
Temat interpretacji
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w odpowiedzi na zapytanie z dnia 07.05.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 11.05.2004 r.), w sprawie interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, kierując się dyspozycją art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia, co następuje:
Przedmiotowe zapytanie dotyczy kwestii czy wykupienie przez Wnioskodawcę od kontrahenta holenderskiego tzw. usługi wsparcia przy nabyciu sprzętu komputerowego, polegającej na: wsparciu technicznym (porady, diagnozowanie, rozwiązywanie usterek drogą internetową), wsparciu dla oprogramowania (pozyskiwanie nowych wersji oprogramowania dla wcześniej zakupionego sprzętu) oraz wsparciu dla sprzętu (w przypadku awarii wymiana na sprzęt wolny od wad) można zakwalifikować do usług elektronicznych, ponieważ całość powyższych świadczeń objęta jest jedną opłatą i nie ma możliwości jej rozdzielenia na poszczególne świadczenia. Spółka podała firmie holenderskiej numer VAT - UE, która wystawia fakturę za powyższe świadczenia naliczając zryczałtowaną należność bez podatku od wartości dodanej. Wnioskodawca dokonuje naliczenia podatku VAT należnego od nabywanej usługi wsparcia, kierując się dyspozycją art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Odpowiadając na zapytanie Wnioskodawcy, w ocenie tut. Urzędu, świadczenia dot. wsparcia technicznego i wsparcia dla oprogramowania mieszczą się w zakresie usług elektronicznych zdefiniowanych w art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.Jak wynika z regulacji art. 8 ust. 3 ustawy z 11 maca 2004 r., usługi elektroniczne nie zostały zdefiniowane w przepisach o statystyce publicznej, wobec powyższego oceny, czy określone usługi spełniają definicję elektronicznych, należy dokonywać wyłącznie w oparciu o przepisy art. 2 pkt 26 ww. ustawy. Zasady opodatkowania usług elektronicznych zostały zawarte w przepisie art. 27 ust. 3 i 4 pkt 9 cytowanej ustawy z 11 marca 2004 r. Miejsce opodatkowania tych usług związane jest z siedzibą nabywcy. Przy czym, gdy usługa dot. nabywcy z krajów Wspólnoty, musi być tu spełniony dodatkowy warunek - nabywca musi być podatnikiem podatku od wartości dodanej. W przypadku niespełnienia tego warunku stosuje się zasady ogólne - zgodnie z art. 27 ust. 1.
Tut. Urząd nie podziela stanowiska Wnioskodawcy co do świadczenia dot. wsparcia dla sprzętu, aby świadczenie to zaliczyć do usług elektronicznych, bowiem czynność polegająca na dostarczeniu części do naprawy sprzętu lub wymiany na sprzęt wolny od wad nie spełnia definicji usług elektronicznych. Czynności naprawcze realizowane w ramach gwarancji i rękojmi mają charakter usługowy. Jeżeli są realizowane przez gwaranta na rzecz kupującego, są usługami realizowanymi bez wynagrodzenia, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli usługę wykonuje nie podmiot, który udzielił gwarancji, to w takim przypadku dla świadczącego usługę nie będzie to naprawa gwarancyjna, ale usługa podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach. Miejscem świadczenia usługi w tym przypadku będzie miejsce, gdzie świadczący usługę ma siedzibę.
