automatyki i BMS, umowa o
monitoring i kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego, umowa o
pośrednictwie w wynajmie powierzchni. Reasumując,
będących przedmiotem transakcji Aktywów, nie można kwalifikować jako
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55(1) KC ani jako zorganizowanej
część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e UVAT, z uwagi na
fakt, że: Stanowisko dot.
warunków kwalifikacji będących przedmiotem zbycia składników
majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, analogiczne do
przedstawionego przez Zbywającego, zaprezentował przykładowo: Dyrektor
Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 22
października 2014 r., sygn. IPTPP2/443-563/14-5/JSz, Dyrektor Izby
Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lipca
2014 r., sygn. ITPP2/443-520/14/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
w interpretacji indywidualnej z dnia 18 grudnia 2013 r., sygn.
IPPP2/443-1040/13-2/JW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w
interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2012 r., sygn.
IPPP1/443-780/12-4/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w interpretacji
indywidualnej z dnia 30 listopada 2012 r., sygn.
IPTPP4/443-685/12-2/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w
interpretacji indywidualnej z dnia 3 października 2012 r., sygn.
IPPP1/443-634/12-2/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w
interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2011 r., sygn.
IPPP1/443-1030/11-2/BS. W konsekwencji, zbycie
Aktywów będzie podlegało opodatkowaniu VAT w sytuacji gdy strony
transakcji dokonają stosownego zgłoszenia rezygnacji ze zwolnienia
sprzedaży Aktywów z opodatkowania VAT (w rozumieniu art. 43 ust. 11
ustawy VAT). W świetle obowiązującego stanu
prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej
przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004
r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z
późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna
dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy
oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z
art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do
rozporządzania towarami jak właściciel (). Zgodnie z
art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne
świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Jednocześnie na
mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do
transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części
przedsiębiorstwa. Zatem w przypadku, gdy przedmiotem
transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części
przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od
towarów i usług. Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy
o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji przedsiębiorstwa.
Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć
się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy z dnia 23
kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz.
121). Stosownie do ww. artykułu Kodeksu cywilnego,
przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników
niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia
działalności gospodarczej. Obejmuje ono w
szczególności: Przedsiębiorstwo, jako
przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i
funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego
zagadnienia jest ustalenie czy przenoszony majątek stanowi na tyle
zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do
realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Przedsiębiorstwo w rozumieniu powyższego przepisu powinno więc łączyć
mienie w funkcjonalnie zorganizowane przedsięwzięcie gospodarcze, a nie
tylko stanowić zgromadzone niematerialne i materialne składniki
stanowiące przedsiębiorstwo w powyżej przedstawionym znaczeniu
przedmiotowym. Organizacyjna i funkcjonalna istota przedsiębiorstwa
kreuje powstanie samodzielnego podmiotu gospodarczego, zdolnego do
funkcjonowania w obrocie na niezmienionych zasadach, pomimo jego
zbycia. Ponadto, przepis art. 55&¹ Kodeksu cywilnego wskazuje, że
przedsiębiorstwo jest zespołem składników. Pojęcie zespół (a nie zbiór)
zakłada istnienie pewnego poziomu powiązań organizacyjnych pomiędzy
składnikami przedsiębiorstwa. Przy czym, zgodnie z art. 55&²
Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo
obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co
innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów
szczególnych. Ustawodawca na mocy art. 6 pkt 1 ustawy
o podatku od towarów i usług wyłączył z opodatkowania podatkiem od
towarów i usług również zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika z art. 2 pkt
27e ustawy o podatku od towarów i usług przez którą rozumie się
organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie
zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który
zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie
realizujące te zadania. Zatem na gruncie ustawy o
podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią
przedsiębiorstwa jeżeli spełnione są wszystkie następujące
przesłanki: Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część
przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika
jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się
uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie
statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu
lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza
samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią
ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie
przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej
części przedsiębiorstwa. Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy
rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań
gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić
funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do
samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w
strukturze przedsiębiorstwa. Zorganizowana część
przedsiębiorstwa nie jest dowolnym zbiorem składników majątkowych
(materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa,
ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem
tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem,
samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Przy czym, jak
wynika z treści art. 2 pkt 27e ustawy o VAT organizacyjne i finansowe
wyodrębnienie musi istnieć w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Nie
jest wystarczające, aby zbywane składniki majątkowe utworzyły
przedsiębiorstwo u nabywcy. Zbywane składniki majątkowe muszą stanowić
zorganizowaną część przedsiębiorstwa u zbywcy. Zorganizowaną część
przedsiębiorstwa tworzą zatem składniki, będące we wzajemnych
relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o
zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest
własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek
z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników
majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu
art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Z przedstawionej treści
wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą
na wynajmie powierzchni w wydzielonych lokalach stanowiących jego
odrębną własność, znajdujących się w budynku wielofunkcyjnym
stanowiącym część składową gruntu. W skład Budynku
wchodzą samodzielne lokale stanowiące przedmiot odrębnej własności, tj.
lokal niemieszkalny nr 1 o przeznaczeniu handlowo-usługowym Centrum
Handlowe, lokal niemieszkalny nr 2 stanowiący lokal biurowy O.
(Biurowiec S.), lokal niemieszkalny nr 3 lokal biurowy L. (Biurowiec
L.) lokal niemieszkalny nr 4 stanowiący wielopoziomowy parking
podziemny Parking. W skład Budynku i gruntu, na którym jest on
posadowiony, poza powyżej wskazanymi Lokalami, wchodzą części wspólne.
Nieruchomość Wspólną stanowi grunt złożony z działek nr 32/2, 33 i 32/1
oraz części Budynku i urządzeń, które nie służą wyłącznie do użytku
właścicieli poszczególnych Lokali. Dodatkowo, Zbywający, jest
użytkownikiem wieczystym działki nr 28/4, która graniczy z działkami
wchodzącymi w skład wyżej opisanego kompleksu i jest obciążona
służebnością na rzecz tego kompleksu. Powyższa działka nie wchodzi w
skład Nieruchomości Wspólnej i udział w niej nie jest powiązany z
wyodrębnionymi Lokalami. Biurowiec L. oraz pozostałe
Lokale zostały wpisane jako samodzielne lokale będące przedmiotem
odrębnej własności do ustanowionych dla każdego z nich odrębnych ksiąg
wieczystych w dniu 23 lutego 2015 r. Wnioskodawca
jest wyłącznym właścicielem Lokali: (i) Centrum Handlowego, (ii)
Biurowca L. oraz (iii) Parkingu oraz przysługuje mu odpowiedni udział w
Nieruchomości Wspólnej związany z prawem własności powyżej wskazanych
Lokali ustalony zgodnie z postanowieniami ustawy o własności lokali.
Jednocześnie, w związku z ustanowieniem odrębnej własności
samodzielnych Lokali, Wnioskodawca wraz ze spółką z grupy kapitałowej
zawarli dnia 13 lutego 2015 r. umowę współwłaścicieli określającą
sposób korzystania, zarządzania, podziału kosztów i zysków oraz innych
aspektów dotyczących Nieruchomości Wspólnej, jak również sposobu
korzystania z Parkingu, w szczególności Umowa Współwłaścicieli
określiła liczbę miejsc przeznaczonych do korzystania przez
użytkowników poszczególnych Lokali (tj. użytkowników Centrum
Handlowego, Biurowca L. oraz Biurowca S.). W Umowie Współwłaścicieli
Strony podzieliły powierzchnie wchodzące w skład Nieruchomości Wspólnej
wewnątrz Budynku na: (i) powierzchnie wspólne przeznaczone do użytku
przez wszystkich współwłaścicieli; (ii) powierzchnie wspólne do
wyłącznego użytku przez dwóch lub więcej, ale nie wszystkich
współwłaścicieli. Strony dodatkowo podzieliły powierzchnie wspólne w
postaci powierzchni elewacji Budynku oznaczając powierzchnie wspólne
przeznaczone do wyłącznego użytku wyłącznie przez jednego ze
współwłaścicieli, gdzie: (i) jako powierzchnię wspólną do wyłącznego
użytku przez właściciela Biurowca S. oznaczono część elewacji na
Biurowcu S., (ii) jako powierzchnię wspólną do wyłącznego użytku przez
właściciela Biurowca L. oznaczono część elewacji na Biurowcu L., (iii)
jako powierzchnię wspólną do wyłącznego użytku przez właściciela
Centrum Handlowego oznaczono pozostałą powierzchnię elewacji Budynku.
Każdy z właścicieli Lokali w Budynku ma prawo do wyłącznego korzystania
ze swojego Lokalu oraz powierzchni wspólnych do wyłącznego użytku tylko
tego współwłaściciela według własnego uznania w zakresie, w jakim nie
narusza to: (a) przeznaczenia Lokali określonego w Umowie
Współwłaścicieli, (b) praw pozostałych współwłaścicieli dotyczących
zarówno ich Lokali, jak i Nieruchomości Wspólnej, w tym powierzchni
wspólnych do wyłącznego użytku, (c) przepisów prawa. Za powierzchnie
wspólne do wyłącznego użytku uznano również dachy nad Lokalami oraz
grunty znajdujące się poza obrysem Budynku w oznaczonym dla każdego
Lokalu zakresie. Przed dniem 23 lutego 2015 r. (tj. dniem wpisu Lokali
do odrębnych ksiąg wieczystych) Zbywający był współwłaścicielem Budynku
uprawnionym na podstawie umowy o korzystanie (umowa quad usum) zawartej
z drugim współwłaścicielem, do wyłącznego korzystania z części
powierzchni Budynku oznaczonych jako część Handlowa (która obecnie
stanowi lokal Centrum Handlowe), części biurowej L. (która obecnie
stanowi lokal Biurowiec L.) oraz części stanowiącej garaż (która
obecnie stanowi lokal Parking). Na podstawie w/w umowy, drugi ze
współwłaścicieli był uprawniony do korzystania z części powierzchni
Budynku oznaczonych jako część biurowa O. (później zwana częścią S.),
która obecnie stanowi lokal Biurowiec S.. W związku z
charakterem prowadzonej działalności, Zbywający nie zatrudnia
pracowników. Wspólnicy Zbywającego kierują całokształtem działalności,
w szczególności koordynują działalność prowadzoną z wykorzystaniem
Centrum Handlowego, Parkingu oraz Biurowca L., jak również nadzorują
pozostałe obszary działalności Zbywającego, zapewniając mu prawidłowe
funkcjonowanie. W zakresie księgowości, wsparcia
operacyjnego, zarządzania aktywami oraz w zakresie technicznej obsługi
obiektów, Wspólnicy Zbywającego korzystają z usług wykonywanych przez
podmioty zewnętrzne, na podstawie stosownych umów o świadczenie usług
(outsourcing) i nadzorują ich wykonywanie. Jak wynika
z opisu sprawy Wnioskodawca rozważa sprzedaż określonych składników
majątkowych wykorzystywanych w ramach działalności gospodarczej
(Aktywa) na rzecz nabywcy - spółki zarejestrowanej w Polsce. Zarówno
Wnioskodawca jak i nabywca są czynnymi podatnikami VAT. W skład Aktywów będących przedmiotem transakcji
wejdą: Umowy najmu, jakie Zbywający
zawarł jako Wynajmujący z najemcami powierzchni biurowych w Biurowcu L.
(w tym również zabezpieczenia w postaci kaucji oraz gwarancji) przejdą
na Nabywcę Aktywów z mocy prawa. Natomiast w skład
Aktywów będących przedmiotem transakcji, nie wejdą pozostałe składniki
materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, związane z
przedsiębiorstwem Wnioskodawcy, w szczególności: Z chwilą zbycia
Aktywów, Nabywca wstąpi z mocy prawa w prawa i obowiązki Zbywającego
wynikające z Umowy Współwłaścicieli. Wstąpienie to zostanie
potwierdzone oświadczeniem o przystąpieniu do Umowy Współwłaścicieli
złożonym zgodnie z postanowieniami Umowy Współwłaścicieli. Nieruchomością Wspólną na podstawie Umowy Współwłaścicieli
i Umowy o Zarządzanie zarządza zarządca Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą
kwestii, czy będące przedmiotem sprzedaży Aktywa stanowią
przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego
albo zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e
Ustawy o VAT, a w konsekwencji, czy sprzedaż Aktywów będzie podlegała
opodatkowaniu VAT według właściwej stawki. W tym
miejscu należy wskazać, że jak wynika z powołanego art. 552
Kodeksu cywilnego, strony poza wyłączeniami wynikającymi z przepisów
szczególnych mają pozostawioną swobodę co do tego, jakie elementy
tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej,
z tym że swoboda w wyłączeniu poszczególnych składników nie może iść
tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa
określoną w art. 551 Kodeksu cywilnego. Dlatego też zbycie
przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które
determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwo. W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych
okoliczności sprawy należy stwierdzić, że transakcja sprzedaży
wskazanych we wniosku Aktywów nie będzie sprzedażą przedsiębiorstwa,
ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie dojdzie więc do
zastosowania wyłączenia spod przedmiotowego zakresu opodatkowania VAT
przewidzianego w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Jak
wynika z opisu sprawy planowana transakcja nie obejmie istotnych
składników majątkowych służących do prowadzenia działalności
gospodarczej, o których stanowi art. 551 Kodeksu cywilnego.
Poza prawem odrębnej własności lokalu Biurowca L. wraz ze związanym z
nim udziałem we własności w Nieruchomości Wspólnej oraz udziałem we
współwłasności Parkingu w zakresie przypisanym do Biurowca L., prawami
związanymi z Biurowcem L. (m.in. prawa autorskie do utworów, udzielania
zgód na wykonywanie praw zależnych oraz prawa z tytułu gwarancji,
poręczeń, kaucji i rękojmi wykonawców prac budowlanych), środkami
trwałymi znajdującymi się w Biurowcu L., znakami towarowymi L. i Z. nie
dojdzie do sprzedaży żadnych innych składników majątkowych, praw ani
obowiązków. Planowanej transakcji nie będzie towarzyszyło przeniesienie
na Nabywcę należności i innych niż wymienione we wniosku praw własności
(np. dot. Centrum Handlowego), praw i obowiązków z umów na prowadzenie
rachunków bankowych, środków pieniężnych, wierzytelności, umów
outsourcingowych oraz praw i obowiązków wynikających z umów niezbędnych
do prawidłowego funkcjonowania, utrzymania i ochrony Biurowca L..
Planowana Transakcja nie będzie także obejmowała przeniesienia
pracowników Wnioskodawcy (Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników), umów
dotyczących dostawy mediów do Biurowca L., ksiąg i dokumentów, tajemnic
przedsiębiorstwa i know-how. Tym samym zbycie Aktywów, o których mowa w
analizowanej sprawie nie będzie stanowić zbycia przedsiębiorstwa w
rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Zbycie Aktywów nie będzie również stanowić zorganizowanej
części przedsiębiorstwa ze względu na niespełnienie przesłanek
zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Planowanej Transakcji nie
będzie towarzyszyło przeniesienie na nabywcę zobowiązań Wnioskodawcy
(np. z tytułu zaciągniętych pożyczek/kredytów, umów dot mediów).
Ponadto składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji nie
są i na moment sprzedaży Aktywów nie będą wyodrębnione organizacyjnie
ani finansowo z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W szczególności
wyodrębnienie organizacyjne nie zostało i na moment sprzedaży nie
będzie dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub innego aktu o
podobnym charakterze. W odniesieniu do tych składników nie jest
prowadzona odrębna rachunkowość ani sprawozdania finansowe. Nie jest
także możliwe bezpośrednie przypisanie do przedmiotowych Aktywów
wszystkich zobowiązań i kosztów. W konsekwencji,
skoro przedmiot planowanej transakcji nie będzie stanowił ani
przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa jego zbycie
nie będzie podlegało wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt
1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, transakcja sprzedaży
Aktywów będzie stanowiła czynność objętą przedmiotowym zakresem
opodatkowania określoną w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i
usług, podlegającą opodatkowaniu według właściwej stawki podatku
VAT. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od
towarów i usług, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z
zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i
3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na mocy art. 146a pkt 1 ww.
ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.,
z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust.
1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach
wykonawczych do niej przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz
obniżone stawki podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1
pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli
lub ich części, z wyjątkiem gdy: Ustawa o podatku od towarów i
usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez
które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności
podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi
budynków, budowli lub ich części, po ich: Aby można mówić o pierwszym
zasiedleniu, zgodnie ze wskazanym art. 2 pkt 14 ww. ustawy musi dojść
do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania, w wykonaniu
czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie dotyczyć
może każdej czynności objętej przedmiotowym zakresem opodatkowania
podatkiem od towarów i usług, mocą której budynek, budowla lub ich
części oddane są do użytkowania. Tym samym, może to być zarówno dostawa
towarów, jak i świadczenie usług. Przy czym, jak
wynika z art. 43 ust. 10 ww. ustawy podatnik może zrezygnować ze
zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać
opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem
że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich
części: Stosownie do art. 43 ust. 11 ww. ustawy
oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również
zawierać: W
przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od
podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca
umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze
zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od
podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem,
o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że: Jednocześnie w
myśl art. 43 ust 7a ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit.
b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie
ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności
opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Kwestię
opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub
budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w
przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo
części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie
wyodrębnia się wartości gruntu. Co do zasady zatem,
grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej
stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle
na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub
ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż
gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku. Z
przedmiotowego wniosku wynika, że powierzchnie biurowe Biurowca L.
stanowiącego obecnie samodzielny Lokal zostały oddane do użytkowania w
roku 2007 i od tego czasu do chwili obecnej wykorzystywane są przez
Zbywającego do wykonywania czynności opodatkowanych, w szczególności do
świadczenia usług w zakresie wynajmowania powierzchni komercyjnych.
Zbywający nie ponosił wydatków na ulepszenie Biurowca L. (zarówno przed
wyodrębnieniem Biurowca L. jako samodzielnego Lokalu stanowiącego
przedmiot odrębnej własności jak i po tej czynności) w kwocie
przekraczającej 30% wartości początkowej lokalu Biurowca L.. Z uwagi na
przeznaczenie i faktyczne wykorzystywanie powierzchni Biurowca L. na
cele najmu, Zbywającemu przysługiwało w stosunku do wydatków związanych
z wybudowaniem oraz korzystaniem z Biurowca L. prawo do odliczenia
podatku naliczonego. Mając na uwadze przytoczone
przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że
transakcja sprzedaży Biurowca L. nie będzie dokonywana w ramach
pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku
od towarów i usług. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem Biurowca L.
a planowaną jego sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Zatem,
sprzedaż Biurowca L., będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT
zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i
usług. Przy tym podnieść należy, że jak wskazano
wyżej, zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest
fakultatywne i przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10
i 11 ustawy dostawca i nabywca mogą z niego zrezygnować. Z wniosku wynika, że zarówno Wnioskodawca jak i Nabywca na
moment zawarcia umowy sprzedaży będą zarejestrowani jako czynni
podatnicy podatku VAT. Zatem, w sytuacji kiedy Wnioskodawca i Nabywca
złożą do właściwego dla nabywcy naczelnika urzędu skarbowego, przed
dniem dokonania sprzedaży Biurowca L. zgodne oświadczenie, o którym
mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy przedmiotowa transakcja - na
mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy będzie podlegała
opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%. Taką samą stawką
podatku VAT w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT objęte będzie zbycie
gruntu, na którym posadowiona jest przedmiotowa nieruchomość. W konsekwencji, w związku z tym, że sprzedaż Aktywów
będących przedmiotem niniejszego wniosku nie stanowi zbycia
przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa tym samym,
planowana transakcja dotyczy zbycia poszczególnych składników
majątkowych, do sprzedaży których mają zastosowanie ogólne zasady
dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług określone w art. 5
ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, powyższe
składniki będą opodatkowane według właściwych dla nich stawek podatku
VAT, bądź będą korzystały ze zwolnienia z tego podatku. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za
prawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia
przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany
przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca
ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym
przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia
wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe
tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem
interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w
złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek
elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź
traci swą aktualność. Stronie przysługuje prawo do
wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa
podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013
Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał
interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział
się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa
(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn.
zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww.
ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu
na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie
lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na
adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Dyrektor
Izby Skarbowej w Warszawie
Powyższy
pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy
podatkowe:
Powyższy pogląd
znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy
podatkowe:
Powyższy pogląd znajduje
potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy
podatkowe:
W
szczególności:
