
Temat interpretacji
możliwość zastosowania zwolnienia od podatku opłat pobieranych od uczestników będących studentami na kierunku lekarskim za kurs przygotowujący do Lekarskiego Egzaminu Końcowego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 19.02.2013 r. (data wpływu 21.02.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 03.04.2013 r. (data wpływu 05.04.2013 r.) i pismem z dnia 17.04.2013 r. (data wpływu 19.04.2013 r.) odpowiedzi na wezwanie z dnia 26.03.2013 r. (skutecznie doręczone 02.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku opłat pobieranych od uczestników będących studentami na kierunku lekarskim za kurs przygotowujący do Lekarskiego Egzaminu Końcowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku opłat pobieranych od uczestników będących studentami na kierunku lekarskim za kurs przygotowujący do Lekarskiego Egzaminu Końcowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie M. zwane dalej Stowarzyszeniem, prowadzi działalność statutową na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 1989 nr 20 poz. 104) i statutu Stowarzyszenia oraz prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego.
Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Stowarzyszenie organizuje kursy
przygotowujące do Lekarskiego Egzaminu Końcowego Zakres
tematyki prowadzonego kursu jest zgodny z wykazem podstawowych dziedzin
medycyny oraz zakresu problematyki uwzględnianej przy opracowywaniu
pytań testowych określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie
Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu
Końcowego (§ 4, ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie
Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu
Końcowego) i obejmuje wykłady z chorób wewnętrznych, w tym chorób
układu sercowo-naczyniowego; pediatrii, w tym neonatologii; chirurgii,
w tym chirurgii urazowej; położnictwa i ginekologii; psychiatrii;
medycyny rodzinnej, medycyny ratunkowej i intensywnej terapii; bioetyki
i prawa medycznego; orzecznictwa lekarskiego oraz zdrowia publicznego,
przy czym w wykładach z zakresu chorób wewnętrznych, pediatrii,
chirurgii, położnictwa i ginekologii oraz medycyny rodzinnej znajdują
się zagadnienia z dziedziny onkologii. Kurs
prowadzony jest wyłącznie przez lekarzy z pełnym prawem wykonywania
zawodu. Ponadto: W związku z powyższym zadano
następujące pytanie: Czy opłaty od uczestników
będących studentami na kierunku lekarskim za kurs przygotowujący do
Lekarskiego Egzaminu Końcowego korzystają ze zwolnienia od podatku od
towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535 z
późniejszymi zmianami)... Zdaniem
Wnioskodawcy: Zatem, według wnioskodawcy, opłaty od
uczestników będących studentami na kierunku lekarskim za kurs
przygotowujący do Lekarskiego Egzaminu Końcowego będą korzystały ze
zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt
29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.
2004 nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami). Zgodnie
z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt
26: KSZTAŁCENIE
ZAWODOWE Definicja kształcenia zawodowego została
zawarta w Rozporządzeniu Wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15
marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy
2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Zgodnie z art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego usługi w zakresie
kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach
określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują
nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak
również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do
celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego
lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Rozporządzenie Rady jest aktem prawa unijnego, które wiąże
wszystkie państwa członkowskie może być stosowane bezpośrednio, czyli
nie wymaga dodatkowej implementacji do prawa krajowego. Dlatego
definicję usługi kształcenia zawodowego określoną w Rozporządzeniu Rady
należy bezpośrednio stosować przy określaniu możliwości zwolnienia od
opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od
towarów i usług. Do Lekarskiego Egzaminu Końcowego
może przystąpić (art. 14a ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza
dentysty): Na podstawie
ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, nie ulega wątpliwości, że
nauczanie do Lekarskiego Egzaminu Końcowego pozostaje w bezpośrednim
związku z zawodem lekarza oraz jest to nauczanie mające na celu
uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Lekarski
Egzamin Końcowy stanowi bowiem: W przypadku lekarza który
występuje o rozpoczęcie specjalizacji w trybie rezydentury wynik
Lekarskiego Egzaminu Końcowego jest jedynym elementem uwzględnianym w
postępowaniu konkursowego (art. 16c, ust. 10, pkt 1 ustawy o zawodach
lekarza i lekarza dentysty). W przypadku lekarza, który występuje o
rozpoczęcie specjalizacji w trybie pozarezydenckim, jeżeli nie posiada
odpowiedniej specjalizacji I lub II stopnia lub tytułu specjalisty,
wynik Lekarskiego Egzaminu Końcowego jest jednym z obowiązkowych
elementów uwzględnianych w postępowaniu konkursowym (art. 16c, ust. 10
pkt 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty). Dla obecnych studentów kierunku lekarskiego, nie jest zatem
możliwe uzyskanie prawa wykonywania zawodu lekarza bez przedstawienia
świadectwa złożenia z wynikiem pozytywnym Lekarskiego Egzaminu
Końcowego. Dla obecnych studentów kierunku lekarskiego nie jest również
możliwe złożenie wniosku (po uzyskaniu tytułu lekarza i prawa
wykonywania zawodu) o odbywanie kształcenia specjalizacyjnego w
wybranej dziedzinie medycyny bez przedstawienia wyniku Lekarskiego
Egzaminu Końcowego. FORMY I ZASADY KSZTAŁCENIA
ZAWODOWEGO PRZEWIDZIANE W ODRĘBNYCH PRZEPISACH Zarówno formy jak i zasady kształcenia studentów kierunku
lekarskiego w odniesieniu do Lekarskiego Egzaminu Końcowego określone
są w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz w wydanym na
podstawie tej ustawy, rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie
Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu
Końcowego. Na podstawie art. 14e, ust. 1 pkt 1 ustawy
o zawodach lekarza i lekarza dentysty, minister właściwy do spraw
zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w
drodze rozporządzenia wykaz podstawowych dziedzin medycyny oraz zakres
problematyki uwzględnianej przy opracowaniu pytań testowych Lekarskiego
Egzaminu Końcowego, mając na uwadze zakres wiedzy i umiejętności, które
przystępujący do egzaminu powinien posiadać. W § 4,
ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie Lekarskiego Egzaminu
Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego, Lekarski
Egzamin Końcowy zawiera pytania z następującego zakresu kształcenia
przeddyplomowego: Zakres
tematyki prowadzonego kursu jest zgodny z wykazem podstawowych dziedzin
medycyny oraz zakresu problematyki uwzględnianej przy opracowywaniu
pytań testowych określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie
Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu
Końcowego (§ 4, ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie
Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu
Końcowego) i obejmuje wykłady z: Stowarzyszenie wyda uczestnikom kursu zaświadczenia
poświadczające fakt wzięcia udziału w kursie. PODSUMOWANIE Reasumując, zdaniem
Wnioskodawcy, kurs przygotowujący do Lekarskiego Egzaminu Końcowego
organizowany przez Stowarzyszenie jest usługą kształcenia zawodowego w
formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Są zatem
wypełnione obie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o
podatku od towarów i usług upoważniające do zwolnienia od podatku od
towarów i usług opłat od uczestników będących studentami kierunku
lekarskiego za kurs przygotowujący do Lekarskiego Egzaminu Końcowego
organizowany przez Stowarzyszenie. W świetle
obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny
prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za
nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z
dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz.
U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i
usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług
na terytorium kraju. Z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy
wynika, że przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt
1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby
prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (). Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku
wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art.
120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1
powołanej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31
grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której
mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi
23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od
towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca
przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź
zwolnienie od podatku. Na podstawie art. 43 ust. 1
pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku
usługi świadczone przez: W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ww.
ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt
26: Ponadto należy zauważyć, że
w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE)
nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do
Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. U. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa
członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Definicja
zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie
kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach
określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują
nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak
również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do
celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego
lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Do dnia 30 czerwca 2011 r. obowiązywały przepisy
rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r.
ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie
wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 288/1), w
którym powyższa kwestia była uregulowana w podobny sposób w art.
14. Analizując przedstawione okoliczności sprawy w
kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że
Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie
art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Z przedstawionego stanu faktycznego
wynika bowiem, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem
oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie
kształcenia i wychowania, a także nie jest uczelnią, jednostką naukową
Polskiej Akademii Nauk ani jednostką badawczo-rozwojową w zakresie
kształcenia na poziomie wyższym. Tym samym Wnioskodawca nie wypełnia
przesłanki podmiotowej ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie
art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w pierwszej kolejności konieczne jest
uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienia jednego z
warunków, tj. prowadzenia danego szkolenia w formie i na zasadach
przewidzianych w odrębnych przepisach, uzyskanie akredytacji na dany
rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków
publicznych. Z przedstawionych okoliczności sprawy
wynika, że Wnioskodawca organizuje kursy przygotowujące studentów,
będących na kierunku lekarskim do Lekarskiego Egzaminu Końcowego.
Zakres tematyki prowadzonego kursu zgodny jest z wykazem podstawowych
dziedzin medycyny oraz zakresu problematyki uwzględnianej przy
opracowywaniu pytań testowych określonych w rozporządzeniu Ministra
Zdrowia w sprawie Lekarskiego Egzaminu Końcowego i
Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego i obejmuje wykłady z chorób
wewnętrznych, w tym chorób układu sercowo-naczyniowego, pediatrii, w
tym neonatologii, chirurgii, w tym chirurgii urazowej; położnictwa i
ginekologii, psychiatrii, medycyny rodzinnej, medycyny ratunkowej i
intensywnej terapii, bioetyki i prawa medycznego, orzecznictwa
lekarskiego oraz zdrowia publicznego. Kurs prowadzony jest wyłącznie
przez lekarzy z pełnym prawem wykonywania zawodu. Zgodnie z art. 14a ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i
lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 277, poz. 1634 ze zm.) do
Lekarskiego Egzaminu Końcowego może przystąpić: W myśl art. 5 ust. 4 ww. ustawy o zawodach lekarza i
lekarza dentysty, osobie, która spełnia warunki określone w ust. 1 pkt
1, pkt 2 lit. a, b albo d, a także w pkt 3-5 oraz ust. 2, okręgowa rada
lekarska przyznaje prawo wykonywania zawodu lekarza albo prawo
wykonywania zawodu lekarza dentysty, jeżeli przedstawi świadectwo
złożenia z wynikiem pozytywnym Lekarskiego Egzaminu Końcowego lub
Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego w języku polskim lub w
języku, w jakim są prowadzone w polskich uczelniach medycznych studia
na kierunku lekarskim lub lekarsko-dentystycznym, jeżeli odbywa albo
zakończyła studia w tym języku. Ponadto Lekarski
Egzamin Końcowy stanowi element wniosku o odbywanie kształcenia
specjalizacyjnego w wybranej dziedzinie medycyny (art. 16c ust. 1 pkt
13 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. W
świetle powyższego stwierdzić należy, że kurs przygotowujący do
Lekarskiego Egzaminu Końcowego spełnia definicję usług kształcenia
zawodowego, bowiem dla studentów kierunku lekarskiego świadectwo
złożenia z wynikiem pozytywnym Lekarskiego Egzaminu Końcowego jest
koniecznym elementem dla uzyskania prawa wykonywania zawodu lekarza, a
także do złożenia wniosku (po uzyskaniu tytułu lekarza i prawa
wykonywania zawodu) o odbywanie kształcenia specjalizacyjnego w
wybranej dziedzinie medycyny. W opisie stanu
faktycznego Wnioskodawca wskazał, że nie posiada akredytacji w
rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz, że organizowane kursy nie
są finansowane ze środków publicznych, zatem dla oceny, czy ww. kursy
mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy,
konieczne jest jeszcze uznanie, czy są to usługi prowadzone w formach i
na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zauważyć należy, że w przepisach, na które powołuje się
Wnioskodawca, tj. ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz
wydane na tej podstawie rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie
Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu
Końcowego (Dz.U. z 2012 r. poz. 903), zostały określone wyłącznie
zasady organizacji i przeprowadzania Lekarskiego Egzaminu Końcowego i
Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego, natomiast przepisy powyższe
nie wskazują na konieczność ukończenia kursu przygotowującego do ww.
egzaminów. W § 1 rozporządzenia w sprawie Lekarskiego
Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego,
określa: Zgodnie z § 7 ww. rozporządzenia osoba
przystępująca odpowiednio do LEK albo LDEK przedstawia bezpośrednio
przed egzaminem Zespołowi Egzaminacyjnemu, o którym mowa w art. 14b
ust. 5 ustawy: Mając
powyższe na względzie stwierdzić należy, że wskazane przez Wnioskodawcę
przepisy nie regulują zasad i form przeprowadzania kursów
przygotowujących studentów na kierunku lekarskim do Lekarskiego
Egzaminu Końcowego, lecz regulują zasady i formę przeprowadzania samego
Lekarskiego Egzaminu Końcowego. Z ww. przepisów nie wynika, by kurs
przygotowujący do egzaminu był elementem koniecznym do jego
przystąpienia. Nie zmienia powyższego fakt, iż zakres tematyczny kursu
pozostaje zgodny z wykazem podstawowych dziedzin medycy uwzględnianej
przy opracowywaniu pytań testowych, określonych w ww.
rozporządzeniu. Zatem kursy przygotowujące studentów
na kierunku lekarskim do Lekarskiego Egzaminu Końcowego wbrew
stanowisku Wnioskodawcy nie są objęte zwolnieniem od podatku na
podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy. Jakkolwiek uznać
należy, iż są one usługą kształcenia zawodowego, jednak ani formy, ani
zasady ich prowadzenia nie wynikają z odrębnych przepisów. W konsekwencji usługi szkoleniowe w ww. zakresie są
opodatkowane 23% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art.
146a pkt 1 ustawy. Interpretacja dotyczy zaistniałego
stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie
faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia
skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu
jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po
uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w
terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się
dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do
WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie
trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do
usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na
wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego
wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się
za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są
przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w
Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja
10, 09-402 Płock. Wniosek ORD-IN Treść w pliku PDF 2 MB Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
oraz świadczenie usług i dostawę towarów
ściśle z tymi usługami związane.
przy czym
wśród pytań z zakresu chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii,
położnictwa i ginekologii oraz medycyny rodzinnej znajduje się co
najmniej 20 pytań z dziedziny onkologii.
przy czym w wykładach z zakresu chorób wewnętrznych, pediatrii,
chirurgii, położnictwa i ginekologii oraz medycyny rodzinnej znajdują
się zagadnienia z dziedziny onkologii.
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi
usługami związane.
