prawo do odliczenia lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - IPTPP1/4512-199/15-4/RG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 01.06.2015, sygn. IPTPP1/4512-199/15-4/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

prawo do odliczenia lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2015 r. (data wpływu 3 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2015 r. (data wpływu 22 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 maja 2015 r. (data wpływu 22 maja 2015 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy i Miasta Sp. z o.o. złożył wniosek do Wojewódzkiego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w o udzielenie dotacji w ramach konkursu pn. na realizację projektu . Przedmiotowy projekt skierowany jest do mieszkańców z terenu Gminy , ze szczególnym uwzględnieniem uczniów placówek oświatowych (przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja). Z uwagi na fakt, że na terenie Gminy brak jest systematycznych działań promujących kształtowanie postaw proekologicznych, dlatego też Zakład wyszedł z inicjatywą zrealizowania projektu, którego celem jest wspieranie i rozwijanie pozaszkolnych form edukacji ekologicznej adresowanej do uczniów szkół, wychowanków przedszkoli jak i pozostałych mieszkańców Gminy , co w konsekwencji prowadzi do wzrostu i rozwijania świadomości społecznej w zakresie funkcjonowania cyklu hydrologicznego na terenach zurbanizowanych, konieczności ochrony wód i zachowania naturalnej retencji oraz kształtowania postaw ekologicznych poprzez propagowanie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami wodnymi.

W ramach realizacji zadania pn. przewidziano:

  • przygotowanie infrastruktury edukacyjnej w postaci interaktywnej ścieżki ekologicznej z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń elektronicznych pozwalających wywołać silne wrażenia poznawcze (tj. infokiosk wraz z aplikacją i grafiką);
  • zorganizowanie i prowadzenie warsztatów stacjonarnych na obiektach zakładu oraz imprez plenerowych w postaci dni otwartych pn. mających na celu przekazanie wiedzy i poruszanie problemów związanych m.in. z ochroną wód, racjonalnym gospodarowaniem zasobami wodnymi, procesami technologicznymi produkcji wody i oczyszczania ścieków, konsumpcją wody, badaniem jakości wody i ścieków;
  • przygotowanie i przedstawianie prezentacji multimedialnej dotyczącej zasobów wody na świecie i jej racjonalnego wykorzystywania oraz ochrony jakości wód;
  • promocję zdrowego stylu życia poprzez pokazanie walorów i możliwości picia wody z kranu, pokazując jednocześnie problem powstawania nadmiernej ilości odpadów (butelki pet) i ich utylizacji.

Przygotowanie i zorganizowanie ww. działań wymaga zakupu towarów i usług, które będą stanowiły o możliwości realizacji zaplanowanych zadań. Dlatego też przy realizacji przedmiotowego projektu ZWiK GiM Sp. z o.o. we wniosku złożonym do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w uwzględnił zakup następujących produktów:

  • materiały dydaktyczne (tj. rzutnik, ekran ręczny, laptop z oprogramowaniem, sprzęt i odczynniki laboratoryjne, urządzenie do badania wody i ścieków - spektofotometr, zestawy edukacyjne do filtracji, drobne akcesoria laboratoryjne), które będą przeznaczone na przygotowanie prezentacji mulitemedialnej i zorganizowanie warsztatów oraz imprez plenerowych,
  • materiały edukacyjne w postaci publikacji (100 szt.), które będą przekazane mieszkańcom Gminy ,
  • materiały promocyjne w postaci banerów, które będą informowały adresatów projektu o planowanych działaniach i imprezach,
  • infokiosk wraz z grafiką, czyli wolnostojący terminal zewnętrzny, który będzie dostępny podczas warsztatów stacjonarnych i będzie zlokalizowany na obiekcie Zakładu - Stacji uzdatniania wody w . Infokiosk będzie stanowił interaktywną ścieżkę edukacyjną
  • źródełka wody pitnej, które będą zamontowane w obiektach publicznych, tj. urząd gminy, szkoły i biuro ZWiK GiM Sp. z o.o. - pozwolą na wykonanie zadania w zakresie konsumpcji wody kranowej i promowanie zdrowego stylu życia,
  • karafki i szklanki, które stanowić będą nagrody w konkurach ekologicznych organizowanych podczas dni otwartych pn. ,
  • długopisy i butelki z nadrukiem, które stanowią efekty rzeczowe i będą rozdawane mieszkańcom Gminy np. podczas warsztatów i imprez plenerowych; dedykowane akcji butelki wielokrotnego użycia stanowią też element promocji zdrowego stylu życia - piję wodę z kranu.

Termin realizacji przedmiotowego projektu obejmuje okres od 1 czerwca 2015 r. do 31 października 2016 r. Planowane zadanie pn. jest zadaniem złożonym i obejmuje kilka czynności, tj. interaktywną ścieżkę ekologiczną na obiekcie zakładu, promocję picia wody z kranu jako zdrowego stylu życia oraz imprezy plenerowe i warsztaty wypełnione licznymi edukacyjnymi działaniami wpływając na rozwój poznawczy i wiedzę.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. ZWiK GiM Sp. z o.o., działając jako przedsiębiorstwo wodociągowe realizuje zadania własne Gminy głównie w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków komunalnych.

Jednakże, działania wymienione w przedmiotowym projekcie obejmują zakresem zadania własne gminy, w szczególności edukację publiczną, ochronę zdrowia i ochronę środowiska i przyrody oraz gospodarkę wodną (art. 7 pkt 1, 5, 8; Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.).

Zadanie wymienione w przedmiotowym projekcie dotyczy racjonalnej gospodarki wodnej na terenie Gminy , co jest także zgodne z zapisami w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001r. (Dz. U. 2001 nr 72 poz. 747, art. 18), które to obligują przedsiębiorstwo do racjonalnej gospodarki w zakresie prowadzonej działalności.

ZWiK GiM Sp. z o.o. występuje w statucie gminy jako jednostka organizacyjna gminy i tak jest traktowana na gruncie przepisów prawa, chociaż niektóre przepisy wprost kwestionują ten status, np. ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione na zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawione będą na Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy i Miasta Sp. z o.o.

Efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie podlegają podatkowi VAT. Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży towarów i usług w ramach projektu.

Podstawowym celem projektu jest edukacja publiczna w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą i związanych z tym tematów. Edukacja lokalnej społeczności będzie odbywała się poprzez organizację imprez plenerowych oraz warsztatów ze ścieżką ekologiczną (dostępnych nieodpłatnie), czemu towarzyszy zakup przez ZWiK GiM Sp. z o.o. materiałów i usług.

Ponadto, zakupione w ramach projektu źródełka wody pitnej będą własnością Wnioskodawcy i będą zamontowane w biurze ZWiK oraz przekazane w użytkowanie w miejscach publicznych typu szkoły czy Urząd Gminy. Przedmiotowe źródełka będą traktowane jako dodatkowe urządzenie na wyposażeniu ww. obiektów, a woda z nich pobrana będzie rozliczana z wodomierza głównego znajdującego się w budynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym, które obejmuje projekt pn. , w ramach którego planowany jest zakup towarów i usług, czy ZWiK GiM Sp. z o.o. będący Wnioskodawcą w konkursie pn. ogłoszonym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ma możliwość odliczenia podatku VAT lub ubiegania się o jego zwrot przy realizacji przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. l ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 113 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy i Miasta Sp. z o.o. stwierdza, iż nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT i ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ planowane do poniesienia wydatki w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym ZWiK GiM Sp. z o.o. uznaje, że podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. Planowany do realizacji projekt adresowany jest do wszystkich mieszkańców Gminy i stanowi pozaszkolną formę edukacji. W ramach projektu prowadzona będzie intensywna edukacja ekologiczna poprzez szereg działań promocyjnych i informacyjnych, mająca na celu kształtowanie właściwej postawy proekologicznej wśród mieszkańców Gminy, wyeliminowanie nieprawidłowych zachowań w zakresie gospodarki zasobami wodnymi, a tym samym ochronę środowiska naturalnego. Przedmiotowy projekt nie ma związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakład po zakończeniu realizacji zadania pn. nie będzie dokonywać sprzedaży towarów i usług z tytułu zrealizowanego projektu. Wszystkie działania edukacyjne i informacyjno-promocyjne będą realizowane przy udziale pracowników zakładu i będą wykonywane nieodpłatnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Dodatkowo zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie działalności jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów j usług i działając jako przedsiębiorstwo wodociągowe realizuje zadania własne gminy głównie w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków komunalnych. Zainteresowany realizuje projekt . Przedmiotowy projekt skierowany jest do mieszkańców z terenu Gminy , ze szczególnym uwzględnieniem uczniów placówek oświatowych (przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja).

W ramach realizacji zadania pn. przewidziano:

  • przygotowanie infrastruktury edukacyjnej w postaci interaktywnej ścieżki ekologicznej z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń elektronicznych pozwalających wywołać silne wrażenia poznawcze (tj. infokiosk wraz z aplikacją i grafiką);
  • zorganizowanie i prowadzenie warsztatów stacjonarnych na obiektach zakładu oraz imprez plenerowych w postaci dni otwartych pn. mających na celu przekazanie wiedzy i poruszanie problemów związanych m.in. z ochroną wód, racjonalnym gospodarowaniem zasobami wodnymi, procesami technologicznymi produkcji wody i oczyszczania ścieków, konsumpcją wody, badaniem jakości wody i ścieków;
  • przygotowanie i przedstawianie prezentacji multimedialnej dotyczącej zasobów wody na świecie i jej racjonalnego wykorzystywania oraz ochrony jakości wód;
  • promocję zdrowego stylu życia poprzez pokazanie walorów i możliwości picia wody z kranu, pokazując jednocześnie problem powstawania nadmiernej ilości odpadów (butelki pet) i ich utylizacji.

Termin realizacji przedmiotowego projektu obejmuje okres od 1 czerwca 2015 r. do 31 października 2016 r. planowane zadanie pn. jest zadaniem złożonym i obejmuje kilka czynności, tj. interaktywną ścieżkę ekologiczną na obiekcie zakładu, promocję picia wody z kranu jako zdrowego stylu życia oraz imprezy plenerowe i warsztaty wypełnione licznymi edukacyjnymi działaniami wpływając na rozwój poznawczy i wiedzę.

Efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie podlegają podatkowi VAT. Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży towarów i usług w ramach projektu. Podstawowym celem projektu jest edukacja publiczna w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą i związanych z tym tematów. Edukacja lokalnej społeczności będzie odbywała się poprzez organizację imprez plenerowych oraz warsztatów ze ścieżką ekologiczną (dostępnych nieodpłatnie), czemu towarzyszy zakup przez Wnioskodawcę materiałów i usług. Ponadto, zakupione w ramach projektu źródełka wody pitnej będą własnością Wnioskodawcy i będą zamontowane w biurze ZWiK oraz przekazane w użytkowanie w miejscach publicznych typu szkoły czy urząd gminy. Przedmiotowe źródełka będą traktowane jako dodatkowe urządzenie na wyposażeniu ww. obiektów, a woda z nich pobrana będzie rozliczana z wodomierza głównego znajdującego się w budynku. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawione będą na Zakład Wodociągów i Kanalizacji Gminy i Miasta Sp. z o.o.

Jak wyżej wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej. Istotne jest także, by stanowiły one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą. Co do zasady więc, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych.

Na gruncie przywołanych regulacji wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. , decyduje sposób wykorzystania przez Wnioskodawcę efektów projektu.

W rozpatrywanej sprawie podatek naliczony związany z realizacją projektu, którego podstawowym celem jest edukacja publiczna w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą jest związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca nie będzie dokonywał sprzedaży towarów i usług w ramach projektu a efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie podlegają podatkowi VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia lub ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ towary i usługi nabyte w związku z jego realizacją nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi