
Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług cmentarzy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez pełnomocnika doradcę podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług cmentarzy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług cmentarzy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Gmina (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem VAT.
Gmina jest właścicielem cmentarza komunalnego. Na przedmiotowym cmentarzu Gmina wykonuje usługi (dalej: usługi cmentarzy), za które pobiera ustalone kwoty wynagrodzenia, tj. w szczególności:
- za udostępnienie miejsca do pochówku zwłok na 20 lat pod grób ziemny (mały, duży, rodzinny) lub grób murowany (pojedynczy, podwójny, grobowiec),
- za przedłużenie miejsca pod grób ziemny na następne 20 lat,
- za rezerwację miejsca pod grób ziemny/grobowiec,
- za przedłużenie ważności grobu na następne 20 lat,
- za umieszczenie urny w niszy urnowej.
Gmina dokumentuje powyższe usługi fakturami lub/i paragonami, wykazuje je w deklaracji VAT oraz odprowadza od otrzymywanego wynagrodzenia VAT należny.
Powyższe usługi są świadczone przez Gminę przy administracyjnym wsparciu zarządcy, działającego na podstawie stosownej umowy, określającej, iż w zakresie jego obowiązków jest m. in. ewidencja grobów i prowadzenie racjonalnej gospodarki miejscami, ewidencjonowanie opłat i przekazywanie ich do Gminy, obsługa w imieniu i na rzecz Gminy kasy fiskalnej, wystawianie w imieniu i na rzecz Gminy faktur VAT, etc. Wszelkie podejmowane przez zarządcę w powyższym zakresie czynności wykonywane są w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego zarówno na wystawianych fakturach VAT i/lub paragonach za świadczenie analizowanych usług cmentarzy, jak i otrzymywanych fakturach VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z cmentarzem, odpowiednio jako sprzedawca/nabywca wskazana jest Gmina. Zatem, jak wskazano powyżej, to Gmina, z tytułu pobieranych opłat/wynagrodzenia za świadczenie usług, wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza na rachunek urzędu skarbowego VAT należny.
W związku z wykonywaniem powyższych usług cmentarzy, Gmina ponosi określone wydatki ściśle związane z cmentarzem, w tym m. in. przeprowadzenie niezbędnych remontów/konserwacji obiektów cmentarnych, utrzymanie czystości, wywóz śmieci, pielęgnacja zieleni, rozbudowa cmentarza w celu powiększenia liczby miejsc pochówku, usługi zarządcy (niektóre z bieżących wydatków, związanych z funkcjonowaniem cmentarza, ponoszone są przez zarządcę - jednakże te wydatki nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).
Wskazane powyżej wydatki Gminy udokumentowane są każdorazowo fakturami ze strony zewnętrznych dostawców usług/towarów. Gmina pragnie podkreślić, iż wskazane wydatki dotyczą tylko i wyłącznie cmentarza komunalnego. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby wszystkich nieruchomości gminnych, etc.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią / będą stanowiły czynności opodatkowane VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią / będą stanowiły czynności opodatkowane VAT.
Uzasadnienie.
Usługi cmentarzy jako usługi podlegające opodatkowaniu VAT
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż usługi cmentarzy, za które Gmina pobiera wynagrodzenie, nie stanowią dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie analizowanej ustawy powinny być one traktowane jako świadczenie usług.
Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług cmentarzy, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych.
Przykładowo, w interpretacji
indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 lipca 2012 r.,
sygn. IPTPP4/443-272/12-6/BM, Dyrektor stwierdził, iż jednostki
samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług
jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter
cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów
cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki
(urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.
czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu,
dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności
gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. (...) Należy
stwierdzić, iż Wnioskodawca
Podobne stanowisko ten sam Dyrektor zaprezentował w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-796/11-5/MS, w myśl której świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, i nie podlegają one zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem.
Stanowisko Gminy zostało potwierdzone także przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2009 r., sygn. IBPP1/443-1799/08/BM. W przedmiotowym piśmie Dyrektor odniósł się do świadczonych przez Gminę usług związanych z zarządzaniem cmentarzami, za które pobierane są stosowne opłaty (m. in. za miejsce na cmentarzu, wykop dołu pod grób, zasypanie i uformowanie nagrobka, demontaż pomnika czy korzystanie z domu przedpogrzebowego), sklasyfikowanych do grupy PKWiU 93.03, tj. Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczonych łącznie z trumną lub urną. W myśl przedmiotowej interpretacji: Jeżeli wszystkie usługi, wskazane we wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.03 to podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania świadczonych przez Gminę usług cmentarzy w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym. Natomiast, kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z cmentarzem komunalnym w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 25 października 2012 r. nr ILPP1/443-720/12-3/KG.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
