Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - Interpretacja - IBPP2/443-1261/14/AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.02.2015, sygn. IBPP2/443-1261/14/AB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2014 r. (data wpływu 16 grudnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 23 stycznia 2015 r. (data wpływu 4 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z 23 stycznia 2015 r. (data wpływu 4 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie jest i nie było czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT 7, nie prowadzi też działalności gospodarczej. Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na projekt pt.: " ", realizowany w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Przedsięwzięcie ma na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego i wzrost atrakcyjności turystycznej Gminy, poprzez prace konserwatorskie na zabytkowym obiekcie - Figury Matki Boskiej Bolesnej, będącym przedmiotem kultu religijnego wraz z oznakowaniem najważniejszych najbliżej siebie usytuowanych kapliczek przydrożnych, co prowadzić będzie w kierunku utworzenia swoistego szlaku małych obiektów architektury sakralnej.

Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku VAT - który stanowi koszt realizacji niniejszego projektu, Stowarzyszenie będzie ubiegać się o jego zwrot na etapie rozliczenia finansowego. Środki z programu - zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie - przeznaczone zostaną na: sfinansowanie prac konserwatorskich przy kamiennej figurze, oznakowanie kapliczek przydrożnych oraz wykonanie broszury informacyjno-promocyjnej. Na potwierdzenie dokonania wydatków, Stowarzyszenie otrzyma dokumenty finansowe uwzględniające kwoty netto, podatek VAT oraz kwoty brutto (przy działaniach informacyjno-promocyjnych), natomiast za prace konserwatorskie wystawiony zostanie rachunek ryczałtowy.

Koszty związane z projektem pod nazwą jak również efekty związane z przedmiotowym projektem nie są oraz nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w myśl przepisów prawa podatkowego, dot. podatku od towarów usług Stowarzyszenie może starać się o zwrot podatku VAT naliczonego z związku z kosztami ponoszonymi za realizację projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją niniejszego projektu, Stowarzyszenie nie może otrzymać zwrotu podatku VAT w trybie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie nic jest również podatnikiem stosownie do art. 4 ust. 5, akapit pierwszy VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl natomiast art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić również trzeba, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz.U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest i nie był czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi też działalności gospodarczej. Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na projekt pt.: " ", realizowany w ramach Działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Przedsięwzięcie ma na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego i wzrost atrakcyjności turystycznej Gminy, poprzez prace konserwatorskie na zabytkowym obiekcie - Figury Matki Boskiej Bolesnej, będącym przedmiotem kultu religijnego wraz z oznakowaniem najważniejszych najbliżej siebie usytuowanych kapliczek przydrożnych, co prowadzić będzie w kierunku utworzenia swoistego szlaku małych obiektów architektury sakralnej.

Koszty związane z projektem pod nazwą jak również efekty związane z przedmiotowym projektem nie są oraz nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach projektu związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu pn. .

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do uzyskania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zmiana któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 609 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach