Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-938/13/PS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.11.2013, sygn. ITPP2/443-938/13/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. R. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. R..

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach realizacji Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 20074013, w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa, z włączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, w zakresie prowadzonej inwestycji pn.: R. Powiat ubiega się o dofinansowanie w kwocie 100.000,00 zł. Wartość zadania wynosi 537.109,46 zł. Miejscowość S. to wieś letniskowa położona w powiecie s., w gminie xxx. Przebiegająca przez miejscowość droga powiatowa posiada jezdnię o nawierzchni brukowej z licznymi ubytkami oraz zdegradowaną nawierzchnię żużlową. Wykonanie powyższego zadania jest niezbędne i ma na celu rewitalizację miejscowości i umożliwienie dojazdu do jej turystycznych walorów, jakimi są między innymi: umocnienia wału, trasy rowerowe oraz liczne stanowiska wędkarskie zlokalizowane w ciągu rzeki, po której odbywają się spływy kajakowe. Przebudowa wpłynie również na poprawę jakości życia mieszkańców, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawę jakości krajobrazu i estetyki obszaru Lokalnej Grupy Rybackiej P., co wpisuje się w pierwszy cel główny LSR oraz pierwszy cel szczegółowy. W ramach rewitalizacji wykonane zostaną następujące czynności:

  1. roboty przygotowawcze i rozbiórkowe 7.244,23 zł;
  2. roboty ziemne 5.365,36 zł;
  3. podbudowa pod jezdnię 68.600,70 zł;
  4. nawierzchnia jezdni 262.450,50 zł;
  5. zjazdy publiczne i do gruntów rolnych 46.418,62 zł;
  6. przełożenie nawierzchni z kostki betonowej 151,18 zł;
  7. oznakowanie 5.600,00 zł;
  8. rowy odwadniające 2.167,68 zł;
  9. pobocza utwardzone 35.254,58 zł;
  10. ułożenie rur ochronnych na kablach energetycznych 778,39 zł;
  11. regulacja armatury 2.643,12 zł.

Łączna wartość (netto) 436.674,36 zł, łączna wartość (brutto) 537.109,46 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiał może odzyskać podatek od towarów i usług w zakresie prowadzonej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu realizacji opisanej inwestycji nie mam prawa do zwrotu podatku ponieważ nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży usług w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jego efekty nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 przywołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w x, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy