Odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie Spółki z dnia 27.09.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.09.2004 r.), uzupełnione pismem z dnia 27.10.20... - Interpretacja - US.PPM/443-151/BR/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 29.10.2004, sygn. US.PPM/443-151/BR/04, Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie Spółki z dnia 27.09.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.09.2004 r.), uzupełnione pismem z dnia 27.10.2004 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), Naczelnik Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia, co następuje:

W piśmie z dnia 27.09.2004 r. Strona podaje, iż do koszenia zbóż w kampanii żniwnej 2004 r. korzystała z wynajętych od niemieckiej firmy dwóch kombajnów zbożowych. Za usługę najmu w dniu 10.09.2004 r. firma niemiecka wystawiła rachunki (wartość usługi określono w EURO), które do Spółki wpłynęły w dniu 20.09.2004 r. Za wynajem kombajnów Spółka dokona zapłaty w dwóch ratach określonych w umowie, tj. w miesiącu wrześniu i październiku 2004 r.

Zdaniem Spółki, usługa najmu kombajnów od niemieckiej firmy jest importem usług rolniczych, od której Spółka winna naliczyć podatek VAT należny wg stawki 3%, który następnie podlega odliczeniu jako podatek naliczony. Obowiązek podatkowy powstanie w miesiącu zapłaty poszczególnych rat, tj. w m-cu IX. 2004 r. i w m-cu X. 2004 r.

Spółka w piśmie z dnia 27.10.2004 r. podaje, iż Główny Urząd Statystyczny w Olsztynie zakwalifikował usługę najmu kombajnów wg PKWiU do grupowania 71.31.10-00.00 - "Usługi dzierżawy lub najmu maszyn rolniczych, bez obsługi".

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) za import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 określa, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. W myśl art. 17 ust. 2, powyższego przepisu nie stosuje się w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:

  1. usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium,
  2. usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania podatku VAT w swoim kraju,
  3. usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy z Polski, przy czym
  4. zawsze w przypadku określonym w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczeniu usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4, na rzecz usługobiorcy - podatnika, o którym mowa w art. 15, posiadającego siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski - zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu usługi wykonanej przez usługodawcę jest usługobiorca.

W świetle wyżej powołanych przepisów wynajem kombajnów od firmy niemieckiej jest importem usług, które Spółka jako ich nabywca jest obowiązana opodatkować. Czynność tę należy dokumentować fakturą wewnętrzną, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z wykazanym na niej podatkiem należnym.

Wysokość podstawy opodatkowania w imporcie usług określona jest w art. 29 ust. 17 ustawy o VAT. Jest nią kwota, którą usługobiorca obowiązany jest zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku, gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

Sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych określa § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W myśl powołanego wyżej przepisu, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Przepis § 37 ust. 2 i 3 stanowi, że w przypadku, gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. W przypadku nie wystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do postanowień ust. 4 § 37, do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca lub import usług, należy stosować przepisy ust. 1-3.

W kontekście zakresu opodatkowania, tzn. czy przedmiotowa usługa korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku, czy jest opodatkowana i według jakiej stawki - kluczowe znaczenie ma prawidłowe zaklasyfikowanie jej do odpowiedniego grupowania. Strona podała, że na podstawie informacji uzyskanej z Urzędu Statystycznego w Olsztynie usługę najmu kombajnu należy zaliczyć wg PKWiU do grupowania 71.31.10-00.00- "Usługi dzierżawy lub najmu maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi". Usługi sklasyfikowane w wymienionym grupowaniu nie korzystają z preferencyjnego opodatkowania. Wobec tego, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - import tej usługi podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Obowiązek podatkowy u usługobiorcy usług najmu z importu, w myśl art. 19 ust. 13 pkt 4, w związku z ust. 19 ustawy, powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.

Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o VAT, podatek należny z tytułu przedmiotowej usługi stanowi podatek naliczony do odliczenia w m-cu powstania obowiązku podatkowego lub w miesiącu następnym.

Biorąc pod uwagę przepisy w zakresie importu usług, jak również stan faktyczny przedstawiony przez Stronę, tut. organ podatkowy podziela stanowisko Strony w zakresie podstawy opodatkowania i momentu powstania obowiązku podatkowego, pod warunkiem terminowego wystawienia przez usługodawcę faktury.

Nie zgadza się natomiast z opinią Strony odnośnie zastosowania stawki podatku w wysokości 3%, ponieważ jak wykazano wyżej, import usług najmu wg grupowania 71.31.10-00.00, podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy