Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w... - Interpretacja - PP/443-206/IV/PH/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.12.2004, sygn. PP/443-206/IV/PH/04, Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie (...) udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż stanowi jednostkę organizacyjną, sprawującą trwały zarząd nad nieruchomościami Skarbu Państwa użytkowanymi przez (...), podległą (...), powołaną do realizacji zadań dotyczących m.in. inwestycji, remontów i eksploatacji nieruchomości oraz infrastruktury technicznej związanej z tymi nieruchomościami. W działalności bieżącej (...) pełni funkcję wojskowej jednostki budżetowej w zakresie finansowania wyodrębnionych paragrafów wydatków budżetowych w obszarze infrastruktury i użytkowania majątku oraz funduszu płac dla zatrudnionego personelu.

Do szczególnych zadań (...) należy:

  1. obsługa inwestorska zadań inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości realizowanych na podstawie zatwierdzonych centralnych planów rzeczowych resortu obrony narodowej na dany rok,
  2. nieodpłatne sprawowanie funkcji inwestora zastępczego, na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych, na rzecz jednostek organizacyjnych podległych (...) lub przez niego nadzorowanych, w przypadkach, gdy inwestycje budowlane oraz remonty nieruchomości realizowane przez te jednostki, nie są finansowane z budżetu resortu (...) lub finansowane są w ramach dotacji celowych przyznawanych przez (...). (...), zarówno w ramach swojego zakresu kompetencji, jak i w ramach funkcji inwestora zastępczego, ma za zadanie:
    - zaplanować przeprowadzenie danego remontu lub inwestycji,
    - wybrać w ramach zamówienia publicznego wykonawcę do przeprowadzenia tego remontu lub inwestycji i zawrzeć z nim umowę,
    - nadzorować proces wykonania remontu lub inwestycji,
    - dokonać odbioru końcowego wykonanego remontu lub inwestycji.

Strona wskazuje, iż pomimo, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, stawka, jaką zawrze w swojej ofercie wykonawca ma wymierne znaczenie. Dokonując bowiem zapłaty za wykonane roboty budowlane w kwocie brutto, (...) może ustalić, jaką część środków budżetowych winien przeznaczyć na daną inwestycję (remont). Pozwala to na dużo bardziej racjonalne gospodarowanie środkami budżetowymi, w tym na możliwość dokonywania przesunięć środków z jednej inwestycji na drugą. Jednocześnie informacja o wysokości stawki podatku od towarów i usług dla danej inwestycji (remontu) pozwoli uniknąć nieporozumień pomiędzy (...), a wykonawcą. Strona podkreśla, iż w obecnej sytuacji nie ma możliwości wystąpienia z żądaniem do wykonawców, by to oni zwrócili się do urzędu skarbowego w sprawie właściwej stawki na roboty budowlane wykonywane w ramach zamówienia (...).

Strona załączyła do zapytania pismo Urzędu Statystycznego- Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi z dnia (...), nr (...), w którym sklasyfikowano według PKOB obiekty budowlane będące przedmiotem robót budowlanych realizowanych przez wykonawców.

Strona prosi o udzielenie informacji w sprawie wysokości stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlane wymienione w załączniku nr 1 do zapytania, dotyczące obiektów sklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny w Łodzi (załącznik nr 2 do zapytania).

Na tle powyższych okoliczności, (...) formułuje stanowisko, iż dostawa, budowa, remont lub przebudowa budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, realizowana w ramach budownictwa społecznego, podlega opodatkowaniu 7 % stawką podatku od towarów i usług. Natomiast dostawa, budowa, remont lub przebudowa budynków, z innych grup niż PKOB 11, jest opodatkowana stawką w wysokości 22%.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, co następuje:

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego: art. 2 pkt 6 i pkt 12, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 3, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zastosowanie powołanych przepisów skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Strony, uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy.

Dla prawidłowego stosowania stawki podatku od towarów i usług istotne znaczenie ma odniesienie do treści zawartych umów z kontrahentem, w takim sensie, że to jaką stawką mają być objęte zdarzenia podlegające opodatkowaniu decyduje treść zamówienia, czy inaczej końcowy efekt czynności.

Stosownie do treści art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zauważyć przy tym należy, iż w myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy, pod pojęciem "obiekty budownictwa mieszkaniowego" - rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie i rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Tym samym bez względu na treść zawartych umów z kontrahentami, usługi (roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne) wykonywane w obiektach nie sklasyfikowanych w działach PKOB 111, 112, ex 113 podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Mając na uwadze przestawiony przez (...), w piśmie z dnia (...) stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego wyraża opinię, iż roboty budowlane realizowane w niżej wymienionych obiektach budowlanych należy opodatkować 22% stawką podatku od towarów i usług:

  • kompleks budynków koszarowych, w których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele mieszkalne, budynek internatu na terenie koszar - PKOB grupa 113 klasa 1130 "Budynki zbiorowego zakwaterowania",
  • kompleks budynków koszarowych, w których przeważająca część powierzchni użytkowej zajmują pomieszczenia przeznaczone na cele niemieszkalne, np.: socjalne (łaźnie, szatnie, umywalnie), wartownie: PKOB grupa 127 klasa 1274 "Pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej niewymienione",
  • budynek sztabowy i budynek koszarowo - sztabowy, w którym przeważająca część powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele administracyjne (90 %) - PKOB grupa 122 klasa 1220 "Budynki biurowe",
  • budynek oczyszczalni ścieków - PKOB grupa 125 klasa 1251 "Budynki przemysłowe",
  • budowle oczyszczalni ścieków, tj.: baseny, osadniki, filtry, komory gnilne, stacje uzdatniania wody itp., miejska sieć kanalizacyjna - PKOB grupa 223 klasa 2230 "Rurociągi sieci kanalizacji rozdzielczej",
  • port wojenny - PKOB grupa 215 klasa 2151 "Porty, przystanie i kanały żeglowne",
  • kaplica wojskowa - PKOB grupa 127 klasa 1272 "Budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych".
Drugi Urząd Skarbowy w Szczecinie