
Temat interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży działki niezabudowanej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lutego 2015 r. (data wpływu 19 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z 4 maja 2015 r. (data wpływu 11 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe - w zakresie opodatkowania sprzedaży części działki niezabudowanej nr 90 k.m. 1 przeznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz tereny dróg publicznych,
- nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania sprzedaży części działki niezabudowanej nr 90 k.m. 1 przeznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego jako teren rolniczy z przeznaczeniem uzupełniającym jako teren pod zabudowę.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki niezabudowanej nr 90 k.m. 1.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 maja 2015 r. (data wpływu 11 maja 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 kwietnia 2015 r. znak: IBPP2/4512-152/15/AB.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina zamierza sprzedać działkę niezabudowaną, której przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy określono następująco:
I.częściowo jako teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, o następujących szczegółowych ustaleniach:
1.Przeznaczenie podstawowe: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna.
2.Przeznaczenie uzupełniające:
- usługi z zakresu: handlu detalicznego, gastronomii, opieki zdrowotnej, społecznej, opieki przedszkolnej, hotelarskie, ogrodnictwa, agroturystyki, administracji, a także obiekty biurowe,
- rzemiosło,
- rozbudowę istniejących obiektów związanych z działalnością rolniczą za wyjątkiem obiektów chowu i hodowli zwierząt,
- sieci i urządzenia infrastruktury technicznej,
- drogi wewnętrzne, dojścia, parkingi,
- budynki gospodarcze, garaże, wiaty,
- obiekty małej architektury,
- urządzenia sportu i rekreacji,
- zieleń urządzona.
3.Zasady kształtowani zabudowy i zagospodarowania terenów: budynki mieszkalne mogą być realizowane w zabudowie wolno stojącej, szeregowej i bliźniaczej.
4.Parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu:
- maksymalna intensywność zabudowy - 2,4,
- minimalna intensywność zabudowy - 0,01,
- maksymalna wielkość powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki budowlanej - 60%,
- maksymalna wysokość budynków mieszkalnych - 13m,
- maksymalna wysokość budynków nie wymienionych w lit. d - 15m,
- maksymalna ilość kondygnacji nadziemnych - 3,
- powierzchnia terenu biologicznie czynna - min. 30% powierzchni działki budowlanej,
- geometria dachów: dachy płaskie bądź spadziste o kącie nachylenia połaci dachowych do 50 stopni; obowiązuje zakaz realizacji dachów o przesuniętej w pionie kalenicy oraz o niesymetrycznych spadkach połaci dachowych.
II.częściowo jako teren rolniczy o następujących szczegółowych ustaleniach:
1.Przeznaczenie podstawowe: użytki rolne.
2.Przeznaczenie uzupełniające:
- obiekty związane z produkcją rolną.
- zabudowa zagrodowa,
- sieci i urządzenia infrastruktury technicznej,
- drogi dojazdowe do gruntów rolnych,
- obiekty małej architektury.
3.Parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu na terenach o symbolach: B1RI, B8RI:
- maksymalna intensywność zabudowy - 0,75,
- minimalna intensywność zabudowy - 0,002,
- maksymalna wielkość powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki - 25%,
- maksymalna wysokość budynków - 15m; maksymalna ilość kondygnacji nadziemnych - 3,
- powierzchnia terenu biologicznie czynna - min. 60% powierzchni działki,
- geometria dachów: dachy płaskie lub spadziste o kącie nachylenia połaci dachowych od 30 do 50 stopni; obowiązuje zakaz realizacji dachów o przesuniętej w pionie kalenicy oraz niesymetrycznych spadkach połaci dachowych.
4.Parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu na terenach nie wymienionych w pkt 3:
- maksymalna intensywność zabudowy - 0,06,
- minimalna intensywność zabudowy - 0,002,
- maksymalna wielkość powierzchni zabudowy w stosunku do powierzchni działki budowlanej - 4%,
- maksymalna wysokość budynków - 9 m; maksymalna ilość kondygnacji nadziemnych - 2,
- powierzchnia terenu biologicznie czynna - min. 90% powierzchni działki budowlanej,
- geometria dachów: dachy płaskie lub spadziste o kącie nachylenia połaci dachowych od 30 do 50 stopni; obowiązuje zakaz realizacji dachów o przesuniętej w pionie kalenicy oraz niesymetrycznych spadkach połaci dachowych.
III.częściowo jako teren dróg publicznych klasy dojazdowej, o następujących szczegółowych ustaleniach:
1.Przeznaczenie podstawowe: drogi publiczne klasy dojazdowej; przekrój dróg jednojezdniowy.
2.Przeznaczenie uzupełniające:
- zieleń urządzona,
- sieci i urządzenia infrastruktury technicznej,
- ciągi piesze i rowerowe.
7.Zasady zabudowy i zagospodarowania terenów o których mowa w pkt.: od 2 do 6:
1.dopuszcza się realizację wszelkich robót związane z modernizacją dróg oraz poprawą obsługi komunikacyjnej przyległych terenów,
2.sposób
powiązania z innymi drogami oraz warunki stosowania zjazdów z dróg
publicznych winny być zgodne z przepisami odrębnymi w tym zakresie
8.Ustala się następujące minimalne szerokości dróg w
liniach rozgraniczających, o których mowa w ust: od 3 do 6 z
zastrzeżeniem ust. 9: 9.Dopuszcza się zmniejszenie
szerokości dróg, o których mowa w ust. 8 w liniach rozgraniczających
wynikające z istniejącego zagospodarowania terenów zgodnie z rysunkiem
planu, a także zwiększenie szerokości dróg zgodnie z rysunkiem
planu. 10.Minimalna odległość nowo - realizowanych
budynków od zewnętrznej krawędzi jezdni dróg winna być zgodna z liniami
zabudowy oznaczonymi graficznie na rysunku planu. 11.Dopuszcza się rozbudowę istniejących obiektów lub ich
części leżących poza wyznaczonymi liniami zabudowy przy spełnieniu
wymogów związanych z lokalizacją obiektów od krawędzi jezdni zgodnie z
przepisami odrębnymi w tym zakresie W uzupełnieniu
Wnioskodawca wskazał, że: Ad. 1. Przedmiotem
sprzedaży ma być działka nr 90 k.m. 1 obręb; Ad. 2.
Na dzień planowanej sprzedaży dla działki nie będzie wydana decyzja o
warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; Ad. 3.
Na dzień planowanej sprzedaży działka położona będzie (zgodnie z
obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania
przestrzennego) pod zabudowę w części określonej w planie symbolami 16
KDD1/2 oraz B4MNI, ponadto w części oznaczonej symbolem planu jako B2RI
przeznaczeniem podstawowym są użytki rolne, jednakże można lokalizować
na nim (jako przeznaczenie uzupełniające) obiekty związane z produkcją
rolną, zabudowę zagrodową, sieci i urządzenia infrastruktury
technicznej, drogi dojazdowe do gruntów rolnych, obiekty małej
architektury. Nie można więc stwierdzić, że na tym terenie rolniczym
można realizować swobodnie zabudowę i są to tereny budowlane. Na dzień planowanej sprzedaży będzie obowiązywał obecny
plan zagospodarowania przestrzennego Gminy. Nadmienić
należy, że w treści miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Gminy zawarta została definicja "przeznaczenia podstawowego" i
"przeznaczenia uzupełniającego". I tak: przez "przeznaczenie
podstawowe" należy rozumieć "takie przeznaczenie, które zajmuje ponad
50% powierzchni całkowitych wszystkich istniejących i projektowanych
obiektów w granicach działki budowlanej, w przypadku terenów
nieprzeznaczonych w planie pod zabudowę, ponad 50% powierzchni terenu
wyznaczonego liniami rozgraniczającymi - o ile ustalenia szczegółowe
dotyczące poszczególnych terenów nie stanowią inaczej", a przez
"przeznaczenie uzupełniające" należy rozumieć: ustalony sposób
przeznaczenia terenu, który uzupełnia i wzbogaca przeznaczenie terenu,
o którym mowa w pkt 5", t.j. przeznaczenie podstawowe. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy sprzedaż przedmiotowej działki
podlegać będzie w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na
podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i
usług... Stanowisko Wnioskodawcy. Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca uważa, że sprzedaż
opisanej działki podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i
usług tylko w części, tzn. opodatkowanie to dotyczyć będzie jedynie
części działki przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego jako teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (pkt l)
oraz jako teren dróg publicznych klasy dojazdowej (pkt III). Natomiast sprzedaż części tej działki przeznaczonej w
miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako tereny rolnicze
(pkt II) podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9)
jako teren niezabudowany inny niż teren budowlany (grunt przeznaczony
pod zabudowę w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego). W świetle obowiązującego stanu
prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej
przedstawionego zdarzenia przyszłego jest: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004
r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz.
1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i
odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez
towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie
postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). W myśl
art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art.
5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania
towarami jak właściciel (). Na podstawie art. 41 ust.
1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c,
art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust.
1. Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww.
ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016
r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41
ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i
w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie
niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od
podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od
towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone
między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia
się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny
budowlane. Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33
ustawy o VAT, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym
planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego
planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym. Z cytowanych powyżej przepisów wynika,
że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są
nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w
przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny
budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Natomiast dostawa gruntów
niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie
są terenami budowlanymi, jest zwolniona z podatku od towarów i
usług. Tak więc, w przypadku gdy teren nie ma
ustalonego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została
wydana decyzja o warunkach zabudowy, dostawa gruntów niezabudowanych
jako terenów innych niż tereny budowlane będzie podlegała zwolnieniu
zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Celem
określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy
odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2012 r.,
poz. 647 ze zm.), regulującej zasady kształtowania polityki
przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy
administracji rządowej. Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww.
ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu
publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków
zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego w myśl zapisów art. 4 ust. 2 powołanej
ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu
następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu, przy czym: O przeznaczeniu nieruchomości
stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku
decyzja o warunkach zabudowy jako akt indywidualny prawa
administracyjnego. W tym miejscu warto wyjaśnić, że
stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen teren
budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez
państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału
Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który
regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę. Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego
gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący miejscowy plan
zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach
zabudowy nieruchomości. Zauważyć należy, że analiza
powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, że
zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych
(gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod
zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze
zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu
na cele inne niż budowlane. Z przedstawionego
zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje sprzedaż działki
nr 90 k.m. 1, dla której na dzień planowanej sprzedaży nie będzie
wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
natomiast działka położona jest (zgodnie z obecnie obowiązującym
miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który będzie
obowiązywał na dzień sprzedaży), pod zabudowę w części określonej w
planie symbolami 16 KDD1/2 oraz B4MNI przestrzennego jako tereny
zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz tereny dróg publicznych,
ponadto w części oznaczonej symbolem planu jako B2RI przeznaczeniem
podstawowym są użytki rolne, jednakże można lokalizować na nim (jako
przeznaczenie uzupełniające) obiekty związane z produkcją rolną,
zabudowę zagrodową, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej,
drogi dojazdowe do gruntów rolnych, obiekty małej architektury. Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych, wprowadzona do
stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w
sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr
112, poz. 1316 ze zm.), dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych
rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały,
wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące
wynikiem prac budowlanych. Natomiast przez budynki rozumie się
zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i
urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.
Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony
przedmiotów. W PKOB obiekty budowlane grupowane są w
dwóch sekcjach: Budynki i Obiekty inżynierii lądowej i wodnej. Zgodnie
z objaśnieniami zawartymi w PKOB obiektami inżynierii lądowej i wodnej
są wszystkie obiekty budowlane nie sklasyfikowane jako budynki, tj.
drogi kołowe, drogi kolejowe, mosty, autostrady, drogi lotniskowe,
zapory wodne itp. W świetle art. 3 pkt 1 ustawy z
dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1409)
przez obiekt budowlany należy rozumieć: Jak stanowi
art. 3 pkt 2 ww. ustawy przez budynek należy rozumieć taki obiekt
budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z
przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i
dach. Przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt
budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak:
obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele,
przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno
stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne,
obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno
stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie
ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje
oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia
terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane
urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni
wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia,
jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających
się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 cyt. ustawy). Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 4 niniejszej ustawy przez
obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w
szczególności: Zatem jeśli dana budowla w
rozumieniu Prawa budowlanego nie została sklasyfikowana w Polskiej
Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynek, mieści się w sekcji
Obiekty inżynierii lądowej i wodnej. Biorąc pod uwagę
powyższe należy przyjąć, że grunt w części oznaczony symbolem B2RI
również jest terenem budowlanym, bowiem z przeznaczenia uzupełniającego
wynika, że na tej części gruntu dopuszczona będzie możliwość
zabudowy. Mając na uwadze przedstawione przez
Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie
przepisy prawne stwierdzić należy, że skoro przedmiotem dostawy ze
strony Wnioskodawcy będzie grunt niezabudowany, położony na terenie,
którym zgodnie z obowiązującym na dzień sprzedaży miejscowym planem
zagospodarowania przestrzennego przeznaczony będzie w części pod
zabudowę jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz tereny
dróg publicznych, ponadto w części oznaczonej symbolem planu jako B2RI
z przeznaczeniem podstawowym użytki rolne, na którym zgodnie z tym
planem dopuszczalna będzie lokalizacja obiektów budowlanych związanych
z produkcją rolną, zabudowa zagrodową, sieci i urządzenia
infrastruktury technicznej, drogi dojazdowe do gruntów rolnych, obiekty
małej architektury - stanowi w całości teren budowlany w rozumieniu
art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Tym samym dostawa całości
ww. działki jako gruntu przeznaczonego pod zabudowę będzie podlegała
opodatkowaniu 23% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art.
146a pkt 1 ww. ustawy. W związku z powyższym
stanowisko Wnioskodawcy jest: Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego
przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania
interpretacji. Stronie przysługuje prawo do
wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa
podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie
organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym
skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do
usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002
r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z
2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch
egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia
doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa,
a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie
sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww.
ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu,
którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1
ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej
Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300
Bielsko-Biała. Dyrektor Izby Skarbowej w
Katowicach
