1. Czy Straż posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu tzn. zakupu towarów i usług na zagospodarowanie pl... - Interpretacja - ILPP2/443-898/12-4/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2012, sygn. ILPP2/443-898/12-4/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy Straż posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu tzn. zakupu towarów i usług na zagospodarowanie placu przy remizie lub zwrotu podatku VAT?2. Czy Straż dokonując zakupu towarów i usług przy zagospodarowaniu placu może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT?3. Jaki jest powód, dla którego Straż nie może odliczyć podatku VAT z tytułu realizacji planowanej inwestycji?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia brak daty sporządzenia pisma (data wpływu 29 sierpnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w . Wniosek uzupełniono w dniu 25 października 2012 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna (dalej OSP) jest stowarzyszeniem i nie prowadzi działalności gospodarczej. Członkowie straży społecznie biorą udział w akcjach ratowniczo -pożarnych, powodziach oraz klęskach żywiołowych. Ratują życie i mienie obywateli. Sprzęt jakim dysponują jest własnością gminy. Strażacy społecznie podjęli się zagospodarowania placu przy remizie strażackiej. W tym celu został napisany wniosek do Funduszu Europejskiego o pomoc w refundacji pokrytych kosztów. Pieniądze na wkład własny pozyskali od członków ze składek.

OSP jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej, więc nie może odliczyć sobie podatku od towarów i usług.

OSP dnia 19 czerwca 2012 r. zawarła umowę z Samorządem Województwa i stała się beneficjentem z Programu Osi 4 Leader działania 413 pn. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów. Została przyznana pomoc na realizację operacji pn. Zagospodarowanie placu przy remizie strażackiej w .

Realizacja projektu wpłynie na pobudzenie aktywności strażaków oraz mieszkańców wsi . Polepszy wizerunek remizy oraz centralnej części wsi. Dodatkowo może służyć do suszenia sprzętu po akcjach pożarniczych. OSP poniesie, jako zdarzenie przyszłe, wydatki związane z wykonaniem prac przez firmy usługowe, oraz zakup kostki brukowej, drzewek, sprzętu wypoczynkowego. Po realizacji inwestycji plac będzie udostępniony mieszkańcom oraz turystom odwiedzającym miejscowość . Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z tego placu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT. Efekty zrealizowanej operacji pn. Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przekazanie nieodpłatne zrealizowanej operacji będzie miało związek z prowadzoną działalnością statutową. Straż realizuje operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Straż posiada prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związanego z realizacją projektu tzn. zakupu towarów i usług na zagospodarowanie placu przy remizie lub zwrotu podatku VAT...
  2. Czy Straż dokonując zakupu towarów i usług przy zagospodarowaniu placu może odzyskać w jakikolwiek sposób poniesiony wydatek podatku VAT...
  3. Jaki jest powód, dla którego Straż nie może odliczyć podatku VAT z tytułu realizacji planowanej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Z uwagi na to, iż wdrażana inwestycja posiada specyfikację użyteczności publicznej, czynności opodatkowane nie wystąpią, czyli nie wystąpi podatek należny związany bezpośrednio z eksploatacją inwestycji. Oznacza to również, że zakup towarów i usług, związanych z realizacją rozpoczętej inwestycji nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego też z powodu braku możliwości prawnych Straż nie może w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że OSP jest stowarzyszeniem i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Strażacy społecznie podjęli się zagospodarowania placu przy remizie strażackiej. W tym celu został napisany wniosek do Funduszu Europejskiego o pomoc w refundacji pokrytych kosztów. Pieniądze na wkład własny pozyskano od członków ze składek. OSP dnia 19 czerwca 2012 r. zawarła umowę z Samorządem Województwa . i stała się beneficjentem z Programu Osi 4 Leader działania 413 pn. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów. Została przyznana pomoc na realizację operacji pn. Zagospodarowanie placu przy remizie strażackiej w .. Realizacja projektu wpłynie na pobudzenie aktywności strażaków oraz mieszkańców wsi . Polepszy wizerunek remizy oraz centralnej części wsi. Dodatkowo może służyć do suszenia sprzętu po akcjach pożarniczych. OSP poniesie jako wydatki związane z wykonaniem prac przez firmy usługowe, oraz zakup kostki brukowej, drzewek, sprzętu wypoczynkowego. Po realizacji inwestycji plac będzie udostępniony mieszkańcom oraz turystom odwiedzającym miejscowość . Nie będą pobierane opłaty za korzystanie z tego placu. Efekty zrealizowanej operacji pn. Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w . nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przekazanie nieodpłatne zrealizowanej operacji będzie miało związek z prowadzoną działalnością statutową.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Wskazać należy, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Mając powyższe na uwadze, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności dokonywanej w zamian za opłatę, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wypłacającego.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy jednocześnie zauważyć, że treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wskazuje, iż aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że po realizacji inwestycji plac przy remizie strażackiej będzie udostępniany mieszkańcom oraz turystom odwiedzającym miejscowość Koźla. Udostępnienie nieodpłatne zrealizowanej operacji będzie miało związek z prowadzoną działalnością statutową.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czynność przekazania przedmiotowego placu przez Wnioskodawcę będzie nieodpłatna i będzie miała związek z prowadzoną działalnością statutową, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przywołanych przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, tym samym towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowej operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, będącej przedmiotem pytania.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją operacji pn. Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w , gdyż efekty uzyskane w wyniku jej realizacji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie realizowanej operacji, OSP nie będzie miało również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie miała możliwości odliczenia, ani odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją operacji pn. Zagospodarowanie placu przy remizie Strażackiej w .

Wobec powyższego w związku z treścią pytania trzeciego oraz odpowiedzią na pytanie pierwsze i drugie, pytanie trzecie staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 599 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu