Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, poniew... - Interpretacja - IPTPP2/443-308/13-2/IR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.05.2013, sygn. IPTPP2/443-308/13-2/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez centralny organ administracji rządowej. Zakład działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W ramach swojej działalności Wnioskodawca w przeważającym stopniu świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, finansowane z kontraktów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Ponadto Wnioskodawca udziela świadczeń odpłatnych, finansowanych bezpośrednio przez pacjenta. Niezależnie od sposobu finansowania, usługi te są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z pozycją nr 9 w załączniku nr 4 do ustawy. Wnioskodawca w niewielkim stopniu wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT, świadcząc usługi np.: sterylizacja narzędzi na rzecz podmiotów gospodarczych, czy też dzierżawa powierzchni pod usługi ksero, kiosk z gazetami itp. W tym zakresie SP ZOZ jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT .

Wnioskodawca opracowuje i planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą ".". Realizacja projektu zaplanowana jest na okres IV kwartał 2013 r. - II kwartał 2015 r.

Powyższa informatyzacja będzie służyć pacjentom, pracownikom medycznym i administracji SP ZOZ. Efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych z tego podatku (świadczenie usług medycznych). Faktury VAT będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na prowadzoną działalność medyczną (zwolnienie z podatku VAT) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego, który występuje w koszcie zaplanowanej inwestycji. W związku z tym, w ocenie Zainteresowanego, w projekcie należy uwzględnić wartość brutto zaplanowanej inwestycji (czyli łącznie z podatkiem VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez centralny organ administracji rządowej. Zakład działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W ramach swojej działalności Wnioskodawca w przeważającym stopniu świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, finansowane z kontraktów zawieranych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ponadto udziela świadczeń odpłatnych, finansowanych bezpośrednio przez pacjenta. Niezależnie od sposobu finansowania, usługi te są zwolnione z podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w niewielkim stopniu wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT, świadcząc usługi np.: sterylizacja narzędzi na rzecz podmiotów gospodarczych, czy też dzierżawa powierzchni pod usługi ksero, kiosk z gazetami itp.

Zainteresowany opracowuje i planuje złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "". Efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych z tego podatku (świadczenie usług medycznych). Faktury VAT będą wystawiane na Zainteresowanego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne w ramach ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo tut. Organ nadmienia, iż pomimo, że we wniosku ORD-IN zaznaczono pozycję 51 liczbę zaistniałych stanów faktycznych i wskazano 1, to jednak z uwagi na fakt, iż jako przedmiot wniosku w poz. 50 wskazano zdarzenie przyszłe i z treści wniosku wynika, że dotyczy planowanych zdarzeń, tut. Organ uznał, że przedmiotem wniosku jest jedno zdarzenie przyszłe.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 307 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi