Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu (od samego począ... - Interpretacja - IPPP2/443-136/13-2/MM

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 26.03.2013, sygn. IPPP2/443-136/13-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu (od samego początku) tylko w takiej części w jakiej zakupy te są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. uzyskiwaniem obrotu z tytułu udzielania licencji i prac autorskich.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2013r. (data wpływu 13 lutego 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonania zakupów związanych z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonania zakupów związanych z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut w ramach Programu Operacyjnego Inowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych, realizuje projekt pt. Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym, który jest koordynowany przez Politechnikę.

Przedmiotem projektu jest realizacja prac badawczych w branży lotniczej ukierunkowanych na dziedziny, które mają decydujący wpływ na poprawę pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki. Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum C., które składa się z 11 jednostek naukowych oraz reprezentującego przemysł Stowarzyszenia Grupy Producentów Przemysłu Lotniczego Dolina Lotnicza. Liderem koordynatorem projektu jest Politechnika, która jest Beneficjentem Projektu oraz współwykonawcą zadań badawczych, zgodnie z umową o dofinansowanie zawartą z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ramach projektu realizowanych jest 15 głównych zadań badawczych, nakierowanych na najbardziej zaawansowane i dynamicznie rozwijające się dziedziny współczesnych procesów z zakresu nowych materiałów i technologii materiałowych, w tym inżynierii oraz nowoczesnych technik wytwarzania wyrobów stosowanych w przemyśle lotniczym.

Projekt nie ma charakteru dochodowego, a komercjalizacja wyników nastąpi po jego zakończeniu tj. po roku 2013. Założeniem projektu jest wdrażanie wyników prac w przemyśle w ciągu 5 lat po jego zakończeniu. Z tego tytułu mogą być generowane przychody z tytułu opłat licencyjnych, sprzedaży, dzierżawy.

Jednym z Wykonawców w projekcie jest Instytutu, który wykonuje część prac badawczych w zadaniu 9 i 14 projektu Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym w oparciu o umowę bilateralną zawartą z Politechniką jako koordynatorem projektu. W pierwszym okresie realizacji projektu Instytut nie zakładał powstania żadnego produktu, który mógłby być przedmiotem sprzedaży i w ten sposób generował przychód. Wyniki badań miały służyć do dalszych badań finansowanych z dotacji (grantów), których przychody z tego tytułu nie podlegają pod ustawę o VAT w związku z tym Instytut nie dokonywał odliczenia naliczonego podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu.

Jednak otrzymane wyniki prac świadczą o potrzebie zgłoszenia patentu, a zatem w przyszłości Instytut może osiągać przychody, a wyniki badań będą wykorzystane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych (przychody z licencji i prac autorskich) oraz do czynności nie podlegających pod ustawę o podatku od towarów i usług (dotacja statutowa podmiotowa, krajowe i zagraniczne wieloletnie dotacje otrzymywane na realizację projektów badawczych granty) finansowane z MNiSW oraz EU.

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług i prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Należy przy tym zaznaczyć, ze podstawowa działalność naukowo badawcza Instytutu finansowana jest z dotacji ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w ramach dotacji statutowej (podmiotowej) oraz krajowych i zagranicznych, wieloletnich dotacji badawczych (grantów przedmiotowych) promotorskich i specjalnych, które stanowią przeważającą część przychodów Instytutu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Instytut ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT od zakupów przy realizacji projektu Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym za cały okres realizacji projektu, a więc od roku 2009...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towaru i usług stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z tym, że wyniki projektu Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności nie objętych ustawą o VAT Instytut powinien obliczyć jaka część jego działalności jest objęta ustawą VAT i tylko w takiej części może odliczyć VAT naliczony od zakupionych towarów i usług związanych z projektem od początku jego realizacji, mimo iż fakt zgłoszenia patentu, a więc przewidzianych przychodów, ujawnił się dopiero teraz w wyniku otrzymanych prac.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  1. wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług, podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W art. 90 ust. 2 ustawy o VAT postanowiono, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dokonując obliczania proporcji w celu odliczenia podatku VAT istotne jest ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (nie stanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji. Oznacza to, iż przepis art. 90 ustawy o VAT stosuje się wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca czynny podatnik podatku VAT realizuje projekt, którego przedmiotem jest przeprowadzenie prac badawczych w branży lotniczej ukierunkowanych na dziedziny, które mają decydujący wpływ na poprawę pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki. Projekt nie ma charakteru dochodowego, a komercjalizacja wyników nastąpi po jego zakończeniu tj. po roku 2013. Założeniem projektu jest wdrażanie wyników prac w przemyśle w ciągu 5 lat po jego zakończeniu. Z tego tytułu mogą być generowane przychody z tytułu opłat licencyjnych, sprzedaży, dzierżawy. W pierwszym okresie realizacji projektu Instytut nie zakładał powstania żadnego produktu, który mógłby być przedmiotem sprzedaży i w ten sposób generował przychód. Wyniki badań miały służyć do dalszych badań finansowanych z dotacji (grantów), których przychody z tego tytułu nie podlegają pod ustawę o VAT w związku z tym Instytut nie dokonywał odliczenia naliczonego podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu. Jednak otrzymane wyniki prac świadczą o potrzebie zgłoszenia patentu, a zatem w przyszłości Instytut może osiągać przychody, a wyniki badań będą wykorzystane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych (przychody z licencji i prac autorskich) oraz do czynności niepodlegających pod ustawę o podatku od towarów i usług (dotacja statutowa podmiotowa, krajowe i zagraniczne wieloletnie dotacje otrzymywane na realizację projektów badawczych).

Odnosząc powyższe przepisy do opisu sprawy stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT oraz czynności statutowe niepodlegające podatkowi VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia nie ma zastosowania art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, bowiem czynności niepodlegające opodatkowaniu nie wchodzą do wyliczenia proporcji, o której mowa w ww. artykule.

Wskazać jednak należy, iż w przypadku dokonywania przez Wnioskodawcę zakupów służących zarówno działalności statutowej niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, jak i czynnościom podlegającym tej ustawie, w odniesieniu do części zakupów służących czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, wystąpi prawo do odliczenia podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie ma jednak prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie dokonanych zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części związanej z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących prowadzonej działalności poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej i podlegającej opodatkowaniu uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce w sposób będący odzwierciedleniem rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Reasumując, zgodzić się należy z Wnioskodawcą co do tego, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów związanych z realizacją przedmiotowego projektu (od samego początku) tylko w takiej części w jakiej zakupy te są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. uzyskiwaniem obrotu z tytułu udzielania licencji i prac autorskich.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 426 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie