Stawka podatku obowiązująca dla dostawy nieruchomości niezabudowanej. - Interpretacja - ITPP2/443-452a/13/RS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.07.2013, sygn. ITPP2/443-452a/13/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Stawka podatku obowiązująca dla dostawy nieruchomości niezabudowanej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy nieruchomości niezabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2013 r., został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy nieruchomości niezabudowanej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT w Polsce. Prowadzi zawodową działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami oraz jest od dnia 29 lipca 2005 r. właścicielem nieruchomości niezabudowanej znajdującej się w miejscowości G., nabytej w ramach ww. działalności gospodarczej. Od nabycia, na nieruchomości nie była i nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza. Obecnie nieruchomość nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca zamierza wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla nieruchomości (Decyzja o WZiZT"). Nie jest również wykluczone, że osoba trzecia wystąpiła już o wydanie i otrzymała decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla nieruchomości. Obecna wartość rynkowa nieruchomości jest wyższa od ceny jej zakupu w 2005 r. Na nieruchomości ma zostać wybudowany budynek biurowy wraz z miejscami parkingowymi. Ww. budowa będzie finansowana kredytem udzielonym przez bank z siedzibą oraz miejscem zarządu w Polsce. Bank, który ma sfinansować budowę, wymaga by kredytobiorcą kredytu na budowę biurowca była spółka celowa prowadzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki komandytowej (której komplementariuszem ma być spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Jedynym majątkiem takiej spółki celowej ma być nieruchomość. Wnioskodawca zamierza, wraz z inną osobą, utworzyć spółkę jawną z siedzibą w Polsce, wnosząc do niej wkład niepieniężny (aport) w postaci nieruchomości. Inna osoba wniesie do spółki wkład pieniężny. Udział Wnioskodawcy w zysku spółki będzie większy niż 50 %. Udział wspólników będzie odpowiadał rzeczywiście wniesionym wkładom do tej spółki. Wspólnicy spółki jawnej rozważają następnie przekształcenie jej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą oraz miejscem zarządu w Polsce, w której zostaną udziałowcami - w proporcji do udziału w zysku spółki jawnej. Przekształcenie formy prawnej spółki powoduje zmianę formy prawnej, w której działa spółka na inną formę prawną, nie nastąpi jednak przeniesienie majątku na żaden inny podmiot. Oznacza to, że spółka przekształcana (spółka jawna) nie jest traktowana jako podmiot likwidowany, gdyż działalność gospodarcza będzie kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez następcę prawnego, natomiast wspólnicy (Wnioskodawca oraz osoba trzecia) spółki przekształcanej (spółki jawnej) stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (spółka z o.o.) w proporcji do udziału w zysku spółki jawnej. W związku z tym, cały majątek spółki przekształcanej (spółka jawna) staje się majątkiem spółki przekształconej (spółki z o.o.), a wkład wspólników do spółki jawnej stanie się kapitałem zakładowym spółki z o.o. Na moment przekształcenia nie nastąpi zwiększenie majątku przekształcanej spółki, ani spółki przekształconej. Nie nastąpi również żadna wypłata na rzecz wspólników spółki (w tym na rzecz Wnioskodawcy). Po przekształceniu, Wnioskodawca będzie posiadał udziały w spółce z o.o. przekraczające 50 % ogólnej liczby udziałów (wszystkie udziały w spółce będą równe). Następnie, po przekształceniu spółki jawnej w spółkę z o.o., Wnioskodawca zamierza wnieść wkład niepieniężny (aport) w postaci należących do niego udziałów spółki z o.o. do spółki kapitałowej z siedzibą oraz miejscem zarządu na Cyprze (spółka cypryjska"). W zamian za ten wkład obejmie udziały w kapitale zakładowym spółki cypryjskiej w ten sposób, że wartość emisyjną udziałów spółki cypryjskiej będzie równa wartości rynkowej udziałów spółki z o.o. należących do Wnioskodawcy, natomiast wartość nominalna udziałów spółki cypryjskiej objętych przez Wnioskodawcę będzie niższa od wartość emisyjna tych udziałów. Powstała w ten sposób różnica (między wartością emisyjną a wartością nominalną) jako tzw. agio, zostanie przelana na kapitał zapasowy spółki cypryjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, w przypadku gdy wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki jawnej nastąpi w momencie, gdy będzie już wydana decyzja o WZiZT dla nieruchomości, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki jawnej będzie stanowiło na gruncie podatku od towarów i usług odpłatną dostawę towarów opodatkowaną stawką podstawową podatku...
  • Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, w przypadku gdy wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki jawnej nastąpi w momencie, gdy nie będzie jeszcze wydana decyzja o WZiZT dla nieruchomości, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki jawnej będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki jawnej nastąpi w momencie, gdy będzie już wydana decyzja o WZiZT dla nieruchomości, będzie stanowiło na gruncie podatku od towarów i usług odpłatną dostawę towarów opodatkowaną stawką podstawową podatku. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazał, że użyte w ww. ustawie określenie przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel oznacza przeniesienie ekonomicznego władztwa nad towarami w taki sposób, aby nabywca mógł nimi dysponować jak właściciel i w tym aspekcie jest to pojęcie szersze od pojęcia odpłatnego zbycia. Innymi słowy, będzie ono dotyczyło każdej formy przeniesienia władztwa ekonomicznego nad danym towarem. Składniki majątkowe wniesione jako wkład niepieniężny (aport) do spółki osobowej (spółki jawnej) w celu pokrycia wkładu wspólnika stają się własnością tej spółki. Oznacza to, że spółka osobowa dysponuje wniesionym majątkiem jak właściciel. Uczestnictwo w spółce osobowej (spółce jawnej) wiąże się dla wspólnika z uzyskaniem ogółu praw i obowiązków, jak np.: prawo do udziału kapitałowego, czy prawo do udziału w zysku. Wobec tego, wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki jawnej będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów opodatkowaną podatkiem wg stawki podstawowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnoszącego się do pytania drugiego, w przypadku gdy wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości do spółki jawnej nastąpi w momencie, gdy nie będzie jeszcze wydana decyzja o WZiZT, będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33 ustawy. Po powołaniu treści art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 2 pkt 33 powołanej ustawy Wnioskodawca wskazał, że dokonując wykładni a contrario tych przepisów należy stwierdzić, że grunty przeznaczone pod zabudowę nie mogą być uznane za tereny budowlane w rozumieniu ww. ustawy w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ma to swoje konsekwencje w podatku od towarów i usług. Dostawa towarów niezabudowanych przez podatnika będzie korzystała ze zwolnienia. Wnioskodawca stwierdził, że jak wskazał w zdarzeniu przyszłym, obecnie nieruchomość nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego i zamierza dopiero wystąpić o decyzję o WZiZT. W przypadku zatem, gdy w momencie wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci nieruchomości nie będzie wydana ww. decyzja (termin wydania takiej decyzji jest bowiem niezależny od Wnioskodawcy), wówczas wniesienie ww. wkładu byłoby zwolnione z opodatkowania podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż ww. nieruchomości niezabudowanej nie objętej planem zagospodarowania przestrzennego korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, o ile na dzień sprzedaży nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W przypadku, kiedy ww. decyzja zostanie wydana przed lub w dniu sprzedaży, dostawa ww. nieruchomości będzie opodatkowana 23% stawką podatku.

Końcowo wskazać należy, że kwestia opodatkowania czynności przekształcenia spółki jawnej w spółkę z o.o. rozstrzygnięta została w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-452b/13/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy