Czy opisane wyżej transakcje, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 7 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług? - Interpretacja - IPPP3/443-1103/12-11/IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.05.2013, sygn. IPPP3/443-1103/12-11/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy opisane wyżej transakcje, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 7 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 25.10.2012r. (data wpływu 29.10.2012 r.), uzupełnionym w dniu 2.05.2013r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24.04.2013r. Nr IPPP3/443-1103/12-9/IG, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji wymiany walut jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji wymiany walut, uzupełniony w dniu 30.01.2013r. (data nadania) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21.01.2013r. Nr IPPP3/443-1103/12-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 24.01.2013r., oraz w dniu 15.02.2013r. (data nadania) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8.02.2013r. Nr IPPP3/443-1103/12-4/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 13.02.2013r.

W dniu 20.02.2012r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wydał postanowienie Nr IPPP3/443-1103/12-6/IG o pozostawieniu bez rozpatrzenia wniosku w ww. zakresie, skutecznie doręczone w dniu 25.02.2013r.

Na postanowienie Strona złożyła zażalenie w dniu 4.03.2013r. (data wpływu 6.03.2013r.).

W wyniku rozpatrzenia zażalenia tut. Organ podatkowy pismem z dnia 24.04.2013r. Nr IPPP3/443-1103/12-8/IG wydał postanowienie o uchyleniu w całości postanowienia z dnia 20.02.2013r. i orzekł, że w przedmiotowej sprawie zostanie wydana indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego. W związku z tym, Organ podatkowy pismem z dnia 24.04.2013r. Nr IPPP3/443-1103/12-9/IG wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o braki formalne. Wniosek został uzupełniony w dniu 2.05.2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Składający wniosek jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu przychodów osiąganych z działalności gospodarczej.

Poza działalnością gospodarczą, angażując majątek osobisty, Składający zawiera z bankiem umowę o aktywowanie usługi umożliwiającej dokonywanie transakcji wymiany. Usługa w umowie z bankiem nazywana jest kantorem walutowym dla klientów indywidualnych. W ramach umowy bank, do obsługi zleconych transakcji wymiany otwierał będzie i prowadził rachunki w walutach obcych. Umowa zawierana jest w celu kupna i sprzedaży dewiz dla potrzeb własnych, a także inwestowania w waluty obce. W trakcie sprzedaży walut bankowi prowadzącemu rachunek możliwe jest osiąganie dochodu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że w jego przekonaniu, w związku z zawartą z Bankiem umową, nie działa on jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 z późniejszymi zmianami. Środki angażowane w transakcjach pochodzić będą z majątku osobistego. Umowa z Bankiem nie przewiduje wykonywania czynności lub usług na rzecz Banku.

Przedmiotem umowy z Bankiem jest aktywowanie usługi umożliwiającej dokonywanie transakcji wymiany, (wg tabeli kursów ustalanej i publikowanej przez bank). Na potrzeby obsługi Bank prowadzi rachunki w celu obsługi zleconych przez klienta transakcji wymiany oraz dokonywania rozliczeń pieniężnych.

Umowa zawarta jest na czas nieokreślony. Może być wypowiedziana przez Bank z 2 -miesięcznym terminem wypowiedzenia, a przez Klienta z zachowaniem 1-miesięcznego wypowiedzenia lub za porozumieniem stron,

Zawarta z Bankiem umowa nie wymaga określenia wielkości angażowanych środków.

Wnioskodawca występuje we własnym imieniu i wnosi o interpretację odnoszącą się wyłącznie do jego sytuacji prawno-podatkowej.

Strona uzależnia wielkość angażowanych w przyszłości środków od potrzeb zakupu określonych walut. i nie przewiduje dokonywania jednorazowych transakcji wymiany w kwocie wyższej niż 30.000,00 euro.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane wyżej transakcje, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 7 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcje te korzystać będą ze zwolnienia jako dotyczące walut i nie wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 7, jako wyłączone ze zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1).

Od dnia 1.04.2013r. art. 15 ust. 2 ustawy brzmi następująco: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu przychodów osiąganych z działalności gospodarczej. Poza działalnością gospodarczą, angażując majątek osobisty, zawiera z bankiem umowę o aktywowanie usługi umożliwiającej dokonywanie transakcji wymiany. Usługa w umowie z bankiem nazywana jest kantorem walutowym dla klientów indywidualnych. W ramach umowy bank, do obsługi zleconych transakcji wymiany otwierał będzie i prowadził rachunki w walutach obcych. Umowa zawierana jest w celu kupna i sprzedaży dewiz dla potrzeb własnych, a także inwestowania w waluty obce. W trakcie sprzedaży walut bankowi prowadzącemu rachunek możliwe jest osiąganie dochodu.

Z opisu sytuacji wynika, że Wnioskodawca będzie dokonywał od banku zakupu walut obcych i będzie odsprzedawał bankowi te waluty obce dla potrzeb własnych. Jednakże opisane we wniosku transakcje finansowe zawierane z bankiem nie będą wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy.

Umowa z Bankiem nie przewiduje wykonywania czynności lub usług na rzecz Banku.

Charakter opisanych czynności oraz zaangażowanie środków własnych wskazuje, że będą one dokonywane w sferze prywatnej.

Ponieważ zawierane transakcje nie będą posiadały znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, to nie będą w ogóle uznane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy.

Z uwagi na to, iż przedmiotowe transakcje nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, analiza czy korzystają one ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 7 stała się bezprzedmiotowa.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 375 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie