Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację, opisanych w punkcie A, związanych z realizacją zadania? - Interpretacja - IPTPP2/443-498/13-9/PR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2013, sygn. IPTPP2/443-498/13-9/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację, opisanych w punkcie A, związanych z realizacją zadania?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 12 sierpnia 2013 r.) oraz z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną,
  • opodatkowania podatkiem VAT dzierżawy gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 sierpnia 2013 r. oraz 9 września 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, wskazanie, które z zadanych w przedmiotowym wniosku pytań dotyczą zaistniałego stanu faktycznego, a które zdarzenia przyszłego oraz o podanie prawidłowego numeru NIP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem terenów byłego poligonu wojskowego. Poligon obejmuje wyłącznie tereny niezabudowane. Gmina sporządziła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru, przeznaczając go pod zabudowę usługowo - produkcyjną. W związku z tym Gmina wydzieliła działki na terenie poligonu, przeznaczone do sprzedaży, ewentualnie dzierżawy na rzecz potencjalnych inwestorów. Jedna z działek została już wydzierżawiona przez Gminę na rzecz podmiotu, który zamierza zbudować w tym miejscu bio - gazownię.

Dzierżawę powyższego gruntu Gmina traktuje jako opodatkowaną 23% stawką VAT, ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i odprowadza VAT należny z tego tytułu. Ponadto, również transakcje sprzedaży poszczególnych działek Gmina planuje ujmować w swoich rejestrach sprzedaży, wykazywać w deklaracjach VAT-7 oraz odprowadzać VAT należny (według podstawowej stawki podatku) z tego tytułu.

W celu przekonania/zachęcenia potencjalnych nabywców do zakupu działek (ewentualnie ich dzierżawy) na terenie strefy aktywności inwestycyjnej, Gmina ponosi/planuje ponieść wydatki inwestycyjne związane z uzbrojeniem przedmiotowego terenu w przyszłości. Wydatki Gminy są częściowo finansowane ze środków własnych Gminy, a częściowo z uzyskanego dofinansowania z Ministerstwa Gospodarki (tj. z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013).

W szczególności, w 2010 r. Gmina złożyła wniosek do Ministerstwa Gospodarki o dofinansowanie zadania (dalej: Zadanie) w ramach działania (działanie 6.2) i poddziałania Wsparcie działań studyjno -koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych Osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (poddziałanie 6.2.2.).

Zadanie obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej i projektowo - budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu strefy aktywności inwestycyjnej, tj. w szczególności: opracowanie map dla celów projektowych i przygotowanie projektów budowlanych dla budowy dróg wraz z oświetleniem ulicznym oraz kanalizacji deszczowej w pasie tych dróg, jak również sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i zasilania w energię elektryczną terenu przeznaczonego pod realizację inwestycji, a dodatkowo wykonanie kosztorysów inwestorskich i dokonanie przedmiarów robót w przedmiotowych zakresach.

W szczególności, zgodnie z powyższym, w ramach Zadania zostały/zostaną sfinansowane prace nad dokumentacją techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w:

  1. drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym (drogi te przylegają do działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy na rzecz potencjalnych przedsiębiorców),
  2. sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, która to infrastruktura będzie doprowadzona do poszczególnych działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy na rzecz potencjalnych przedsiębiorców.

Dokumentacja projektowa wskazana w powyższym punkcie A obejmuje pas drogi przylegający do działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy oraz kanalizację deszczową w pasie drogi i oświetlenie uliczne. Droga będzie stanowiła drogę dojazdową do działek przeznaczonych pod zabudowę usługowo-produkcyjną. Jednocześnie, droga ta jest ciągiem komunikacyjnym między poszczególnymi miejscowościami w Gminie i korzysta z niej lokalna społeczność (choć zasadniczym celem Gminy była chęć zwiększenia atrakcyjności gruntów przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy). Przedmiotowa dokumentacja, a także droga, kanalizacja deszczowa i oświetlenie, same w sobie nie będą służyły Gminie do czynności opodatkowanych VAT, tj. w szczególności Gmina nie zamierza ich dzierżawić, sprzedać, wnosić w formie aportu rzeczowego, etc. Gmina rozpoczęła już kolejny etap uzbrajania strefy w tym zakresie, tj. rozpoczęła prace budowlane w ramach kolejnego projektu.

Dokumentacja projektowa opisana w punkcie A stanowi dokumentację bazową przy realizacji tego projektu. Jednakże ten kolejny etap nie jest przedmiotem niniejszego zapytania. Gmina otrzymała interpretację indywidualną Ministra Finansów, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 16 marca 2012 r., sygn. IPTPP2/443-875/11-4/JS, w odniesieniu do realizowanego projektu, tj. projektu stanowiącego kolejny etap uzbrojenia strefy, dla którego dokumentacją bazową jest dokumentacja techniczna opisana w punkcie A, w zakresie braku prawa do odliczenia VAT od wydatków na wytworzenie dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą - kanalizacją deszczową i oświetleniem ulicznym, obsługujących strefę aktywności inwestycyjnej.

Natomiast dokumentacja projektowa wskazana w punkcie B obejmuje sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz urządzenia bezpośrednio zasilające poszczególne działki pod zabudowę usługowo - produkcyjną. W szczególności, infrastruktura ta ma służyć każdej z działek danemu przedsiębiorcy, który zakupił działkę lub wydzierżawił ją celem prowadzenia działalności usługowej/produkcyjnej. Gmina nie rozpoczęła jeszcze prac budowlanych prowadzących do wytworzenia tej części infrastruktury. Również powyższa dokumentacja, a w przyszłości również powstała infrastruktura, same w sobie nie będą przedmiotem sprzedaży (w tym np. dzierżawy) przez Gminę.

Gmina raz jeszcze podkreśla, że podjęła decyzję o poniesieniu powyższych wydatków A i B na Zadanie w celu przekonania inwestorów do nabycia działek przeznaczonych pod zabudowę, ewentualnie do wydzierżawienia działek właśnie na terenie strefy aktywności inwestycyjnej. Gmina ma bowiem świadomość, iż w skali kraju i województwa istnieje niezwykle duża podaż tego typu terenów. Jak wynika z doświadczenia Gminy, potencjalni inwestorzy każdorazowo dokonują dokładnego rozeznania właściwości terenów, porównują je, negocjują, przedstawiają swoje żądania, etc. Uzależniają oni nabycie działek m.in. właśnie od stopnia ich uzbrojenia i przygotowania. Zatem, gdyby nie chęć sprzedaży/dzierżawy działek na terenie strefy aktywności inwestycyjnej, Gmina nie poniosłaby przedmiotowych wydatków.

Ponoszone przez Gminę wydatki w ramach Zadania dokumentowane są fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez wykonawców. Gmina posiada wątpliwości odnośnie wybranych kwestii związanych z VAT należnym i naliczonym, przy czym raz jeszcze należy podkreślić, że w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego chodzi jej jedynie o wydatki na Zadanie, przedstawione w powyższych pkt-ach A i B, tj. wydatki na dokumentację (a nie np. na samo wykonanie ich przedmiotu Zadanie obejmuje jedynie wykonanie dokumentacji).

W piśmie z dnia 8 sierpnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż zamiar sprzedaży działek, będących przedmiotem wniosku, jest po stronie Gminy od dawna. W szczególności, zamiar sprzedaży działek po stronie Gminy pojawił się już w momencie podjęcia decyzji o przeznaczeniu wskazanego we wniosku terenu pod zabudowę usługowo - produkcyjną. Dotychczas jednak Gminie nie udało się sprzedać żadnej działki. Wykonywanie dokumentacji technicznej i projektowo - budowlanej, o której mowa we wniosku należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), tj. zadań w zakresie:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wydatki dotyczące dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym, opisanych w punkcie A poz. 68 wniosku ORD-IN są/będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT, tj. z nieodpłatnym udostępnieniem tej infrastruktury na rzecz lokalnej społeczności, przedsiębiorców itp.

Wydatki dotyczące dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, opisanych w punkcie B poz. 68 wniosku ORD-IN są/będą związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi VAT oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT. Za czynności opodatkowane VAT w tym przypadku Gmina uznaje dzierżawę i sprzedaż działek pod inwestycje, tj. pod zabudowę usługowo - produkcyjną, na rzecz potencjalnych przedsiębiorców. Natomiast za czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT Gmina uznaje w tym przypadku nieodpłatne udostępnienie w użyczenie wskazanych we wniosku sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej (po ich wybudowaniu na podstawie wytworzonej dokumentacji) na rzecz spółki zajmującej się na terenie Gminy świadczeniem usług wodno -kanalizacyjnych oraz urządzeń zasilających poszczególne działki w strefie w energię elektryczną (po ich wybudowaniu na podstawie wytworzonej dokumentacji) na rzecz potencjalnego przedsiębiorcy - nabywcy lub dzierżawcy działki, na której znajduje się dane urządzenie.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części powyższych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W ocenie Gminy, w sytuacji, gdy Gmina ponosi wydatki związane jednocześnie z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT (niepodlegających zwolnieniu z VAT) oraz z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu pozostających poza zakresem VAT, art. 90 ust. 2 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, bowiem nie zajdzie przesłanka, o której mowa w tym przepisie, tj. poniesienie przez Gminę wydatków, które są związane z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego oraz czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

W związku z powyższym, skoro w takiej sytuacji nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące odliczenia podatku naliczonego przy pomocy proporcji sprzedaży, w opinii Gminy powinna mieć ona prawo do odliczenia podatku naliczonego od wskazanych wydatków w całości. Odmienne stanowisko sprzeciwiałoby się zasadzie neutralności VAT, podstawowemu założeniu systemu VAT oraz stanowisku przedstawionemu w uchwale siedmiu sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż będzie właścicielem sieci wodociągowych, kanalizacji sanitarnej i urządzeń zasilających w energię elektryczną, opisanych w punkcie B poz. 68 wniosku ORD-IN.

Wnioskodawca zamierza, po wybudowaniu przedmiotowej infrastruktury, przekazać do nieodpłatnego użyczenia sieci wodociągowe oraz kanalizację sanitarną na rzecz spółki, której przedmiotem działalności jest m.in. pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych, a która świadczy wskazane usługi na terenie Gminy, do prowadzenia przez nią działalności w tym zakresie, natomiast urządzenia zasilające w energię elektryczną przekazać w użytkowanie na rzecz potencjalnego przedsiębiorcy - nabywcy lub dzierżawcy działki, na której znajduje się dane urządzenie (bez dodatkowego wynagrodzenia - poza ceną sprzedaży uzbrojonej działki lub ceną czynszu dzierżawnego uzbrojonej działki).

Natomiast w piśmie z dnia 9 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż wydatki dotyczące dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, opisane w punkcie B poz. 68 wniosku ORD-IN, były ponoszone przez Gminę od 2011 r. Gmina wskazuje, że wydatki te dotyczą wydatków na urządzenia zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych, opublikowaną na podstawie stosownego Rozporządzenia Rady Ministrów.

Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonanych zakupów i usług dotyczących dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, opisane w punkcie B poz. 68 wniosku ORD-IN, do poszczególnych rodzajów działalności, tj. opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację, opisanych w punkcie A, związanych z realizacją zadania... (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację opisanych w punkcie A, związanych z realizacją zadania.

Jak Gmina wskazała w uzasadnieniu do pytania nr 3, z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano powyżej kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a wydatki opisane w punkcie A ponosi w ramach tego samego Zadania, jak wydatki opisane w punkcie B. Zatem, zdaniem Gminy, należy uznać, że Gmina nabywa towary/usługi opisane w punkcie A również jako podatnik VAT.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Dokumentacja projektowa wskazana w punkcie A obejmuje pas drogi przylegający do działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy oraz kanalizację deszczową w pasie drogi i oświetlenie uliczne. Droga będzie stanowiła drogę dojazdową do działek przeznaczonych pod zabudowę usługowo-produkcyjną. Jednocześnie, droga będzie ciągiem komunikacyjnym między poszczególnymi miejscowościami w Gminie i będzie z niej korzystała lokalna społeczność. Jak dodatkowo wskazała w opisie sprawy, Gmina rozpoczęła już kolejny etap uzbrajania strefy w tym zakresie, tj. rozpoczęła prace budowlane w ramach kolejnego projektu. Dokumentacja projektowa opisana w punkcie A jest wykorzystywana przy realizacji tego projektu, tj. stanowi dokumentację bazową do prac budowlanych.

Przedmiotowa dokumentacja, a także droga, kanalizacja deszczowa i oświetlenie, same w sobie nie będą służyły Gminie do czynności opodatkowanych VAT, tj. w szczególności Gmina nie zamierza ich dzierżawić, sprzedać, wnosić w formie aportu rzeczowego, etc.

Mając na uwadze powyższe, wydatki na dokumentację techniczną dotyczącą uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych są związane zarówno z faktem powstania strefy inwestycyjnej, jak również wykonywaniem przez Gminę zadań własnych na rzecz lokalnej społeczności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Przebudowany pas drogi przylegający do działek przeznaczonych pod zabudowę usługowo-przemysłową (do sprzedaży bądź dzierżawy na rzecz potencjalnych inwestorów) będzie służył zarówno przedsiębiorcom w strefie, jak również lokalnej społeczności. Tym samym, droga będzie użytkowana przykładowo przez pracowników przedsiębiorców, którzy ulokują się w strefie celem dojazdu do pracy, przez ich kontrahentów i dostawców celem dojazdu do siedziby przedsiębiorstwa, jak również przez mieszkańców lokalnych miejscowości jako ciąg komunikacyjny łączący poszczególne miejscowości.

Zdaniem Gminy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków opisanych w punkcie A, związanych z wytworzeniem dokumentacji technicznej na budowę dróg o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową pod tymi drogami i oświetleniem ulicznym. W szczególności, zdaniem Gminy, budowa dróg gminnych to typowe zadanie własne gminy, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym.

W szczególności, Gmina wywodzi ten wniosek ze stanowiska zaprezentowanego w znanym Gminie wyroku w podobnej sprawie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2012 r., sygn. akt I FSK 1906/11. zgodnie z którym Gmina, budując drogę publiczną (gminną), nie występuje więc w charakterze podatnika VAT, a poniesione w związku z tą budową wydatki nie są związane z wykonywanie przez gminę czynności opodatkowanych. Tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego. Takiego związku przyczynowo - skutkowego nawet o charakterze pośrednim nie można upatrywać w tym, że celem budowanej drogi jest zapewnienie dojazdu do działek, które gmina sprzedała prywatnym inwestorom, na których to działkach będzie prowadzona działalność gospodarcza i że wybudowanie drogi miało wpływ na cenę działek.

Ponadto, zdaniem Gminy, na brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na dokumentację opisaną w punkcie A wskazuje również stanowisko przedstawione w otrzymanej przez Gminę interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 16 marca 2012 r., sygn. IPTPP2/443-875/11-4/JS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym),
  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym),
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest właścicielem terenów byłego poligonu wojskowego. Poligon obejmuje wyłącznie tereny niezabudowane. Gmina sporządziła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru, przeznaczając go pod zabudowę usługowo - produkcyjną. W związku z tym Gmina wydzieliła działki na terenie poligonu, przeznaczone do sprzedaży, ewentualnie dzierżawy na rzecz potencjalnych inwestorów. W celu przekonania/zachęcenia potencjalnych nabywców do zakupu działek (ewentualnie ich dzierżawy) na terenie strefy aktywności inwestycyjnej, Gmina ponosi/planuje ponieść wydatki inwestycyjne związane z uzbrojeniem przedmiotowego terenu w przyszłości. Wydatki Gminy są częściowo finansowane ze środków własnych Gminy, a częściowo z uzyskanego dofinansowania z Ministerstwa Gospodarki (tj. z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013). W szczególności, w 2010 r. Gmina złożyła wniosek do Ministerstwa Gospodarki o dofinansowanie zadania (dalej: Zadanie) w ramach działania (działanie 6.2) i poddziałania Wsparcie działań studyjno -koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych Osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (poddziałanie 6.2.2.). Zadanie obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej i projektowo - budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu strefy aktywności inwestycyjnej, tj. w szczególności: opracowanie map dla celów projektowych i przygotowanie projektów budowlanych dla budowy dróg wraz z oświetleniem ulicznym oraz kanalizacji deszczowej w pasie tych dróg, jak również sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i zasilania w energię elektryczną terenu przeznaczonego pod realizację inwestycji, a dodatkowo wykonanie kosztorysów inwestorskich i dokonanie przedmiarów robót w przedmiotowych zakresach. W szczególności, zgodnie z powyższym, w ramach Zadania zostały/zostaną sfinansowane prace nad dokumentacją techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w:

  1. drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym (drogi te przylegają do działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy na rzecz potencjalnych przedsiębiorców),
  2. sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną, która to infrastruktura będzie doprowadzona do poszczególnych działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy na rzecz potencjalnych przedsiębiorców.

Dokumentacja projektowa wskazana w powyższym punkcie A obejmuje pas drogi przylegający do działek przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy oraz kanalizację deszczową w pasie drogi i oświetlenie uliczne. Droga będzie stanowiła drogę dojazdową do działek przeznaczonych pod zabudowę usługowo-produkcyjną. Jednocześnie, droga ta jest ciągiem komunikacyjnym między poszczególnymi miejscowościami w Gminie i korzysta z niej lokalna społeczność (choć zasadniczym celem Gminy była chęć zwiększenia atrakcyjności gruntów przeznaczonych do sprzedaży/dzierżawy). Przedmiotowa dokumentacja, a także droga, kanalizacja deszczowa i oświetlenie, same w sobie nie będą służyły Gminie do czynności opodatkowanych VAT, tj. w szczególności Gmina nie zamierza ich dzierżawić, sprzedać, wnosić w formie aportu rzeczowego, etc. Ponoszone przez Gminę wydatki w ramach Zadania dokumentowane są fakturami VAT wystawianymi na Gminę przez wykonawców. Wnioskodawca wskazał, iż wykonywanie dokumentacji technicznej i projektowo - budowlanej, o której mowa we wniosku należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wydatki dotyczące dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym, opisanych w punkcie A poz. 68 wniosku są/będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT, tj. z nieodpłatnym udostępnieniem tej infrastruktury na rzecz lokalnej społeczności, przedsiębiorców itp.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca wydatki dotyczące dokumentacji technicznej w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym, opisanych w punkcie A są/będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego Zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym, ponieważ wydatki dotyczące ww. dokumentacji technicznej są/będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w drogi o statusie dróg gminnych/publicznych wraz z kanalizacją deszczową przy tych drogach i oświetleniem ulicznym. Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-498/13-6/PR,
  • zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dzierżawy gruntów przeznaczonych pod zabudowę inwestycyjną został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-498/13-7/PR,
  • zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na dokumentację techniczną w zakresie uzbrojenia strefy w sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną i urządzenia zasilające poszczególne działki w strefie w energię elektryczną został rozpatrzony interpretacją indywidualną Nr IPTPP2/443-498/13-8/PR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 627 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi