W zakresie określenia miejsca opodatkowania świadczonych w latach 2008-2009 usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów, z tytułu których otrzym... - Interpretacja - IPTPP2/443-1021/12-4/IR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2013, sygn. IPTPP2/443-1021/12-4/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

W zakresie określenia miejsca opodatkowania świadczonych w latach 2008-2009 usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów, z tytułu których otrzymywana jest prowizja.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 20 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania świadczonych w latach 2008-2009 usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów, z tytułu których otrzymywana jest prowizja jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania świadczonych w latach 2008-2009 usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów, z tytułu których otrzymywana jest prowizja.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lutego 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 14 lutego 2013 r.).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność gospodarczą prowadzi od czerwca 2004 r., siedzibę w latach 2008-2009 posiadał w Polsce. Zainteresowany wykonuje usługi polegające na pośrednictwie w sprzedaży. Wyszukuje odbiorców dla sprzedawanych przez swoich kontrahentów towarów i z tego tytułu otrzymuje prowizję. Kontrahentami Zainteresowanego są przedsiębiorcy (firmy) z Chin, niezarejestrowani na terenie Unii Europejskiej. I tak na przykład kontrahent przedsiębiorca z Chin dzięki pośrednictwu Wnioskodawcy dokonuje sprzedaży towarów do Polski lub do innego kraju Unii Europejskiej. Zainteresowany z tego tytułu otrzymuje prowizję. Miejscem, skąd wysyłane są towary są Chiny. Świadczone przez Zainteresowanego ww. usługi są bezpośrednio związane z dostawą towarów. Wnioskodawcy wynagrodzenie (prowizja) uzależnione jest od wysokości sprzedaży dokonanej do Polski (lub innego kraju UE) przez dostawcę towarów z Chin. Usługi pośrednictwa, o których mowa powyżej były usługami świadczonymi w imieniu i na rzecz osób trzecich tj. kontrahentów z Chin, Zainteresowany posiada upoważnienie do podejmowania w ich imieniu i na ich rzecz czynności pośrednictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w latach 2008-2009 kwota otrzymanej prowizji (w sytuacji opisanej we wniosku) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymanej prowizji nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, ale należy ją wykazać w deklaracji VAT-7 w pozycji: dostawa towarów oraz świadczenie usług, poza terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi na okoliczność, iż przedmiotowy stan faktyczny dotyczy otrzymanej prowizji w latach 2008-2009, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 31 grudnia 2009 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu powyższego wynika zasada, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 powołanej ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W myśl ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

I tak, w myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl art. 28 ust. 6 ustawy, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z treści przepisu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zatem, gdy towar jest wysyłany lub transportowany, miejscem świadczenia usługi pośrednictwa jest miejsce dokonania dostawy towarów, tj. miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu do nabywcy i tam też usługa podlega opodatkowaniu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują i nie wskazują, jak należy rozumieć pojęcie w imieniu i na rzecz. Przyjęcie w ustawie takiej konstrukcji prowadzi do wniosku, że zwrot ten, zgodnie z regułami wykładni literalnej, powinien być interpretowany według ogólnych zasad języka polskiego.

Odwołując się do językowego rozumienia tych zwrotów wskazać należy, iż zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, określenie w imieniu oznacza działanie ze względu na kogoś, dla czyjegoś dobra, odwołując się do kogoś. Natomiast określenie na rzecz oznacza tyle, co działanie na czyjąś korzyść, dla kogoś, dla czyjegoś dobra. Dlatego też, z uwagi na brak w ustawie specyficznych definicji legalnych komentowanych zwrotów, powinny być one interpretowane szeroko, zgodnie z ich potocznym rozumieniem i znaczeniem na gruncie języka polskiego. Określonych wskazówek odnośnie interpretacji ww. zwrotów dostarcza również ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.). Przepisy ww. Kodeksu odnoszą się zarówno do kwestii działania w czyimś imieniu, jak i na czyjąś rzecz. W art. 95 ust. 1 i 2 Kodeksu cywilnego wskazano, iż czynności prawnej można dokonać przez przedstawiciela działającego w imieniu osoby, którą reprezentuje, a czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Tym samym, przedstawiciel, stosownie do postanowienia art. 95 Kodeksu, działa w imieniu i na rzecz swojego mocodawcy, przez co rozumieć należy, iż wszelkie skutki faktyczne i prawne jego działania dotyczą bezpośrednio jego mocodawcy.

Przez usługi pośrednictwa, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy - mając na uwadze wskazane powyżej językowe znaczenie zwrotów użytych przez ustawodawcę oraz przepisy Kodeksu cywilnego - należy rozumieć zespół czynności, które mogą być zarówno czynnościami natury faktycznej, jak i prawnej, jeżeli w ich wyniku dojdzie do nawiązania stosunku prawnego (umownego) pomiędzy dostawcą usługi, a ich odbiorcą, w konsekwencji czego nastąpi dostawa towarów. Wymagane jest, aby działania pośrednika miały bezpośredni związek z dokonaną dostawą towarów. Z brzmienia powyższego przepisu nie wynika, aby wskazany w nim wymóg działania w imieniu i na rzecz osób trzecich dotyczył zawierania umów, na podstawie których zrealizowane zostaną dostawy, lecz odnosi się do świadczenia usług pośrednictwa, w rezultacie których dojdzie ostatecznie do zrealizowania dostawy i które muszą mieć bezpośredni związek z tą dostawą. Użyty w tym przepisie wymóg, działania w imieniu osób trzecich należy odnieść do wszelkich czynności faktycznych i prawnych składających się na usługę pośrednictwa, przy czym jest on spełniony nie tylko w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawierania umów, lecz również w przypadku istnienia umocowania ze strony usługodawcy do podejmowania w jego imieniu i na jego rzecz, czynności pośrednictwa.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi od czerwca 2004 r. działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie w sprzedaży. Wyszukuje odbiorców dla sprzedawanych przez swoich kontrahentów towarów. Kontrahentami Zainteresowanego są przedsiębiorcy (firmy) z Chin niezarejestrowani na terenie Unii Europejskiej. I tak na przykład kontrahent przedsiębiorca z Chin dzięki pośrednictwu Wnioskodawcy dokonuje sprzedaży towarów do Polski lub innego kraju Unii Europejskiej. Zainteresowany z tego tytułu otrzymuje prowizję. Miejscem, skąd wysyłane są towary są Chiny. Świadczone przez Zainteresowanego ww. usługi są bezpośrednio związane z dostawą towarów. Wnioskodawcy wynagrodzenie (prowizja) uzależnione jest od wysokości sprzedaży dokonanej do Polski (lub innego kraju UE) przez dostawcę towarów z Chin. Usługi pośrednictwa, o których mowa były usługami świadczonymi w imieniu i na rzecz osób trzecich tj. kontrahentów z Chin, Zainteresowany posiada upoważnienie do podejmowania w ich imieniu i na ich rzecz czynności pośrednictwa.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy wskazać należy, iż miejscem świadczenia i opodatkowania wykonywanych w latach 2008-2009 przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa bezpośrednio związanych z dostawą towarów wysyłanych z Chin - zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - jest miejsce dostawy tych towarów, czyli terytorium kraju, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki, tj. terytorium Chin.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż świadczenie w latach 2008-2009 usług pośrednictwa w sprzedaży, polegających na wyszukiwaniu odbiorców towarów sprzedawanych przez kontrahentów z Chin niezarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej, z tytułu których otrzymywana jest prowizja, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku w szczególności dotyczące wykazania tej czynności w deklaracji, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 285 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi