Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia lub uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w trakcie realizacji projektu pn... - Interpretacja - IPTPP1/443-545/13-2/IG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2013, sygn. IPTPP1/443-545/13-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia lub uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w trakcie realizacji projektu pn. w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013, Oś 4 Leader?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2013 r. (data wpływu 17 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym rejestr stowarzyszeń a działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo stowarzyszeń (Dz. U. z 2001 nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Stowarzyszenie, realizując swoje cele statutowe, złożyło w dniu 29 lutego 2012 r. do Urzędu Marszałkowskiego, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania wniosek pn. , a umowę przyznania pomocy podpisano w dniu 11 lipca 2012 r.

Swoją siedzibę Stowarzyszenie ma w świetlicy wiejskiej, której parter przeszedł w 2010 r. gruntowy remont. Niestety nie udało się wyposażyć w ramach inwestycji kuchni. Tak więc projekt jest logiczną konsekwencją podjętych działań, których celem jest stworzenie w świetlicy przyjaznej dla mieszkańców, ergonomicznej i funkcjonalnej przestrzeni, w której toczyć się będzie życie publiczne poprzez organizację różnych imprez okolicznościowych, integrujących mieszkańców m.in. Dnia Kobiet, Dnia Babci, Sylwestra, Andrzejek, Wigilii, rodzinnego pikniku rowerowego, turnieju sołectw i wielu innych. Do prowadzenia takiej działalności potrzebne jest dobrze wyposażone zaplecze kuchenne. W ramach projektu planuje się zakup patelni elektrycznej, kuchni gazowej, zamrażarki i okapu sprzęt ten będzie się charakteryzował dużą wydajnością.

Sprzęt ten pozwoli sprawnie i szybko przygotowywać posiłki dla dużej ilości ludzi. Świetlica dotychczas funkcjonowała i będzie funkcjonowała jako miejsce spotkań mieszkańców, miejsce szkoleń dla rolników, stowarzyszeń i innych organizacji. Sprzęt wykorzystywany będzie zarówno przez Stowarzyszenie jak również udostępniany będzie lokalnej społeczności. Świetlica jest dostępna dla mieszkańców 2 razy w tygodniu oraz na wszystkie zorganizowane imprezy i inne wydarzenia. Grupą docelową korzystającą ze świetlicy są nie tylko mieszkańcy wsi czy gminy, ale również liczni turyści przyjeżdżający na rowerowy piknik rodzinny czy reprezentacje sołectw z całego województwa przyjeżdżające na turniej sołectw. Zrealizowany projekt nie będzie generował jakiegokolwiek dochodu dla Stowarzyszenia. Towary nabyte w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Stowarzyszenie.

Realizację ww. projektu zaczęto w lipcu 2012 r. a zakończono w czerwcu 2013 r. Koszty ponoszone przez Stowarzyszenie w ramach realizacji ww. operacji kwalifikują się do refundacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 2013, Oś 4 LEADER, w zakresie Małych Projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, a zgodnie z przepisami do kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją ww. operacji zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE z 21 października 2005 r. str. 1). W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundację poniesionych kosztów) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, Stowarzyszenie jest zobligowane do uzyskania takiej interpretacji.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7, lecz korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie działa w sferze pożytku publicznego, a głównym źródłem przychodów są składki członkowskie. Koszty bieżące wynikające z rejestracji ww. operacji, w ramach których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT, są niezbędne do funkcjonowania Stowarzyszenia i realizacji zadań wynikających z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013, Oś 4 LEADER.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia lub uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w trakcie realizacji projektu pn. w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 2013, Oś 4 Leader...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia lub uzyskania zwrotu podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w trakcie realizacji projektu pn. w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w zakresie małych projektów, w ramach Programu Rozwoju Obszarów wiejskich na lata 2007 -2013, Oś 4 LEADER.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie realizuje projekt pn. , w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 2013, Oś 4 LEADER, w zakresie Małych Projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Celem projektu jest stworzenie w świetlicy przyjaznej dla mieszkańców, ergonomicznej i funkcjonalnej przestrzeni, w której toczyć się będzie życie publiczne poprzez organizację różnych imprez okolicznościowych, integrujących mieszkańców m.in. Dnia Kobiet, Dnia Babci, Sylwestra, Andrzejek, Wigilii, rodzinnego pikniku rowerowego, turnieju sołectw i wielu innych. Do prowadzenia takiej działalności potrzebne jest dobrze wyposażone zaplecze kuchenne. W ramach projektu planuje się zakup patelni elektrycznej, kuchni gazowej, zamrażarki i okapu sprzęt ten będzie się charakteryzował dużą wydajnością. Sprzęt ten pozwoli sprawnie i szybko przygotowywać posiłki dla dużej ilości ludzi. Świetlica dotychczas funkcjonowała i będzie funkcjonowała jako miejsce spotkań mieszkańców, miejsce szkoleń dla rolników, stowarzyszeń i innych organizacji. Sprzęt wykorzystywany będzie zarówno przez Stowarzyszenie jak również udostępniany będzie lokalnej społeczności. Świetlica jest dostępna dla mieszkańców 2 razy w tygodniu oraz na wszystkie zorganizowane imprezy i inne wydarzenia. Grupą docelową korzystającą ze świetlicy są nie tylko mieszkańcy wsi czy gminy, ale również liczni turyści przyjeżdżający na rowerowy piknik rodzinny czy reprezentacje sołectw z całego województwa przyjeżdżające na turniej sołectw. Zrealizowany projekt nie będzie generował jakiegokolwiek dochodu dla Stowarzyszenia. Towary nabyte w związku z realizacją projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Stowarzyszenie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowany podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną operacją. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT oraz ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, poniesione wydatki związane są z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 329 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi