Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania. - Interpretacja - ITPP2/443-192/13/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.04.2013, sygn. ITPP2/443-192/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2013 r. (data wpływu 5 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. XXX - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2013 r. złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. XXX.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20, poz. 104 ze zm.), jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych.

W dniu 23 października 2012 r. Stowarzyszenie podpisało umowę przyznania pomocy na realizację zadania pn. XXX, z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, objętego PROW na lata 2007-2013.

Celem zadania było zorganizowanie koncertu plenerowego, w trakcie którego mieszkańcy gminy mieli możliwość obcowania z muzyką jazzową. Organizacja imprezy wpływa na pobudzenie aktywności społeczności lokalnej, a zarazem poprawy jakości życia.

W dniu 29 czerwca 2012 r. Stowarzyszenie zorganizowało imprezę plenerową w trakcie której wystąpiły trzy formacje muzyczne. Każda z występujących grup artystycznych prezentowała swój repertuar w formie koncertu. Imprezę prowadził zatrudniony konferansjer. Promocje realizowanego zadania rozpoczęto od wydruku plakatów i rozwieszeniu ich na terenie gminy. Koncert obsługiwała wynajęta ekipa nagłośnieniowo-oświetleniowa, która zapewniła aparaturę nagłośnieniową oraz oświetlenie sceny. Na czas trwania koncertu w celu zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców i uczestników imprezy zatrudniono agencję ochrony. Uprzątnięcie terenu po imprezie zlecono firmie wykonującej usługi porządkowe.

Stowarzyszenie realizując ww. zadanie poniosło wydatki związane z:

  • honorarium dla występujących artystów oraz wynagrodzeniem dla konferansjera,
  • wynagrodzeniem głównej księgowej,
  • opłatą za wynajęcie aparatury nagłośnieniowo-oświetleniowej,
  • opłatą za ochronę imprezy,
  • opłatą za wykonanie i wydruk plakatów promujących zadanie,
  • opłatą za uprzątnięcie terenu po imprezie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją ww. zadania...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego z tytułu zakupów materiałów i usług związanych z realizacją zadania. Stowarzyszenie wskazało, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto realizacja ww. zadania nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz brzmienie powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro towary i usługi nabyte w ramach projektu nie sa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania. Ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy