
Temat interpretacji
Odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie Spółki z dnia 27.09.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.09.2004 r.), uzupełnione pismem z dnia 27.10.2004 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), Naczelnik Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia, co następuje:
W piśmie z dnia 27.09.2004 r. Strona podaje, iż do koszenia zbóż w kampanii żniwnej 2004 r. korzystała z wynajętych od niemieckiej firmy dwóch kombajnów zbożowych. Za usługę najmu w dniu 10.09.2004 r. firma niemiecka wystawiła rachunki (wartość usługi określono w EURO), które do Spółki wpłynęły w dniu 20.09.2004 r. Za wynajem kombajnów Spółka dokona zapłaty w dwóch ratach określonych w umowie, tj. w miesiącu wrześniu i październiku 2004 r.
Zdaniem Spółki, usługa najmu kombajnów od niemieckiej firmy jest importem usług rolniczych, od której Spółka winna naliczyć podatek VAT należny wg stawki 3%, który następnie podlega odliczeniu jako podatek naliczony. Obowiązek podatkowy powstanie w miesiącu zapłaty poszczególnych rat, tj. w m-cu IX. 2004 r. i w m-cu X. 2004 r.
Spółka w piśmie z dnia 27.10.2004 r. podaje, iż Główny Urząd Statystyczny w Olsztynie zakwalifikował usługę najmu kombajnów wg PKWiU do grupowania 71.31.10-00.00 - "Usługi dzierżawy lub najmu maszyn rolniczych, bez obsługi".
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) za import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 określa, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. W myśl art. 17 ust. 2, powyższego przepisu nie stosuje się w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.
Przez import usług rozumie się zatem usługi spełniające łącznie następujące warunki:
- usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium,
- usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania podatku VAT w swoim kraju,
- usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy z Polski, przy czym
- zawsze w przypadku określonym w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczeniu usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4, na rzecz usługobiorcy - podatnika, o którym mowa w art. 15, posiadającego siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski - zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu usługi wykonanej przez usługodawcę jest usługobiorca.
W świetle wyżej powołanych przepisów wynajem kombajnów od firmy niemieckiej jest importem usług, które Spółka jako ich nabywca jest obowiązana opodatkować. Czynność tę należy dokumentować fakturą wewnętrzną, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z wykazanym na niej podatkiem należnym.
Wysokość podstawy opodatkowania w imporcie usług określona jest w art. 29 ust. 17 ustawy o VAT. Jest nią kwota, którą usługobiorca obowiązany jest zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku, gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.
Sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych określa § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
W myśl powołanego wyżej przepisu, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
Przepis § 37 ust. 2 i 3 stanowi, że w przypadku, gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. W przypadku nie wystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do postanowień ust. 4 § 37, do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca lub import usług, należy stosować przepisy ust. 1-3.
W kontekście zakresu opodatkowania, tzn. czy przedmiotowa usługa korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku, czy jest opodatkowana i według jakiej stawki - kluczowe znaczenie ma prawidłowe zaklasyfikowanie jej do odpowiedniego grupowania. Strona podała, że na podstawie informacji uzyskanej z Urzędu Statystycznego w Olsztynie usługę najmu kombajnu należy zaliczyć wg PKWiU do grupowania 71.31.10-00.00- "Usługi dzierżawy lub najmu maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi". Usługi sklasyfikowane w wymienionym grupowaniu nie korzystają z preferencyjnego opodatkowania. Wobec tego, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - import tej usługi podlega opodatkowaniu stawką 22%.
Obowiązek podatkowy u usługobiorcy usług najmu z importu, w myśl art. 19 ust. 13 pkt 4, w związku z ust. 19 ustawy, powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.
Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 ustawy o VAT, podatek należny z tytułu przedmiotowej usługi stanowi podatek naliczony do odliczenia w m-cu powstania obowiązku podatkowego lub w miesiącu następnym.
Biorąc pod uwagę przepisy w zakresie importu usług, jak również stan faktyczny przedstawiony przez Stronę, tut. organ podatkowy podziela stanowisko Strony w zakresie podstawy opodatkowania i momentu powstania obowiązku podatkowego, pod warunkiem terminowego wystawienia przez usługodawcę faktury.
Nie zgadza się natomiast z opinią Strony odnośnie zastosowania stawki podatku w wysokości 3%, ponieważ jak wykazano wyżej, import usług najmu wg grupowania 71.31.10-00.00, podlega opodatkowaniu stawką 22%.
