Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. - Interpretacja - ILPP2/443-687/12-6/MR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.10.2012, sygn. ILPP2/443-687/12-6/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego a także uiszczono dodatkową opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne, konsultacje dla przedsiębiorców), odpłatną (usługi wynajmu powierzchni) oraz gospodarczą (usługi finansowe udzielanie pożyczek). Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku VAT. Zgodnie z art. 90 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy od podatku towarów i usług, Fundacja dokonując sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, przyporządkowuje dokonywane zakupy towarów i usług do tych właściwych czynności oraz stosuje proporcje odliczenia wg ustalonego współczynnika. Fundacja, w ramach umowy o dofinansowanie nr . z dnia 1 marca 2012 r., realizuje projekt systemowy na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego, na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu systemowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) (...), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

W Projekcie założono świadczenie usług informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorców i osób fizycznych zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenia w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2011 r. Nr 233, poz. 1384).

W związku ze świadczeniem usług Fundacja ponosi wydatki, które są kwalifikowane w Projekcie z tym, że:

  1. 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych jest finansowana z dotacji PARP,
  2. Do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych jest finansowana z dotacji PARP, a pozostała część (min. 10%) jest finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co jest udokumentowane wystawieniem przez Fundację na ich rzecz faktury VAT.

Realizując Projekt Fundacja przyjęła stanowisko, że:

  1. Nabywane w ramach Projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), Fundacja nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji, zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, VAT od wydatków poniesionych w związku ze świadczonymi usługami informacyjnymi będzie kwalifikowalny.
  2. Nabywane w ramach Projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z czynnościami opodatkowanymi faktury VAT związane z wkładem pochodzącym od odbiorców usług przedsiębiorców.
    1. Dla pewnej grupy kosztów związanych bezpośrednio z usługą doradczą możliwe jest wyodrębnienie całości kwoty podatku naliczonego (np. koszty eksploatacji pomieszczeń związanych ze świadczeniem usług tylko doradczych, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych na potrzeby świadczenia usług tylko doradczych, zakup usług telekomunikacyjnych, komunalnych i innych związanych tylko ze świadczeniem usługi doradczej).
    2. Dla innej grupy kosztów związanych pośrednio z usługą doradczą nie jest możliwe wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego tylko z usługa doradczą. Koszty te są wspólne dla świadczenia usług doradczych oraz pozostałej działalności Fundacja, mają związek ze sprzedażą opodatkowaną oraz sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną (np. koszty eksploatacji pomieszczeń wspólne dla całej Fundacja np. opłata za energię, wodę, ścieki).
    Wyżej wymienione koszty mają związek z czynnościami opodatkowanymi (faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług) oraz czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi (pozostała działalność Fundacji), w związku z tym, na podstawie przywołanego w pkt 1 przepisu Ustawy co do zasady (Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT i nie zachodzą przesłanki z art. 88 ust. 4 Ustawy) oraz art. 90 ust. 2, ust. 3 Ustawy, Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W konsekwencji, zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL, VAT od wydatków (wszystkich wydatków bez uwzględniania proporcji w poniesionych wydatkach 10/90 stanowisko to jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 grudnia 2011 r. znak: ITPP2/443-1514/11/RS) poniesionych w związku ze świadczonymi usługami doradczymi, nie będzie kwalifikowalny.
  3. Otrzymane dofinansowanie z PARP stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowi dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 Ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Stanowisko jest zgodne z interpretacją indywidualna Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. znak: IPPP3/443 -1138/09-4/MPe oraz interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 grudnia 2011 r. znak: ILPP2/443-1428/11-2/AK. W konsekwencji, ta część wartości usługi, która zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
  4. Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. Jest to zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2010 r. znak: IPPP3/443-1138/09-4/MPe.
    W związku z tym Fundacja wystawia faktury VAT dla i na żądanie odbiorców usług, co jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 listopada 2010 r. znak: ITPP1/443-702/10/BK. Jednakże, przy zastosowaniu założonej w Projekcie struktury finansowania usługi doradczej, faktura na rzecz przedsiębiorcy jest wystawiana na kwotę wkładu w wysokości 10% wartości usługi w ujęciu brutto (z podatkiem VAT). W związku z tym zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy:
    1. obrotem jest 8,13% wartości usługi,
    2. obrót jest opodatkowany właściwa stawką podatku (23%), co stanowi z kolei 1,87% wartości usługi,
    3. łącznie obrót i podatek składa się na sumę wniesionego wkładu własnego, tj. 10% wartości usługi.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że usługi informacyjne oraz usługi doradcze świadczone w ramach realizowanego Projektu, są wykonywane przez osoby zatrudnione w Fundacji (pracowników) w ramach stosunku pracy na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie umowy zadaniowej. W związku z powyższym Fundacja nie dokonuje w ramach realizacji Projektu zakupu usług informacyjnych i usług doradczych od innych podmiotów i przedmiotem pytania nie jest odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia usług informacyjnych i doradczych. Fundacja dokonuje zakupów towarów i usług związanych ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i przedmiotem pytania jest odliczenie podatku VAT od nabycia tych towarów i usług związanych ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych przez Fundację. W ramach budżetu usług informacyjnych oraz usług doradczych są to następujące zakupy: zakup usług telekomunikacyjnych, usług pocztowych, usług komunalnych, najem pomieszczeń, zakup materiałów biurowych, zakup usług promocyjnych, zakup usług prawniczych, zakup środków trwałych itp. Dla rozliczenia Projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i jest prowadzona odrębna ewidencja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja udzielona Fundacji w ramach Projektu nie podlega opodatkowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja udzielona Fundacji w ramach wsparcia Projektu nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust.1 Ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Dotacja stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowi dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., N 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 () w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja prowadzi działalność statutową nieodpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, informacyjne, konsultacje dla przedsiębiorców), odpłatną (usługi wynajmu powierzchni) oraz gospodarczą (usługi finansowe udzielanie pożyczek). Fundacja jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane oraz zwolnione od podatku VAT. Fundacja dokonując sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, przyporządkowuje dokonywane zakupy towarów i usług do tych właściwych czynności oraz stosuje proporcje odliczenia wg ustalonego współczynnika. Fundacja, w ramach umowy o dofinansowanie z dnia 1 marca 2012 r., realizuje projekt systemowy na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego, na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu systemowego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) (...), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 -2013.

W Projekcie założono świadczenie usług informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorców i osób fizycznych zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. W związku ze świadczeniem usług Fundacja ponosi wydatki, które są kwalifikowane w Projekcie z tym, że:

  1. 100% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług informacyjnych jest finansowana z dotacji PARP,
  2. do 90% wydatków kwalifikowanych dotyczących usług doradczych jest finansowana z dotacji PARP, a pozostała część (min. 10%) jest finansowana z wkładu własnego wnoszonego przez odbiorców usług przedsiębiorców lub osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, co jest udokumentowane wystawieniem przez Fundacja na ich rzecz faktury VAT.

Realizując Projekt Fundacja przyjęła stanowisko, że:

  1. Nabywane w ramach Projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług informacyjnych, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
  2. Nabywane w ramach Projektu towary i usługi związane ze świadczeniem usług doradczych mają związek z czynnościami opodatkowanymi faktury VAT związane z wkładem pochodzącym od odbiorców usług przedsiębiorców.
    1. Dla pewnej grupy kosztów związanych bezpośrednio z usługą doradczą możliwe jest wyodrębnienie całości kwoty podatku naliczonego (np. koszty eksploatacji pomieszczeń związanych ze świadczeniem usług tylko doradczych, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych na potrzeby świadczenia usług tylko doradczych, zakup usług telekomunikacyjnych, komunalnych i innych związanych tylko ze świadczeniem usługi doradczej),
    2. Dla innej grupy kosztów związanych pośrednio z usługą doradczą nie jest możliwe wyodrębnienie kwoty podatku naliczonego związanego tylko z usługa doradczą. Koszty te są wspólne dla świadczenia usług doradczych oraz pozostałej działalności Fundacji, mają związek ze sprzedażą opodatkowaną oraz sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną (np. koszty eksploatacji pomieszczeń wspólne dla całej Fundacji np. opłata za energię, wodę, ścieki).
    Jak wskazał Wnioskodawca wyżej wymienione koszty mają związek z czynnościami opodatkowanymi (faktury VAT związane z wkładem własnym pochodzącym od odbiorców usług) oraz czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi (pozostała działalność Fundacji), w związku z tym, na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy co do zasady (Fundacja jest czynnym podatnikiem VAT i nie zachodzą przesłanki z art. 88 ust. 4 Ustawy) oraz art. 90 ust. 2, ust. 3 Ustawy, Fundacja przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
  3. Otrzymane dofinansowanie z PARP stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług informacyjnych i doradczych i w związku z tym stanowi dotację o charakterze zakupowym, a nie dotację mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Taka dotacja nie spełnia zatem przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 Ustawy, nie stanowi obrotu, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji, ta część wartości usługi, która zostanie sfinansowana z dotacji, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
  4. Wkład własny pochodzący od odbiorców usług jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług doradczych, a więc co do zasady i zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym Fundacja wystawia faktury VAT dla i na żądanie odbiorców usług. Jednakże, przy zastosowaniu założonej w Projekcie struktury finansowania usługi doradczej, faktura na rzecz przedsiębiorcy jest wystawiana na kwotę wkładu w wysokości 10% wartości usługi w ujęciu brutto (z podatkiem VAT). W związku z tym, zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy: obrotem jest 8,13% wartości usługi; obrót jest opodatkowany właściwa stawką podatku (23%), co stanowi z kolei 1,87% wartości usługi; łącznie obrót i podatek składa się na sumę wniesionego wkładu własnego, tj. 10% wartości usługi.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu systemowego pn. Zapewnienie usług z zakresu rozwoju firmy dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w formule one -stop-shops. Wnioskodawca jednocześnie wskazał, że dofinansowanie pokrywa koszty projektu - 100% kosztów usług informacyjnych i 90% kosztów usług doradczych, a ponadto, iż otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacja ww. Projektu. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie zwiększa obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dlatego też, skoro jak wskazał Wnioskodawca pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części podlegającej dofinansowaniu, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym otrzymana dotacja nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji Projektu pn. (...) (zarówno wynosząca 100% jak i wynosząca 90% kosztów) nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 4 października 2012 r. Nr ILPP2/443-687/12-4/MR oraz z dnia 9 października 2012 r., ILPP2/443-687/12-5/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu