Czy w związku z realizacją projektu pn. Miasto będzie miało możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części? - Interpretacja - IPTPP1/443-70/13-4/MH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.03.2013, sygn. IPTPP1/443-70/13-4/MH, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z realizacją projektu pn. Miasto będzie miało możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 31 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 21 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. .

Wniosek uzupełniono w dniu 21 marca 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia własnego stanowiska sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Miasto będzie się ubiegał o dofinansowanie projektu pn. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach Działania 2.2 Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych. Urząd Marszałkowski Województwa wymaga od beneficjentów dołączenia indywidualnej interpretacji, czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

Projekt obejmuje zakup systemu informatycznego oraz niezbędnego sprzętu i wyposażenia potrzebnego do stworzenia wielofunkcyjnej platformy e-usługowej, za pomocą której, m.in. będzie można zakupić bilety komunikacji miejskiej, bilety do ZOO, czy na lodowisko MOSIR-u oraz uzyskać informację o bieżącym położeniu autobusów na podstawie lokalizacji GPS. Nośnikiem funkcjonalności platformy e-usługowej będzie karta miejska (karta bezdotykowa w standardzie Mifare), na której kodowany będzie identyfikator klienta oraz zakupione poprzez system bilety. Ponadto, projekt zakłada stworzenie aplikacji mobilnej na telefony komórkowe, stanowiącej przewodnik z dodatkowymi funkcjami, np. dynamiczną informacją pasażerską komunikacji miejskiej.

W ramach projektu zakupione/stworzone zostaną:

  • serwery bazodanowe i serwery aplikacji;
  • aplikacje do obsługi platformy e-usługowej;
  • aplikacja mobilna na telefony komórkowe;
  • infomaty stacjonarne do obsługi funkcjonalności sprzedaży biletów, podawania lokalizacji autobusów (dynamiczna informacja pasażerska), itp.;
  • infomaty w autobusach do obsługi funkcjonalności sprzedaży biletów, kasowania biletów i wskazywania pozycji autobusu (GPS);
  • sprawdzarki dla kontrolerów biletów;
  • oraz inne urządzenia niezbędne do funkcjonowania systemu.

Faktury za dostawy i usługi w ramach projektu będą wystawiane na Miasto. W rejestrze czynnych podatników podatku od towarów i usług w Urzędzie Skarbowym figuruje Miasto. Podatnikiem podatku VAT w odniesieniu do czynności podatkowych jest Miasto, które decyzją Pierwszego Urzędu Skarbowego z dnia 07 lipca 2010 r. otrzymało Numer Identyfikacji Podatkowej.

Miasto będzie beneficjentem umowy dotyczącej ww. projektu. Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest osoba prawna Miasto. Po zakończeniu realizacji nie przewiduje się przeniesienia własności zakupionej infrastruktury na rzecz innej niż beneficjent instytucji. Wybrany w przetargu nieograniczonym podmiot zewnętrzny (operator systemu) będzie zarządzał w imieniu Miasta zakupionym systemem i wyposażeniem, pobierając bezpośrednio opłaty z tytułu sprzedaży biletów. Zakupiona w ramach projektu infrastruktura będzie wykorzystywana do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, biletów do ZOO i MOSIR-u.

W chwili obecnej sprzedaż i dystrybucję biletów komunikacji miejskiej prowadzi Sp. z o.o.. Przychody ze sprzedaży biletów wpływają na konto Spółki i stanowią jej przychód. Do czasu realizacji projektu planuje się przejęcie przez Miasto sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Miasto będzie emitentem biletów, a sprzedaż prowadzona będzie w imieniu Miasta przez operatora zewnętrznego przy wykorzystaniu systemu informatycznego i urządzeń zakupionych w ramach projektu. Przychody ze sprzedaży biletów stanowić będą przychód Miasta. Spółka z o.o., natomiast będzie otrzymywać od Miasta wynagrodzenie na podstawie umowy wykonawczej za wykonaną pracę przewozową.

Sprzedaż biletów do ZOO i MOSIR-u prowadzona jest obecnie samodzielnie przez te jednostki budżetowe Miasta. Rozliczają się one z podatku VAT samodzielnie (osobni podatnicy). Po wdrożeniu projektu, wpływy z biletów sprzedanych za pomocą systemu zakupionego w ramach projektu operator systemu przekaże do tych jednostek.

Realizowane w ramach inwestycji zadania należą do zadań własnych gminy nałożonych art. 7 ust. 1 pkt 4, pkt 10 oraz pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Obroty ze sprzedaży opodatkowanej biletów do ZOO i na lodowisko w imieniu Ogrodu Zoologicznego oraz Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji osiągać będzie Miasto. Zakupiona infrastruktura będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę również do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, np. udostępnianie informacji turystycznej, informacji pasażerskiej, itp.

W odniesieniu do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT realizowanych z wykorzystaniem zakupionych w ramach inwestycji środków trwałych Wnioskodawca nie ma możliwości określenia kwot związanych z tymi czynnościami. Czynności te są świadczone bezpłatnie i nie będą za nie pobierane jakiekolwiek opłaty. Funkcje te są jedynie uzupełnieniem podstawowych funkcji planowanej do utworzenia platformy e-usługowej związanych ze sprzedażą biletów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu pn. Miasto będzie miało możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 8 ust. 1 ustawy, stanowi iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 247), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 4, 10, 18 cyt. ustawy, obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy.

Powołane wyżej przepisy jednoznacznie wskazują, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto będzie się ubiegać o dofinansowanie projektu pn. . Projekt obejmuje zakup systemu informatycznego oraz niezbędnego sprzętu i wyposażenia potrzebnego do stworzenia wielofunkcyjnej platformy e-usługowej, za pomocą której, m.in. będzie można zakupić bilety komunikacji miejskiej, bilety do ZOO, czy na lodowisko MOSIR-u oraz uzyskać informację o bieżącym położeniu autobusów na podstawie lokalizacji GPS. Nośnikiem funkcjonalności platformy e-usługowej będzie karta miejska (karta bezdotykowa w standardzie Mifare), na której kodowany będzie identyfikator klienta oraz zakupione poprzez system bilety. Ponadto, projekt zakłada stworzenie aplikacji mobilnej na telefony komórkowe, stanowiącej przewodnik z dodatkowymi funkcjami, np. dynamiczną informacją pasażerską komunikacji miejskiej.

W ramach projektu zakupione/stworzone zostaną:

  • serwery bazodanowe i serwery aplikacji;
  • aplikacje do obsługi platformy e-usługowej;
  • aplikacja mobilna na telefony komórkowe;
  • infomaty stacjonarne do obsługi funkcjonalności sprzedaży biletów, podawania lokalizacji autobusów (dynamiczna informacja pasażerska), itp.;
  • infomaty w autobusach do obsługi funkcjonalności sprzedaży biletów, kasowania biletów i wskazywania pozycji autobusu (GPS);
  • sprawdzarki dla kontrolerów biletów;
  • oraz inne urządzenia niezbędne do funkcjonowania systemu.

Faktury za dostawy i usługi w ramach projektu będą wystawiane na Zainteresowanego. W chwili obecnej sprzedaż i dystrybucję biletów komunikacji miejskiej prowadzi Sp. z o.o. Przychody ze sprzedaży biletów wpływają na konto Spółki i stanowią jej przychód. Do czasu realizacji projektu planuje się przejęcie przez Miasto sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Wnioskodawca będzie emitentem biletów, a sprzedaż prowadzona będzie w imieniu Miasta przez operatora zewnętrznego przy wykorzystaniu systemu informatycznego i urządzeń zakupionych w ramach projektu. Przychody ze sprzedaży biletów stanowić będą przychód Miasta. Spółka z o.o., natomiast będzie otrzymywać od Miasta wynagrodzenie na podstawie umowy wykonawczej za wykonaną pracę przewozową. Zakupiona w ramach projektu infrastruktura będzie wykorzystywana do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, biletów do ZOO i MOSIR-u. Obroty ze sprzedaży opodatkowanej biletów do ZOO i na lodowisko w imieniu Ogrodu Zoologicznego oraz Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji osiągać będzie Miasto. Zakupiona infrastruktura będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę również do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, np. udostępniania informacji turystycznej, informacji pasażerskiej, itp. W odniesieniu do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT realizowanych z wykorzystaniem zakupionych w ramach inwestycji środków trwałych Wnioskodawca nie ma możliwości określenia kwot związanych z tymi czynnościami. Czynności te są świadczone bezpłatnie i nie będą za nie pobierane jakikolwiek opłaty. Funkcje te są jedynie uzupełnieniem podstawowych funkcji planowanej do utworzenia platformy e-usługowej związanych ze sprzedażą biletów.

Z powyższego wynika więc, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku wydatki poniesione przez Miasto w związku z realizacją projektu będą miały związek zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (sprzedaż biletów do ZOO i na lodowisko), jak i czynnościami niepodlegającymi przepisom ustawy (np. udostępnianie informacji turystycznej, informacji pasażerskiej). Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych jest regulacja zawarta w art. 90 ustawy, która w sposób technicznoprawny uzupełnia generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. (art. 90 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, i nie związanych z czynnościami zwolnionymi, w sytuacji gdy nie ma obiektywnej możliwości przypisania ich do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego wg proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.

Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 1977 r., Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L z 2006 r., Nr 347, poz. 1) przewiduje, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedaż opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku do całości podatku naliczonego, który jest związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Jednakże należy podkreślić, iż wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

Wobec tego, w sytuacji gdy dany zakup będzie wykorzystywany przez Miasto zarówno do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jak i niepodlegającej opodatkowaniu i nie będzie wykorzystywany do działalności korzystającej ze zwolnienia od podatku, a ponadto, jak wskazał Zainteresowany, nie będzie obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego rodzaju działalności, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. .

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Przy czym należy podkreślić, iż w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości przyporządkowania wymienionych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności opodatkowanej oraz będącej poza zakresem opodatkowania, a także niemożności przyporządkowania wydatków do ww. poszczególnych obszarów działalności Wnioskodawcy. Przedstawione we wniosku przyporządkowanie przyjęto jako element opisu sprawy, natomiast ocena prawidłowości i zasadności przyjętego przez Wnioskodawcę sposobu odliczania wydatków może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 203 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi