Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi zwi... - Interpretacja - ITPP1/443-391b/13/MS

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2013, sygn. ITPP1/443-391b/13/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wyżej wskazanego projektu, dotyczącego zasobów mieszkaniowych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 25 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 18 i 27 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. W jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 18 i 27 czerwca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. W.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono m.in. następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT ( np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych ) oraz działalność zwolnioną z podatku VAT w zakresie dokonywania czynności o których mowa w art. 43 ust.10 i 11 ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1-2,4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zwolnienie dotyczy pobieranych opłat od lokali mieszkalnych m.in. za:

  • eksploatację i utrzymanie ich lokali;
  • eksploatację i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni lub nieruchomości wspólnych;
  • funduszu remontowego;
  • działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez Spółdzielnię.

W 2011 r. Spółdzielnia złożyła do Urzędu Marszałkowskiego dwa wnioski o dofinansowanie planowanych nakładów w wys. 50% ze środków UE projektów na rewitalizację kilkunastu budynków mieszkalnych w ramach programu operacyjnego R. Wszystkie złożone wnioski przeszły pozytywną ocenę formalną i merytoryczną i Spółdzielnia podpisała stosowne umowy z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie złożonych projektów w zakresie:

  • dociepleń ścian i stropodachów,
  • wymiany pokrycia połaci dachowych z papy,
  • modernizacji instalacji co. i ciepłej wody w istniejących budynkach mieszkalnych oraz okien na klatkach schodowych.

Planowane nakłady w wartości brutto zaliczono do kosztów kwalifikowanych, objętych dofinansowaniem środkami UE. Z uwagi na zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, Urząd Marszałkowski zażądał od Spółdzielni przedstawienia indywidualnej interpretacji w zakresie prawa Spółdzielni do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykonywanych usług objętych ww. projektami.

Realizacja projektów została rozpoczęta, a wydatki poniesione w związku z realizacją projektów są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Spółdzielnię.

Część nakładów wynosząca 50% kosztów kwalifikowanych - niesfinansowana dotacją Unijną - zostanie rozliczona z funduszem remontowym nieruchomości, które objęte są projektem. W ramach projektu operacyjnego R, Spółdzielnia realizuje m.in. następujący projekt W.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wyżej wskazanego projektu, dotyczącego zasobów mieszkaniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek dokonywanych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W przedmiotowym projekcie wszystkie poniesione wydatki na poszczególne budynki, nie służą sprzedaży opodatkowanej i mają związek ze sprzedażą zwolnioną, za wyjątkiem następujących budynków, które służą częściowo sprzedaży opodatkowanej:

  1. budynek położony przy ul. K., o pow. użytkowej ogółem m2 (100%), gdzie lokale mieszkalne zajmują m2 (tj. 60,81%), a lokale użytkowe m2 (tj. 39,19%),
  2. budynek położony przy ul. M., o pow. użytkowej ogółem m2 (100%), gdzie lokale mieszkalne zajmują m2 (tj. 99,18%), a lokale użytkowe m2 (tj. 0,82%),
  3. budynek położony przy ul. B., o pow. użytkowej ogółem m2 (100%), gdzie lokale mieszkalne zajmują m2 (tj. 75,91%), a lokale użytkowe m2 (tj. 24,09%).
  4. budynek położony przy ul. K., o pow. użytkowej ogółem m2 (100%), gdzie lokale mieszkalne zajmują m2 (tj. 77,10%), a lokale użytkowe m2 (tj. 22,90%).

W przypadku budynków mieszkalnych, w których znajdują się lokale użytkowe Spółdzielnia ma prawo do odliczenia VAT proporcjonalnie do udziału powierzchni lokali mieszkalnych i użytkowych. A zatem od poniesionych wydatków w związku z realizacją przedmiotowego projektu, w przypadku budynków gdzie są tylko lokale mieszkalne. Spółdzielnia ma natomiast prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków w przypadku budynków gdzie znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe w wysokości: ul. K. 39,19%, ul. B. 24,09%, ul. M. 0,82%, ul. K. 22,90%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90 od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z powołanych wyżej przepisów dotyczących odliczenia podatku naliczonego wynika, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Oznacza to, że podatnik winien przyporządkować dany zakup jako związany ze sprzedażą opodatkowaną lub zwolnioną, albo w odpowiednich częściach jako związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie w całości lub w części przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia jest w trakcie realizacji m.in. projektu pn. W, polegającego na rewitalizacji kilkunastu budynków mieszkalnych. Prace wykonywane w ramach projektu dotyczą: dociepleń ścian i stropodachów, wymiany pokrycia połaci dachowych z papy, modernizacji instalacji co. i ciepłej wody w istniejących budynkach mieszkalnych oraz okien na klatkach schodowych. Spółdzielnia wskazała, iż prace prowadzone w budynkach, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne dotyczą jedynie sprzedaży zwolnionej, jednocześnie jednak w 4 budynkach objętych projektem, w których poza lokalami mieszkalnymi znajdują się również lokale użytkowe, poniesione wydatki służą częściowo sprzedaży opodatkowanej.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż w przypadku zakupów towarów i usług, dotyczących budynków, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, a zatem mających związek jedynie ze sprzedażą zwolnioną, Spółdzielni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków.

Natomiast w przypadku zakupu towarów i usług dotyczących budynków, w których poza lokalami mieszkalnymi znajdują się również lokale użytkowe, a zatem wykorzystywanych przez Spółdzielnię zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych, skoro jak wskazano we wniosku Spółdzielnia jest w stanie wyodrębnić podatek m.in. w oparciu o uzasadniony i miarodajny klucz podziału (powierzchniowy), Spółdzielni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim zakupy te są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo należy wskazać, iż tut. organ nie może dokonać oceny prawidłowości zastosowanego przez Spółdzielnie klucza podziału, ponieważ jego rolą jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności czynności dokonanych przez podatnika, mających wpływ na zobowiązania podatkowe. Kwestia ustalenia uzasadnionego i miarodajnego klucza podziału należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości jego wyliczenia może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji. To on w toku prowadzonego postępowania posiada odpowiednie kompetencje i dysponuje stosownymi narzędziami wskazanymi w rozdziale 11 Działu IV Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy